Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Shit! Helt ärligt ångrar jag mig sååå håååååååååårrrrrrrtttttt att jag inte beställde från U. motor. FAn rinnmärken hade jag gott om. Jag menar, det är fullt av små repor över hela bilen. Ta mig fan skandal! När jag åkte iväg till lackbehandlaren för att få bort repan, säger han "någonstans måste man ju dra gränsen... det blir aldrig helt rep fritt.. men vi gör så gott vi kan..."

:( Snacka om nit lott :(
av swemax
Bitez skrev: anledning varför jag har valt bilia i haga norra. MIn bil är köpt privat. Jag fick ett pris från Upplad motor, tog med offerten till Haga Norra. säljaren där gick ner 2tkr, plus la till tidur. (alltså 4.5tkr ytterligare rabatt) plus att han rabatterade resterande utav tillvalen jag valt.

då jag tog med den offerten till Upplands Motor, kunde de tyvärr inte matcha. Jag föreslog även ett ytterligare alternativ, men de kunde inte matcha. Jag har en känsla av att de inte trodde på mig och det pris jag uppgett jag fått.

därav beställning från Haga Norra.
Billigast är inte alltid bäst (faktiskt nästan aldrig) :(

Attityden på bilia haga norra verkar genomsyra hela organisationen och det är bara att beklaga att de sabbade din "nybilskänsla"

Oavsett detta ska du inte acceptera några repor på en ny bil, inte ens små

Om inte Bilia fixar detta genom en riktig polering så tycker jag att du skall kontakta Volvo direkt

Själv har jag köpt mina 4 senaste bilar från Brabil i Väsby, förmodligen inte billigast men kunniga, snabba med svar och bra attityd hos alla anställda jag haft kontakt med.
av Bitez
Nu har jag mailat till Volvo direkt. Berättat om som det var. Det här kommer nog och växa i mig då jag blir mer o mer irriterad. Fan jag står där och påpekar alla små repor jag hittar, säljarens reaktion e "jaaa... hmmm..." shit.

Tänker absolut inte kontakta Bilia igen. Han har för övrigt inte ringt mig än. Har haft dryga två dagar på sig och ordna fram en rabatt på lackskydd. De är patetiska. Kan ta sin rabatt och .......... ja.... Jag vet inte vilket som är värst, att de levererar med en repa, eller, att han idiotförklarer mig med att säga att repan är helt borta då den inte är det. Fan vilka amatörer. Snåla är de också, jag fick tanka disel efter c:a 70km körning :))))))))))))))))))))))
Kan instämma om belysningen på Haga Norra. Det har inte hänt något med den på säkert 5 år och redan då var den usel. Hos de flesta andra bilhandlare så hamnar man i ett upplyst rum som är ljust och inbjudande och där bilen verkligen ser toksnygg ut när ljuset speglar sig i lacken. Det känslan finner man inte på Haga Norra. Kan ju ha och göra med att de säljer ej del arbetsfordon där och då inte anser sig behöva ett bättre ljus.
Trist att höra Bitez, jag hoppas att du får någon form av upprättelse, även om jag kanske inte tror att Volvo centralt kommer att göra så mycket. Men det är en läxa för livet och vi blir väl alla lite klokare för varje kontakt med bilhandlarna.

"Jag generaliserar aldrig" =) Men det är väl ett välbekant faktum att bilbranschen, framförallt då säljarna, befolkas av en trave sorgliga individer. Hur mång av oss har inte kommit in i en bilhall och fått be om hjälp att ge dem flera hundra tusen kronor för en hög med plåt och lite knappar? Och då baseras min erfarenhet inte på något fåtal bilfirmor..

Jag har f ö en fin historia om en säljare på Söderbergs i Norrköping som för ett antal år sedan fick ynnesten att sälja en VW Jetta till min syster och svåger, varpå han yttryckte att han sålden bilen av barmhärtighet till dem. Vilken jävla tomte! Gissa om man skulle vänt på klacken och gått därifrån! Tyvärr var syrran inte på det humöret så de köpte bilen trots det, men som sagt..bilsäljare har av någon oförklarlig anledning ett självförtroende utan like, och det verkar inte spela någon roll vilket bilmärke man säljer, om det är BMW, Skoda eller Volvo..det yrket verkar dra till sig skit.
micke011 skrev:Trist att höra Bitez, jag hoppas att du får någon form av upprättelse, även om jag kanske inte tror att Volvo centralt kommer att göra så mycket. Men det är en läxa för livet och vi blir väl alla lite klokare för varje kontakt med bilhandlarna.

"Jag generaliserar aldrig" =) Men det är väl ett välbekant faktum att bilbranschen, framförallt då säljarna, befolkas av en trave sorgliga individer. Hur mång av oss har inte kommit in i en bilhall och fått be om hjälp att ge dem flera hundra tusen kronor för en hög med plåt och lite knappar? Och då baseras min erfarenhet inte på något fåtal bilfirmor..

Jag har f ö en fin historia om en säljare på Söderbergs i Norrköping som för ett antal år sedan fick ynnesten att sälja en VW Jetta till min syster och svåger, varpå han yttryckte att han sålden bilen av barmhärtighet till dem. Vilken jävla tomte! Gissa om man skulle vänt på klacken och gått därifrån! Tyvärr var syrran inte på det humöret så de köpte bilen trots det, men som sagt..bilsäljare har av någon oförklarlig anledning ett självförtroende utan like, och det verkar inte spela någon roll vilket bilmärke man säljer, om det är BMW, Skoda eller Volvo..det yrket verkar dra till sig skit.
Bara en sån sak som att det står KÖPT på bilarna ibland.
Förr, och ibland fortfarande, står/stod det SÅLD ?:-/

Finns det någon intern kod bland säljarna när det gäller dessa ord ?
Halvmas skrev:Kan instämma om belysningen på Haga Norra. Det har inte hänt något med den på säkert 5 år och redan då var den usel. Hos de flesta andra bilhandlare så hamnar man i ett upplyst rum som är ljust och inbjudande och där bilen verkligen ser toksnygg ut när ljuset speglar sig i lacken. Det känslan finner man inte på Haga Norra. Kan ju ha och göra med att de säljer ej del arbetsfordon där och då inte anser sig behöva ett bättre ljus.

Kan bara säga att Upplands Motor Akalla har gjort läxan, och gjort den bra vid leverans
Man får komma in i stort ljust och rent rum.
Där står x bilar för leverans.
Min V70 2.4D Aut var täckt med ett blått överdrag som täckte i princip hela bilen.
Sen avtäcktes bilen efter diverse pappersarbete.
Efter det gick säljaren igenom bilens allmänna och specilla funktioner under 20-30 min.
Sen var det bara att brumma ut i solskenet. UM hade tom fixat sol och klarblå himmel den dagen
För solen ska ju skina när man kör sin splitternya bil för första gången.
Att det sen var 090909 den dan gör ju inget heller :D
av Bitez
Ja, vad säger man. Imorse mailede jag till volvo. Nu (fortfarande morgon :)) har jag ringt till deras kund support. De talade om för mig att de fått mitt mail. Mailet skall vidare till en person vid namn Leif ........(?) som är bilia ansvarig. Hon jag talade med tyckte det var väldigt konstigt. Vilket fall så har ärendet uppdagats, det blir väl inte roligare för bilia om det kommer in klagomål efter klagomål. Går nu bilia och volvo hand i hand och bilia får en klapp på axeln av volvo så fort de klantar till det, då kan jag nog lova att det här blir sista volvon jag sätter mig i.

Min bil var också täckt av skydd. Men min säljare gick omkring med ngn turtle spray flaska och poler duk i handen då jag var inne för betalning. Då borde jag ha anat och verkligen bett honnom köra ut bilen och tittat i dagsljus. Men men... vad har man lärt sig av detta? Jo, inte vara så himla snål vid bilköp, jag har slängt ut 325tkr, kunde faktiskt ha råd med 330tkr också, hade jag gjort det och beställt av Upplandsmotor, så hade det kanske inte hänt. sen är det ju så att gräset är alltid grönare på andra sidan. Så det finns inga egentliga garantier. Vill man inte ha problem, skall man köpa bättre begagnat då ens egna förväntning inte alltid är på topp :)
av mårre
Köpte S80:an på UM i Akalla i september. Eftersom den var beg blev det inte leverans i "fina rummet" men det kan jag leva med. Vid leverans var bilen iordningsställd så att jag upplevde den som ny (bortsett från att det stod 4000 mil på mätaren). Då det var dags att göra en service var en tid bokad för att göra det, utan kostnad. Det hade inte hunnits med innan leveransdagen.

Som en anekdot kan tilläggas att när jag kört hem bilen efter servicen upptäckte jag att det rann någon vätska från bilen. När jag kände på den tyckte jag att det var motorolja och tänkte f..n också. Ringde till verkstaden och förklarade situationen och sa att jag kör inte en meter till med bilen. 20 minuter senare var två mekaniker på plats med en dunk olja! Dom kröp i under bilen och konstaterde att det läckte från bränslefitret bak vid tanken. Inte motorolja alltså. Killarna tog bilen tillbaka till verskstan, satte dit filtret på rätt sätt, fyllde på 15 liter diesel och körde tillbaka bilen inom tre kvart. Klantigt jobb från början kan tyckas men dom fixade trots allt sitt misstag med heder måste jag säga. Sen funkar inte värmaren men det har dom tagit på sig att fixa på garantin (se tråd "Direktstart av dieselvärmare"). Jag vet förstås inte hur andra ÅF hade hanterat situatonen. Vad tror ni?
av Bitez
Jag var på en annan bilia anläggning igår, för att fråga om stereon. Simpel fråga, undrade bara om man kunde bläddra bland mappar då man kopplar usb minne. Jag har nämnligen c:a 3000 låtar och lite jobbigt att scrolla från låt 1 till 2000 kanske. I vilket fall så ställde jag en säljare en fråga, anläggningen var inte där jag hade köpt bilen, dock bilia. Alltså volvo ÅF. gissa vad jag får till svar..... "hmm... jag vet inte... vänd dig till din egen anläggning där du köpt bilen!" Va??? Är det ngt jätte fel på folk idag i branschen eller är det jag som är helt dum i huvudet? Undrar om det är fel på mig? Eller är det bara idioter bila lyckas anställa?

sedan så gick jag vidare med min fråga till en annan kille där, som följde med glatt ut till bilen och ratta lite på mina knappar. Vi löste problemet efter 1-2minuter. Hur trevlig som helst. Men han var ju inte en SÄLJARE. Fan de borde verkligen se över sin personal, herre jävlar säger jag bara. Vilken grej, man ställer en fråga, och blir hänvisad till dit man köpt bilen. Shit!
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]