Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej!

Tror inte det går att eftermontera backvarnare då plastkåpan är anpassad för själva sensorerna (tror tom den är lite utfasad men orkar inte gå ut och titta:-) Backvarnaren dessutom är kopplad till displayen till stereon där du ser "var hindret befinner sig".

Misstänker att kablage, fästen etc inte är anpassade. Kan hända en hel del om man är inne och rör om i bilens originalkablage etc och jag skulle inte rekommendera det. Är ofta sekvenskablage som är unika för just den spec som bilen beställdes i. Alltså borde inte färdiga/oanvända kablar finnas för just backvarnare om detta inte var med från början och du kan få oönskade felmeddelanden etc.

M.v.h. Emil
Borde väl kunna ge lite bättre effekt om du tillsätter något som innehåller mer syre som till exempel etanol . Läsa ett inlägg angående e85 i volvobil där han sade att bilen fick bottendrag nästan som en diesel
Det kan nog ha varit så att diskussionen gällde S80 med V8 motor
Han tankade 95 oktan Plus 20% E85 vad jsg minns
Detta kan ju då ha varit på 95 E5-tiden
Arese skrev: sön 04 okt 2009, 15:24 Gillar du varvglada motorer? Kan du använda en växellåda? Kan du tänka dig att skruva upp volymen på stereon över 130 km/h?

Om svaret är ja på dessa frågor så tror jag att 2,0F duger fint. Många tycker att denna motor är för klen för V70 men det tror jag beror på att många tycker att varvtal över 4500 varv inte passar i en familjekombi. 2,0F har lite samma effektutveckling som 3,2:an eller V8:an - alla motorer som hamnat lite "på undantag" i Volvos lågvarviga sortiment.

Är man inte rädd för att ligga på lite så är 2,0F rätt ball faktiskt med vridtopp vid 4500 varv. Där hamnar man också om man lägger i trean för en omkörning i 90-100 vilket man ofta gör på svenska landsvägar. Enligt TV är V70II 2,0F lika snabb i omkörningsacceleration som XC70II D5. Kan vara intressant som jämförelse....

Jag föredrar bilar med hög effekt men mina 1000 mil i 2,0F var faktiskt över förväntan, såg fram emot varje omkörning så att man kunde varva in i pärleporten. Väljer du rätt däck får du dessutom bäst vägegenskaper av alla V70:s pga den lägre motorvikten.

Lycka till med ditt inköp!

Mvh
Arese
Det sägs vara 30 % syre i E85 så det borde ju ge positiv effekt om du blandar i 20-30 % E85 med 98 oktan . Du kanske ska läsa produktblad den från de olika bensinbolagen
av V70Rob
batmac skrev: lör 19 apr 2025, 11:26 Tråden är 16 år gammal :-)
Det är inte första gången jag ser samma typ svara på allt mellan 5-20 år gamla och inaktiva trådar som om de vore skrivna i går. Jag fattar inte poängen ö h t faktiskt.
Användarvisningsbild
av johnnype
V70Rob skrev:
batmac skrev: lör 19 apr 2025, 11:26 Tråden är 16 år gammal :-)
Det är inte första gången jag ser samma typ svara på allt mellan 5-20 år gamla och inaktiva trådar som om de vore skrivna i går. Jag fattar inte poängen ö h t faktiskt.
Kan ju vara resultatet av slö-surfande efter ett par öl bara :)

Sen var det lite komiskt med inlägget från 2009 om att det inte gick att eftermontera saker eller back varnare mer specifikt. Kolla bara på mr retrofitp3.se sida :-D
av Lövet
V70Rob skrev:Det är inte första gången jag ser samma typ svara på allt mellan 5-20 år gamla och inaktiva trådar som om de vore skrivna i går. Jag fattar inte poängen ö h t faktiskt.
Folk googlar fram trådar och sen kollar de inte datumet på trådens senaste inlägg
Tjuvström V70 2005

Såg ruggigt trångt ut. Men det m&ar[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Byta lampan på bakluckan är skitlä[…]

Måste man släppa ner den helt? Allts&ar[…]

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gick[…]