Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att ha många motoralternativ är en nödvändighet för att överleva. Prestigemotorer kanske inte är lönsamma i sig själv - men de bidrar till märkets prestige! Och sådant kan man ta betalt för...

Titta hur få BMW M5 som säljs i förhållande till 520d med M-paket. Folk är lockade av prestigen men köper tjänstebilsvarianten. Skulle man gjort samma om det inte fanns någon M5?

Kolla förresten hur bra det går för Saab som bara har små turbofyror i sitt sortiment...

(Ja, de har en omodern gammal GM sexa också men den räknar jag inte ens)
Tror inte alls att V8 och T6 är tillnärmelsevis lika viktiga imagebärare som BMW M, Audi S, RS eller Mercedes AMG är för dessa märken. Målgruppen totalt sett är så fundamentalt olik. För att generalisera grovt så tror jag att den yngre bilintresserade killen som köper en 320d troligen drömmer om en M3 medans barnfamiljen som köpt sin V70 knappast känner något behov av 285 hk och dubbelturbo, om de ens känner till att den finns. Att Volvoförare mer uppskattar laidbackkörning och diesel är väl om inte annat detta forum ett tydligt tecken på, de flesta verkar föredra diesel trots att vi som besöker detta forum troligen är mer bilintresserade än genomsnittet.

I grunden tror jag det är rätt av Volvo att välja en annan väg än de "finare" tyska märkena. De har mutat in det fåniga premiumbegreppet och Volvo kan knappast konkurrera med dessa märken på teknik, kvalitetskänsla eller status. Den som funderar på en BMW 550 överväger knappast en Volvo med åtta. tycker helt klart att Volvo ska försöka muta in barnfamiljsnischen där man har varit, och är, starka. Som teknikintresserad saknar man såklart de häftiga versionerna men let's face it, de flesta Volvoförare tittar på repriser av Kändisdjungeln eller nåt på söndageftermiddagarna, inte F1.

Låt oss se vilka nya motorer Volvo har på lut, har svårt att tänka mig att det inte kommer att finnas något bensinalternativ kvar över 200 hk. Egentligen är 2,5Ft en ganska bra mix av prestanda, utrymme och pris. 300 kkr för 258 hk i den storleksklassen är inte alls illa.

Mvh
Arese
andreas_lofgren skrev:Att ha många motoralternativ är en nödvändighet för att överleva. Prestigemotorer kanske inte är lönsamma i sig själv - men de bidrar till märkets prestige! Och sådant kan man ta betalt för...
Men kan man ta tillräckligt betalt så de betalar sig?

Sedan har vi "prestige"-modellerna som drar ett löjets skimmer över märket, som VW Phaeton eller vad den där dinosaurien heter... :lol:
Nog är ni väl ute och cyklar ni som påstår att inte prestigebilar drar uppmärksamhet och glans, status runt ett bilmärke? Subaras Impreza? Golf GTI, Audi Qutattro, Volvo 760GLE gav enorm reklam 1982 och banade väg för 740 modellerna? Saab Turbo på 80 talet, XC90 när den kom etc m fl. ? Det är ju inte för intet Volvo alltid lanserat "top of the line" bilarna först?

Att försöka slå sig in på volymmarknaden med ett gäng Ford dieslar toppat med den nya D5 som bl a kritiseras hårt i utländska test men även i svensk press för sin bullrighet och törst?

Att påstå att 2.5 FT som har sitt ursprung från 1991 är en motor att ha kvar? Med automat dessutom nästan lika törstig som en V8:a med AWD + 245 däck + 1800 kg och dessutom minst 85 hk mer och 440Nm?

Den marknaden är stentuff med massa volymtillverkare som erbjuder samma sak till betydligt lägre priser? Tror ni att det är lättare? Nej knappast. Ett märke som inte vågar sticka ut hakan med att utmana dom bästa är i mitt tyckte helt identitetslösa.

Du so mskriver om BMW 550 så har jag skrivit tidigare om här, att jag valde länge mellan en 550 och S80 V8, men jag tyckte och tycket att S80 är på samma nivå (inte status) lite färre hk men t ex tystare. Vad är det för teknik som du saknar?

Bara gratulera BMW och Audi framöver då.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
StringerBell skrev: Sedan har vi "prestige"-modellerna som drar ett löjets skimmer över märket, som VW Phaeton eller vad den där dinosaurien heter... :lol:
Som Phaeton har den väl inte sålt så mycket men som A8 och Bentley Continental desto fler. Båda dessa är teknikmässigt baserade på Phaeton. A8 i mindre utsträckning är Bentley dock som närmast är att anse som tekniskt identisk i många fall. Det enda felet med Phaeton är namnet Volkswagen.
Arese skrev: är 2,5Ft en ganska bra mix av prestanda, utrymme och pris. 300 kkr för 258 hk i den storleksklassen är inte alls illa.
Fast det funkar bara i Sverige där Etanol åker i en skattemässig gräddfil. Utomlands är efterfrågan på femcylindriga motorer som drar 1,5 liter milen ganska liten...
Halifax skrev:Det är med stor sorg och oro jag skriver detta...
Nu är ju långt ifrån allt det du skriver korrekt. Det vet de som arbetar med detta dagligen. Dock kan man ju inte avslöja något pga sekretess.

Utan att bryta mot sekretessregler kan man ändå säga:
Det kommer att finnas högprestandaalternativ/prestigebilar hos Volvo oavsett om man vill tanka bensin / diesel / el.
Dvs om man inte stirrar sig blind på cylinderantalet / slagvolymen.

Vad är det som säger att en bil som presterar 300hk från en bensin-V8 är mer premium än en bil som presterar samma 300hk från en kombination av dieselmotor + elmotor?

Volvo går ju inte denna väg helt ensam, det är ju befängt att tro att inte de tyska premiummärkena arbetar intensivt med downsizing. EU:s och övriga nationers kommande regler på återkommande minskade CO2 / 100 km nivåer måste mötas av alla som vill sälja bilar utan att betala böter.
Det är med Volvo som med (kd) (partiet). Det gäller att hålla kvar kärnväljarna. Volvo kan sitt segment av stora, trygga kombi'sar med hyffsade prestanda. D5:an är juvelen i detta sammanhang. Ständigt förfinad och passar till både arbetshäst och lite bus. Och snål - till skillnad mot tyskarna blåljuger man inte om förbrukningen. Finns utrymme att skrämma upp de 2.4literna en bra bit till i framtiden också.
marcbe skrev: Vad är det som säger att en bil som presterar 300hk från en bensin-V8 är mer premium än en bil som presterar samma 300hk från en kombination av dieselmotor + elmotor?
Ljudet och känslan. Diesel har man i grävskopor.

Bensinsförbrukning är närmast att anse som akademiskt (jag vet att EU plus motorjournalister tycker annorlunda) i bilar som kostar kanske 7000-10000kr netto i månaden bara i värdeminskning.
andreas_lofgren skrev:Diesel har man i grävskopor.
Ja, vill man ha kraft kan man inte köra på bensin och annan damparfym... :wink:
grävskopor? F-n är det det jag köpt! Det va som sjutton! ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]