Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:För jag vill inte ha några märken på kofångaren bak av att komma åt släpet.
Att ta på/av bältet då är ju fan helt meningslöst.

Givetvis (som andra påpekat) behver man inte ha bälte på sig för att kunna lägga i D. Det enda som krävs är att ha motorn igång och att trycka på bromsen.

OT, men investera i en backkamera! Körde med släp senast idag (har delbart drag) och man ser dragkroken i kameran så det blir superenkelt att backa till släpet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:Ibland kan allt för tok-galna bältesvarnare få mig att köpa ett annat bilmärke.

Tex har man börjat med galenskapen att bilfan inte går att rubba innan man satt på sig bältet. Det går inte att lägga i Drive.

Om man som jag kör släp nästan varje dag får man ju fan krupp på systemet, jag hoppar i och ur bilen en massa gånger, så här kopplar jag tex släpet

-backar några cm,
-går ut och kikar,
-backar några cm till
-går ut och kikar,
-backar några cm till,
-går ut och kikar,
-backar några cm till
-går ut och kikar,
-backar några cm till,
-kopplar på släpet

För jag vill inte ha några märken på kofångaren bak av att komma åt släpet.

Det räcker med en diskret ljudsignal, då vet man att man glömt sätta på sig bältet, inte djävla tutande behövs, är man så dum i huvudet att man ignorerar signalen när man är ute och kör utan bälte får man skylla sig själv.

har du verkligen en volvo idag?
Vilken bil går inte att lägga i Driven innan bältet är på?
volvo bilarna låter ju inte när bilen inte rörsig & sen låter dom lågt i låga farter, sen så låter dom väll inte alls när man backar.
tonen som sen låter i låga farter är så mild, så det är inga problem att köra 30-40m med detta ljud. (ska man köra några hundra meter så åker ju bältet på utan att man tänker på det, det är j knapast svårt eller tar tid.

att vara imot bältes ljud är en ren fixide
1. Läs mitt inlägg, det var på en BMW jag såg featuren att Drive inte går att lägga i om inte bältet var på.

2. Jag har ingen fix ide och är inte emot bältesvarnare, läs igen vad jag skriver, jag säger att jag vill inte ha en bältesvarnare som tutar av helvete, det räcker med en diskret signal så man inte glömmer ta på sig. Om nägon är så dum så att han skiter i påminnelsen får han skylla sig själv. Något ansvar måste man kunna utkräva av föraren.

3, Läs mitt inlägg igen, åker XC70 2010 D5 205hk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:För jag vill inte ha några märken på kofångaren bak av att komma åt släpet.

Givetvis (som andra påpekat) behver man inte ha bälte på sig för att kunna lägga i D. Det enda som krävs är att ha motorn igång och att trycka på bromsen.

OT, men investera i en backkamera! Körde med släp senast idag (har delbart drag) och man ser dragkroken i kameran så det blir superenkelt att backa till släpet.
Läs mitt inlägg inlägg igen, det var på BMW jag hittde den featuren att man inte kan lägga i D.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Ibland kan allt för tok-galna bältesvarnare få mig att köpa ett annat bilmärke.

Tex har man börjat med galenskapen att bilfan inte går att rubba innan man satt på sig bältet. Det går inte att lägga i Drive.

Om man som jag kör släp nästan varje dag får man ju fan krupp på systemet, jag hoppar i och ur bilen en massa gånger, så här kopplar jag tex släpet

-backar några cm,
-går ut och kikar,
-backar några cm till
-går ut och kikar,
-backar några cm till,
-går ut och kikar,
-backar några cm till
-går ut och kikar,
-backar några cm till,
-kopplar på släpet

För jag vill inte ha några märken på kofångaren bak av att komma åt släpet.

Det räcker med en diskret ljudsignal, då vet man att man glömt sätta på sig bältet, inte djävla tutande behövs, är man så dum i huvudet att man ignorerar signalen när man är ute och kör utan bälte får man skylla sig själv.
Jag kanske är blind, men jag ser inte att det står BMW någonstans här.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Jag kanske är blind, men jag ser inte att det står BMW någonstans här.....
VolvoB20 skrev:
lobbysleeper skrev:
VolvoB20 skrev: Tex har man börjat med galenskapen att bilfan inte går att rubba innan man satt på sig bältet. Det går inte att lägga i Drive.
...
Vad menar du? Lägga i Drive utan bälte går visst, men du kanske inte syftade på volvo och v70 i synnerhet?
Inte på BMW, vilket är en anledning till att jag valt bort det märket som jag skrev i mitt inlägg.
Kanske inte syntes så tydligt, skulle inte förvåna mig om Volvo hakar på trenden.
Användarvisningsbild
av len
Nja, bmw kom lite senare i tråden. Och i Volvoforum verkar det långsökt att spekulera att Volvo tar efter något dåligt från andra bilmärken?? Dessutom är kanske Volvo det märke med relativt mest dragkroksägare? Så de vet kanske bättr :)
Användarvisningsbild
av CarMan
käns ialla fall dumt att skriva vad BMW har för dumheter i en tråd som handlar om volvo & desutom på ett volvo forum, specielt då det inte fans en enda likhet menan BMW:ns betenede & volvons.

Volvon klarar ju alla dina senarion helt utan problem, så om du bara ser till att köra en volvo istället för BMW:n så behöver du inte reta dig på att bilen har bältesvarning då den inte stör dig!
Användarvisningsbild
av CarMan
men som vanligt så är det extra poengn i biltestar om man har bältesvarning & det gäller att ha höga poeng i testarna om man ska sälja bilar (dom flästa läser inte vad bilen fått poeng för, dom läser bara total poengen o jämför detta med andra)

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]