Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av najk
Fraz skrev:fin bil, grattis

en fråga bara. är den framhjulsdriven eller awd?
Såg hos en handlare att 2,4d 175hk var framhjulsdriven och attt gamla 163hk var awd..

ja fattar inte vad man skulle med en xc som inte var med awd till......
Tack!

För mig är det en ren ekonomisk fråga, jag tyckte det var onödigt att betala 40 000kr extra för d5 och awd. Jag gillade inte riktigt 163hk motorn så det var aldrig ett alternativ.
Sedan hade jag Quattro på min gamla audi, men när jag var ute i skogen och körde, vilket bara är max 5-10 per år i samband med jakt så är det bättre med hög markfrigång än awd. Är det så dåliga vägar att det behöver awd så kör jag inte in med en bil för nästan 450 000kr och 18" fälgar. Då finns det bättre och betydligt billigare bilar för det.
av najk
Amli skrev:Snygg!!! :-)-)
Vad kostade de kromade backspelarna? Det borde väl gå att köpa i efterhand?
Tack!
Jag vet inte vad speglarna kostar, säljaren ringde 1v före leverans och frågade om jag ville ha dem gratis.
Jag tror det var en kampanj nu när man köper tröskeldekoren så ingår kromade speglar.

Men de monterade ju dem hos handlaren så det borde absolut gå at köpa till i efterhand. Jag var lite skeptisk först att det skulle bli lite för mycket krom, men med facit i hand så tycker jag att det blev skitbra.
av najk
micketrono skrev:
Kingfisher skrev:Hvor lang var leveringstiden?
Cirka nio månader för den nya familjemedlemmen iaf...bilen vet jag inte.. :wink:
9månader + 2 dagar för att var exakt :)
av Kingfisher
micketrono skrev:
Kingfisher skrev:Hvor lang var leveringstiden?
Cirka nio månader för den nya familjemedlemmen iaf...bilen vet jag inte.. :wink:
Jøss, kan de også bestilles?
Min erfaring, og som jeg foretrekker hvis en leveranse etter ca. 9 mnd. ventetid er målet, er at jeg selv aktivt bidrar til leveransen :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fraz skrev:fattar inte vad man skulle med en xc som inte var med awd till......
Jodå, tror detta blir säljsucce...... Volvo har fattat galoppen..... 95% av de som köper en XC 60/70/90 gör det inte för att man behöver en bil som tar sig fram/ kan dra släp i halt väglag / går bättre i vinterväglag / har AWD.

90% vill bara ha en bil" SOM SER UT" som den skulle kunna göra det hemma på garageuppfarten så de kan impa på grannarna med en "aktiv livstil".

Vi som faktiskt använder AWD när vi kör på sliriga underlag och drar tunga släp är försvinnade liten del.

Tro Volvo kännt av marknaden perfekt och kommer att sälja massor med SUVar utan riktig AWD,
av Helmsman
VolvoB20 skrev:
Jodå, tror detta blir säljsucce...... Volvo har fattat galoppen..... 95% av de som köper en XC 60/70/90 gör det inte för att man behöver en bil som tar sig fram/ kan dra släp i halt väglag / går bättre i vinterväglag / har AWD.

90% vill bara ha en bil" SOM SER UT" som den skulle kunna göra det hemma på garageuppfarten så de kan impa på grannarna med en "aktiv livstil".

Vi som faktiskt använder AWD när vi kör på sliriga underlag och drar tunga släp är försvinnade liten del.

Tro Volvo kännt av marknaden perfekt och kommer att sälja massor med SUVar utan riktig AWD,
Skämtar ni eller!? Jag varken jagar eller kör off-road, men däremot kör jag med fyrhjulsdrift p g a de överlägsna köregenskaperna. Volvo gör inte världens roligaste bilar, men jag vill ha säkerhet och då vi kör upp till Åre (2-3 ggr/år) kan jag inte tänka mig något bättre att sitta i (om man inte vill köpa monster-SUV). T o m de få snödagar vi har i Sthlm gör att det är värt att driva på alla 4. Jag tror Volvo kommer förlora på att erbjuda XC med FWD. Det bara skriker vilja-men-inte-kunna att köpa XC utan AWD!
Helmsman skrev:Jag tror Volvo kommer förlora på att erbjuda XC med FWD. Det bara skriker vilja-men-inte-kunna att köpa XC utan AWD!
Kan du förklara närmre hur du tänkte där?

Ok om man hade tagit bort AWD-alternativen, och ersatt dom med fwd. Men nu så erbjuder man båda. Det måste väl vara det bästa, eller?!

Nu kan alla dom som kör t.ex tjänstebilar välja en XC70 eller XC60 fwd istället för den extremt vanliga (men ändå trevliga) V70.
av Arese
VolvoB20 skrev:

Helt rätt, det värsta hindret grannarna på gatan passerar med sina XC är trottoarkanten på väg upp på garageinfarten....

Framhjulsdrift tror jag är helrätt för XC målgruppen. BMW X1 finns förövrigt med enbart bakhjulsdrift.

Mvh
Arese

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]