Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndersP
~Kalle~ skrev:Om värmaren går 1 gång i veckan tar nog batteriet slut ganska snabbt
Jag investerade i tidur och fjärrstart, säljarens hejada på, "bra val" "helt rätt"
Har använt fjärrstarten en gång, nu går den inte igång pga "låg batterinivå"
bilen startar utan problem
jag kör ca 30 min efter den var igång, kanske ngt mindre
"Det ska inte vara några problem" sa säljaren
Hmmm, det är just var det är
Ska kontakta säljaren i veckan
känns som fjärren på 6 lax var som att kasta 6 lax i sjön.
Ska det vara så här och inget är fel, då blir det elvärmare med kupeuttag, +6 lax till.
Kan man begära nån kompensation eller kraftig rabatt på det nya tycker ni ?
Hur mycket ?
lite sur är jag :( ,
Användarvisningsbild
av Doffen
ztaffans skrev: En annan sak som jag saknar från V50´n var att man kunde ställa in tiden och aktivera värmaren under färd.
Nu måste man ställa bilen och sedan ställa tid och aktivera värmaren.
Även detta är en medveten förändring från Volvo för att man inte ska hålla på med annat medan man kör. Har viss förståelse för detta men saknar ändå funktionen.
Gjør jeg på min bil.
Der kan jeg stille inn tiden og aktivere tidsuret under fart, og starte varmeren under fart om den ikke startes automatisk
Over 5+ starter ikke varmeren automatisk, så titt og ofte jeg starter den selv, via direktestarten for å få varmen raskere i bilen.
av Schytten
Doffen skrev:
ztaffans skrev: En annan sak som jag saknar från V50´n var att man kunde ställa in tiden och aktivera värmaren under färd.
Även detta är en medveten förändring från Volvo för att man inte ska hålla på med annat medan man kör. Har viss förståelse för detta men saknar ändå funktionen.
Gjør jeg på min bil.
Der kan jeg stille inn tiden og aktivere tidsuret under fart, og starte varmeren under fart om den ikke startes automatisk
Over 5+ starter ikke varmeren automatisk, så titt og ofte jeg starter den selv, via direktestarten for å få varmen raskere i bilen.

Hej,

Skall panelen lysa, dvs mätarhusen när den är aktiv, även när man har låst bilen? :?:
Exempel : "Parkerings Värmare Aktiv och den inställda tiden "

Först visar den den symbol som beskrivs i bruksanvisningen, och sen när man låser bilen så visas ovan.

Tacksam för svar !

/ Schytten
av ztaffans
Schytten skrev: Hej,

Skall panelen lysa, dvs mätarhusen när den är aktiv, även när man har låst bilen? :?:
Exempel : "Parkerings Värmare Aktiv och den inställda tiden "

Först visar den den symbol som beskrivs i bruksanvisningen, och sen när man låser bilen så visas ovan.

Tacksam för svar !

/ Schytten
Ja, det är helt i sin ordning, den slocknar efter ett tag.

Ett tips om man inte riktigt vet när man kommer till bilen och vill ha den varm är att ställa bägge tiderna med mellan 30 - 60 minuters skillnad.
Jag har ofta gjort så och kommit när andra tiden går och det har inte varit några som helst problem med battriet.
Många har fått problem med larm som säger låg batterispänning när de använder värmaren men jag tror det är de med 2,0D motorn, om jag fattat det hela rätt.
Lycka till ni som går mot premiärvintern med dieselvärmaren, ni kommer inte förstå hur ni klarat er utan förut.
Har man lite aktivt liv och kanske står parkerad vid slalombacken eller längdskidspåret och det är -10 så njuter man i fulla drag när man slipper skrapa och frysa.
av mårre
ztaffans skrev:
Det är inget fel på din bil. Den menyn som du ser när du har bilen igång "direktstart Parkeringsvärmare" aktiveras enbart när du stängt av bilen (den slutar att blinka när du stängt av bilen). Perfekt att ha när man t ex handlar 20 minuter e dyl och slippa komma ut till en iskall bil (det blir riktigt varmt och skönt då).

När du har bilen avstängd kan du bläddra mellan lite andra menyer. När du kommer till "extravärmare" så har du förslagsvis den i "Auto"-läge. Har du inställt så sköter värmaren sig själv, den startar alltså automatiskt och värmer upp kupén snabbt och hjälper till att värma motorn snabbt.

Sedan har du möjlighet att tidsinställa (om du valde till tidur förstås, kostade 1900:- när jag köpte min) när du har parkerat. Då ställer du in tiden du vill ha bilen varm för avfärd, så känner värmaren av yttertemperaturen och startar automatiskt lagom lång tid innan för att uppnå behaglig värme.

Lycka till med din värmare, det är en riktig Guldutrustning som du får betala ca 15 - 20 tusen om du vill ha till andra fabrikat.
Jag har inte lyckats få igång värmaren varken med direktstart med timer eller med auotoläget. Det blir ett besök på verkstan nästa vecka....
av ztaffans
mårre skrev: Jag har inte lyckats få igång värmaren varken med direktstart med timer eller med auotoläget. Det blir ett besök på verkstan nästa vecka....
Skriv gärna här och berätta hur det går och vad det var för fel.
Användarvisningsbild
av petkas
innan du lämnar in bilen för felsökning/reparation så ska du komma i håg att tiduren kan bara programmeras när fjärrnyckeln är nyckelläge 1 :wink:
Användarvisningsbild
av Momentum
~Kalle~ skrev:Ett kraftigare batteri kanske? :)
Skjuter nog bara upp det hela en aning - det blir för lite körning i förhållande till värmningstiden - batteriet laddas sakta men säkert ur eftersom man plockar ur mera än man tillför - då hjälper inte ett större batteri - det tar slut det också
av Amli
Det är en funktion som jag oxå saknar. Väldigt smidigt på V50 som sagt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Jo ja men jag ser alltså inte Torxskruven pg[…]

Ja det är bilar med Sensus och det är […]

Pilot Assist

Ja, det finns olika varianter, beroende på h[…]

Skrynkliga förrsidor