Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jahapp..... Nä, det där med att vara händig och göra-jobbet-själv tror jag inte riktigt på. Jag är väldigt kräsen när det gäller lyster på bilen, och även invändigt ska det alltid vara fräscht. Det känns även som lite avkoppling-terapi då jag kör in bilen till OK GDS och tvättar den :D Jag brukar tvätta bilen ungefär 2ggr på 3v. Och vintertid så tvättar jag den minst en gång i veckan. Jag har då provat det mesta som går o köpa hos bensinmackar, clasolsson, Mekonomen, biltema osv.

Turtle produkter har jag varit en väldigt flitig användare av, men det blir aldrig riktigt bra! Jag vaxar bilen förhand, ingen maskin, har man en ny bil (som min förra) behöver man inte köra cleaner med maskin, utan gör det förhand, det blir fantastiskt tills jag tvättar bilen 3-4ggr, sedan så är vi tillbaka på ruta ett.

Så denna gång när nya bilen kommer blir det konservering, jag vill prova det också, funkar inte det heller, så finns det tydligen inget att göra för min del :)))) Jag har bara läst lite om waxdepån, de verkar ju inte direkt vara "bondfångare" men man vet ju aldrig, tyckte bara att priset var väldigt bra, de hade nåt jubileum av nåt slag, så därav priset, annars tror jag de ligger ungefär som ditec. Jag tyckte ju lösningen med lånebilen var bra, för bilen skall väl vara hos dem i 1-2 dagar. Men men, vi får se vilka det blir som gör jobbet :)

Tack för alla svar :)
Det är också så att det blir billigare ju yngre bilen är och ju bättre skick lacken är i innan den lämnas in.
I samband med att jag hämtade ut min förra bil så fick jag med ett erbjudande att lackförsegla den direkt, jag hoppade inte på det utan ringde dem ett par månader senare, då sa de att priset varierar beroende på hur bra skicka den befintliga lacken är i eftersom olika mycket jobb behöver läggas ner på att fräscha upp den.
Tänk på det.
Jag skulle aldrig lackförsegla/konservera en ny lack. Kör in er nya bil i ett garage i ett par dagar så förstår ni vad jag menar när det luktar nylackat i hela garaget.

lacken måste hära innnan man går på med diverse kemikalier. Laxa bilen regelbundet istället när bilen är ny så att lacken skyddas från smuts och lacken kan fortfarande andas.
Själv kör jag med meguiars produkter.
FiddeUBC skrev:Laxa bilen regelbundet istället när bilen är ny så att lacken skyddas från smuts och lacken kan fortfarande andas.
Vad brukar du använda? Rökt eller gravad lax? :mrgreen:
Jag har testat med att inte använda svamp utan bara högtryck o avfettning första 6 mån,delvis för att jag fick bilen i dec så det blev över vintermånaderna.
Men också för att slippa alla små fina repor som blir av svampen innan lacken härdat ordentligt.
Nu tvättar jag bilen med rinnande vatten o turtle carwash extrem + wax it wet efter varje tvätt.
Waxar med sonax hårdwax men även med vanligt turtlewax ibland.
Den är väldigt fin i lacken(svart metallic).
Jag tror dock att en lackförsegling är väldigt bra om man inte vill waxa o tvätta bilen (ofta) själv men ändå få ett bra resultat med vanlig tvätt.
Hej,
Har tidigare Permashine (liknanade andra metoder) behandlat en ny BMW Cab jag har.
Vad jag minns så skall man INTE behandla en bil direkt efter leverans.
Man skall låta lacken "sätta sig" innan behandling, alltså vänta ett par månader innan
man gör det på en ny bil.

Ha de.
Har inte provat Ditec, men två andra metoder bl.a. Permashine och båda på svarta bilar men tyckte att de krävde lika mycket tvätt och arbete som vanlig vax och tvätt.
Så nu gäller högtryckstvätt och vanlig vaxsvamp, dvs enklaste möjliga och grå/silver lack. De flesta bilar ha idag klarlack som täckskickt och att då blir detta med att stänga "lackporer" ett, vad ska jag säga, "säljargument" som lever kvar från solida lacker utan klarlack.
JHg skrev:
FiddeUBC skrev:Laxa bilen regelbundet istället när bilen är ny så att lacken skyddas från smuts och lacken kan fortfarande andas.
Vad brukar du använda? Rökt eller gravad lax? :mrgreen:
Haha ja den var ju rolig :mrgreen: . Jag kör med meguiers techwax 2.0 och sen efter varje tvätt, ultimate quick detailer. Bilen är som nyvaxad efter varje tvätt. till våren kommer jag avfetta sen rengöra hela bilen med lera och därefter en fin polish och sen vax igen. Det håller bäst enl mig.
FiddeUBC skrev:
Haha ja den var ju rolig :mrgreen: . Jag kör med meguiers techwax 2.0 och sen efter varje tvätt, ultimate quick detailer. Bilen är som nyvaxad efter varje tvätt. till våren kommer jag avfetta sen rengöra hela bilen med lera och därefter en fin polish och sen vax igen. Det håller bäst enl mig.

Hmm... Okej, nu får det bli lite ordning här :D Bör jag konservera bilen eller ej? (jag tänker vänta minst 2mån om jag ska konservera) Är det värt pengarna eller ej? Skulle jag erhålla samma lyster på bilen om jag waxade(?) för hand?

tacksam för lite samlad hjälp/info... (det är ju inte så himla kul och waxa hela bilen förhand inne på OK eller ngt.... Så jag skulle ju gärna vilja undvika det, sedan så tvättar jag ju relativt ofta, kan tänka mig och skumpa på ngt medel vid varje tvätt...

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]