Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:Den är väldigt pigg på att växla ner med V8an också. Gasresponsen i den är GRYM! Men det är det man vill ha ju! 8) :D

Det finns förresten inget sportläge på V8. Det behövs inte! :wink:
Egentligen blir jag inte förvånad att den inte har sportläge, den har ju gott mos om man säger så :D

Jag var och provkörde S80, bl a med V8 på Vip-provkörningen på Falkenbergs motorbana i april 2006, jag vill minnas att just V8'an var en motor i hästväg, kanske man skulle ha en sån nästa gång...

Är det egentligen någon skillnad på 0-100 med och utan sportläge för oss som "bara" har T6, någon som har klockat?
XC90_Executive skrev:Isåfall får du passa på medan det fortfarande är möjligt att beställa en V8! :wink:

Ja, sportläget förbättrar 0-100 tiden för er stackare som bara har T6! :wink: Jag testade det på en V70 T6 och skillnaden var faktiskt ganska stor!

Tänker man sluta sälja V8:an i Sverige?
Är det inga fler som äger en T6:a av nån modell?
Jag har kört rätt mycket V70 T6 awd. Trevlig motor, absolut! MEN den går inte lika bra som V8, den låter definitivt inte lika bra som V8 och den dricker lika mycket bensin som en V8. Så det enda är väl då inköpspriset?

Har du provat nya D5 (med awd)? Jag hade faktiskt kikat på den istället för T6 och iskallt räknat med att Polestar släpper ett chip till just "min"(eller i detta fallet din) version.

Nästa gång blir det förmodligen en D5 awd för mig. Då i en XC60 R-design.
T6 an ger enligt min uppfattning en mäktig o egen körupplevelse som jag inte hittade i någon annan V70.Självklart drar den mer men nöje kostar ju.... och det är det värt.
Nu på senaste servicen så uppgraderade Bilia växellådan samtidigt som jag sänkte bilen med volvos sänkningssats.En redan härlig bil blev ännu bättre lådan växlar så att bilen blir mer på "hugget" men ändå mjuk o följsam och väghållningen o körkänslan blev kanonbra man kan undra varför inte T6 an från grunden levererades med sportschassie.Om du skaffar en V70 T6 och alla andra som har en, sänk bilen det är värt varje krona :)
Är det någon som vet en bra sida där man testat nya T6:an? Skulle vara intressant läsa lite och även att få veta hur många hästar det är på drivhjulen. S80 V8 testades grundligt i T V nr 6 2006 och den lämnade på drivhjulen 298 hk. T V drog då slutsatsen att motorn lämnar betydligt mer än dom 315 hk som Volvo uppger.

En annan fundering, det står i Volvo broshyren att V8 och T6 ska båda ha 17" bromsar. Men läser man på den mer detaljerade specen från Volvo då har V8:an 17.5", T6:an 16.5 och 2.5T 16". (https://www.media.volvocars.com/se/enha ... tions.aspx)

Bromsarna på den gamla T6:an till 2005 hade 16" och det var i underkant om man var lite gasglad med många stopp efter högfart på autobahn. Då mattades dom fort och jag bytte till Brembos hålade som var lite bättre.

Hur är det nu? På min S80 V8 har jag inte haft några som helst problem, hur upplever ni T6:an? Stämmer uppgifterna från Volvo eller har den samma skivor som V8:an?

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]

D4 VEA dricker olja

1

Tack för alla svar. Efter viss fördr&oum[…]