Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Hej

Körde min 2,5FT aut 6000 mil på i snitt 1,25 l etanol per mil. I princip ingen stadskörning utan lands- och motorväg med skyltfart +20-30 km/h.

Min fru har en manuell FT som har dragit 0,79 l bensin per mil i snitt sedan den togs ut. I somras var det flera tankar som låg kring 0,72-0,73 vid lugn semesterkörning på landsväg med farthållaren på 100 km/h. Kör man snällt är bilen snål, är man som en vessla på gasen i stan kan den nog dra hur mycket som helst...

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Guligan
MY2010 med 231 hk är betydligt snålare än -09:orna. Jag kör min på bensin och ligger lätt på 0,90 "blandad körning". Tankar hittills enbart bensin skall väl tilläggas. Jämfört med min 2,5T MY08 så tar denna 1 dl mindre per mil. Det är helt ok!!
av MattiasD
Arese skrev:Hej

Körde min 2,5FT aut 6000 mil på i snitt 1,25 l etanol per mil. I princip ingen stadskörning utan lands- och motorväg med skyltfart +20-30 km/h.

Min fru har en manuell FT som har dragit 0,79 l bensin per mil i snitt sedan den togs ut. I somras var det flera tankar som låg kring 0,72-0,73 vid lugn semesterkörning på landsväg med farthållaren på 100 km/h. Kör man snällt är bilen snål, är man som en vessla på gasen i stan kan den nog dra hur mycket som helst...

Mvh
Arese
Jag har märkt att förbrukningen ökar ganska mycket om man tex kör 130 km/h då den kryper upp mot 1.2 /mil med Etanol. Medan i 90 km/h är förbrukningen runt 0.9 l/mil. Rätt stor skillnad och undrar om det är så med andra motorer i V70:n?
av swemax
Beror nog inte på motorn utan på luftmotståndet som ökar kvadratiskt med farten
av Nimbus19
Jag har en 2,5FT, manuell -09 och bilen har rullat ca 800 mil

Jag har i princip bara tankat etanol, förutom 2 tankar i början när bilen var ny.
Dom senaste 500 milen endast på etanol.
Min snittförbrukning är 1,16 l/mil
Då är det mest blandad körning, fram och tillbaka till jobbet.

Även jag har noterat att förbrukningen stiger markant runt 130km/h.
Verkar nästan som om det ökar mer när man kör på etanol än på bensin.

Funderar allvarligt på en Polestar uppdatering, alltid bra med mycket effekt när man skall köra om 8)
av swemax
Finns det laddtrycksindikator?

Det kan vara så att det är vid ~130 som turbon går "ständigt" på och det skulle förklara markant ökning där.
av whennebab
Min drar 1.25 L/mil tankar endast etanol och kör 80% landsväg med hastighet mellan 100-120km/h. Detta verkar vara ganska mycket jämfört med er andra, kanske har att göra med polestar-trimmet som gör att man gillar omkörningar :) Har också märkt att runt 100km/h drar den 0.8-0.9 L/mil och i 120 km/h drar den betydligt mer 1.2-1.3 L/mil.
V70 2.5FT Automat -09 Polestar

Nimbus19 skrev: Funderar allvarligt på en Polestar uppdatering, alltid bra med mycket effekt när man skall köra om 8)
DO IT!
av whennebab
swemax skrev:Finns det laddtrycksindikator?

Det kan vara så att det är vid ~130 som turbon går "ständigt" på och det skulle förklara markant ökning där.
Menar du laddtrycksmätare?
Finns ingen sån.
En annan fråga om något helt annat, nån här som vet varför vi inte har någon motortempmätare?

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]