Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av loand
Jag har provat att stänga av fläkt och AC, felet är inte kopplat till detta. Det uppkommer först när lådan växlat upp till 6:an och man har lite gaspådrag och hastigheten ligger runt 90 - 100 km/tim. Det verkar också som ljudet återkommer när man ligger runt 110 km/tim och åker i motlut, när vägen planat ut försvinner det igen. Motorfäste? Något i avgassystemet? Inte vet jag, och inte Volvo heller än. Det har tydligen kommit ny mjukvara till växellådan som ska sänka ljudet på 6:ans växel och de skulle ladda ner den och testa men mekanikern trodde inte det var där problemet låg heller. Vi har även bytt insugningsljuddämpare men det hjälpte inte heller.
Användarvisningsbild
av rejsbo
Jag har en V70ll, -08 D5 automat. Vid ungefär 1700-1800 varv hörs ett resonansljud, det hörs inte mycket, men dock...'Ska in på 2årsservice nu, 5000 mil.
En gjej till. det har inte med resonansljud att göra, men vid normal körning, svänger i en korsning, utan att stanna, när man sen gasar LIIITE... så får lådan knas. Den växlar ner, och motorn varvar upp till 3000 varv innan lådan växlar upp igen...
Det tycker jag är irriterande. Kanske hjälper att "slacka" på kickdown-vaiern...??
av loand
Nu har jag haft min bil på verkstad igen och fått ny mjukvara till växellådan för att kanske få bort "resonansljudet" jag haft vid 90 - 100 km. Det som hände var att ljudet inte försvann, ändrade karaktär möjligtvis, men istället fick jag resonans och vibtationer även vid andra hastigheter och på andra växlar eftersom lådan nu växlar upp så tidigt att det verkar som motorupphängningen inte klarar vibrationerna från motorn vid belastning på låga varv. Nu går det dock att få lådan att växla upp genom att släppa gasen lite grand, vilket inte gick tidigare. Dessa fördelar uppväger tyvärr inte nackdelarna, inte ens "meken" var nöjd. Att lådan tidigare växlade ner och inte ville växla upp i vissa situationer känner jag också igen,men med den nya mjukvaran känns det som lådan ibland tar 3:an, 4:an och 5:an på en gång och jag vet inte vilket som är bäst.Fortsättning lär följa!
Användarvisningsbild
av CarMan
Bästa sättet att få rdning på ett sånt här problem är att alla som har ljudet lämnar in sina bilar, då ser fabriken att problemet är stort & problemet får högre prioritet = dom som jobbar med problemet får mera resurser & en lösning kommer snabbare.
av Vfrrr
Vet inte alls om det är samma ljud som jag har men jag hör ett litet resonansljud vid små gaspådrag (ej vid rejäla gaspådrag). Mest hörs det vid 90-100 km/h. Ljudet är väldigt lågt men likafullt irriterande. Har laminerade rutor så kupén är ju nästintill knäpptyst i övrigt.

V70 2.4d MY 10 manuell
Extra irriterande är det när man har farthållaren i och det kommer vid jämna intervall.
Låter som skorrande insugsljud och det kanske är normalt? I så fall börjar jag redan ångra mitt val...
av lobbysleeper
Vfrrr skrev:Vet inte alls om det är samma ljud som jag har men jag hör ett litet resonansljud vid små gaspådrag (ej vid rejäla gaspådrag). Mest hörs det vid 90-100 km/h. Ljudet är väldigt lågt men likafullt irriterande. Har laminerade rutor så kupén är ju nästintill knäpptyst i övrigt.

V70 2.4d MY 10 manuell
Extra irriterande är det när man har farthållaren i och det kommer vid jämna intervall.
Låter som skorrande insugsljud och det kanske är normalt? I så fall börjar jag redan ångra mitt val...
Det låter som samma missljud som diskuteras i tråden och som jag också har...
Åk gärna förbi din volvo verkstad och be dem kolla upp det och återkom med rapport på hur det gick.
Användarvisningsbild
av rejsbo
Nu ere inte kul.... Min garanti gick ut den 2:a oktober.... Suck ;-(
av Vfrrr
När jag stängde av ac så försvann ljudet. Mycket märkligt då det bara uppträder vid vissa varvtal och vid gaspådrag.

Ska det vara så här eller går det att åtgärda (förutom att stänga av ac). Är ju mycket svagt ljud men jag är allergisk mot missljud...
av Vfrrr
Ljudet finns visst kvar även när ac är avslagen men det är lite tystare. Förmodligen så gör den ökade belastningen på motorn att det skorrar lite mer när ac är påslagen.

Ska volvodieslarna låta så här? Känns ju inte det minsta premium...
av loand
Bra fråga! Jag ha ju nu hållit på i snart två år med min 2,4 D som jag inte är nöjd med. Den ska in på verkstad i nästa vecka igen för ytterligare modifieringar. Jag har tidigare kört bl.a. Citroen och deras dieslar upplever jag som betydligt trevligare och "rundare" i gången. Jag hade tidigare även en V 70 med Audis 5-cyl. diesel som jag var väldigt nöjd med. Jag åker ca 500 mil/månad så det är lätt att bli irriterad när man inte är nöjd.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]