Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Så funkar inte min, finns inte en chans att rubba bilen eller köra iväg och bromsen släpper automatiskt.
Körde en MY10 S80 D5 205 6MT i början av sommaren. Där släppte handbromsen automatiskt när man körde iväg. Var bara att köra iväg som vanligt!
Jo, det upptäckte jag att det även fungerade på min XC70 D5 -08 (växelläge D eller R och säkerhetsbälte på så fungerar det). Det är ju kalas.

Dock så efterfrågar jag lite hur det är meningen att det ska fungera när/om man stannar i backen? Ska man hålla på att trycka på knappen hela tiden eller finns det någon smidig funktion för det också?
GreenTurtle skrev:
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Så funkar inte min, finns inte en chans att rubba bilen eller köra iväg och bromsen släpper automatiskt.
Körde en MY10 S80 D5 205 6MT i början av sommaren. Där släppte handbromsen automatiskt när man körde iväg. Var bara att köra iväg som vanligt!
Jo, det upptäckte jag att det även fungerade på min XC70 D5 -08 (växelläge D eller R och säkerhetsbälte på så fungerar det). Det är ju kalas.

Dock så efterfrågar jag lite hur det är meningen att det ska fungera när/om man stannar i backen? Ska man hålla på att trycka på knappen hela tiden eller finns det någon smidig funktion för det också?
Det är väl samma som en gammal manuell handbroms, vill du stanna så får du trycka på handbromsknappen, bilen kan inte gärna räkna ut att du vill aktivera handbromsen. Sedan är det ju bättre än en gammal manuell handbroms, bara att gasa (om du har bältet på dig) så släpper den automatiskt. Men det kanske finns någontysk bil som har finessen att handbromsen går i automatiskt, men jag har aldrig hört talas om någon sådan funktion.
Provade igen idag, och jo det funkar ju på minmed, men jag kommer inte att använda funktionen. Visst släpper bromsen när man kör iväg men det känns ju inte ok, bilen sätter ju sig på baken ett tag eftersom bromsen inte släpper direkt. Känns inte bra alls för bilen att starta utan att först släppt bromsen.

Bättre än manuell vet jag inte alltid.
-En manuell handbroms kan man ju släppa upp långsamt vid start med tex ett tungt båtsläp på en brant ramp, den elektriska släpper ju abrupt, den är ju bara av/på.
-Hur gör man för att dra i handbromsen för att sladda lite?
-Hur lossar man el-handbromsen om batteriet laddat ur?
-Hur länge funkar elmotorerna i saltslasket
VolvoB20 skrev:Provade igen idag, och jo det funkar ju på minmed, men jag kommer inte att använda funktionen. Visst släpper bromsen när man kör iväg men det känns ju inte ok, bilen sätter ju sig på baken ett tag eftersom bromsen inte släpper direkt. Känns inte bra alls för bilen att starta utan att först släppt bromsen.

Bättre än manuell vet jag inte alltid.
-En manuell handbroms kan man ju släppa upp långsamt vid start med tex ett tungt båtsläp på en brant ramp, den elektriska släpper ju abrupt, den är ju bara av/på.
-Hur gör man för att dra i handbromsen för att sladda lite?
-Hur lossar man el-handbromsen om batteriet laddat ur?
-Hur länge funkar elmotorerna i saltslasket
Exakt, sådana funderingar har jag med!
VolvoB20 skrev:Provade igen idag, och jo det funkar ju på minmed, men jag kommer inte att använda funktionen. Visst släpper bromsen när man kör iväg men det känns ju inte ok, bilen sätter ju sig på baken ett tag eftersom bromsen inte släpper direkt. Känns inte bra alls för bilen att starta utan att först släppt bromsen.
Verkar som om du inte träffar dragläget direkt perfekt, 9 ggr av 10 märker jag inte ens att handbromsen är dragen när jag kör iväg...den släpper direkt utan minsta bromsverkan innan.
Har ju ingen XC70 än, men provade det här på en V60 D3 automat. Fungerade utmärkt på någorlunda jämnt underlag, i alla fall. Bara att gasa lite, så släppte P-bromsen utan konstigheter.
Behöver ni ha bältet på er för att den ska släppa?? Behövs inte i min, testade efter att jag läst tråden, och det funkar så fint så utan att ha bältet på sig..
Å ändå står det i bruksanvisningen att man måste ha bältet på sig.. hmmm..
Jepp, i min 2.4D aut MY08 måste man ha bältet på för att den skall släppa - men man kan alltid lossa den manuellt genom att dra i spaken samtidigt som man håller foten på bromsen.

Egentligen behöver jag inte gasa så mycket att motorvarvet höjs utan det verkar som att det finns ett läge i "glappet" i gaspedalen där signalen skickas till bromsen att släppa, så har man last och startar i backe så kan man hålla in knappen och släppa när dragläge uppnås.
Variosboy skrev:Behöver ni ha bältet på er för att den ska släppa?? Behövs inte i min, testade efter att jag läst tråden, och det funkar så fint så utan att ha bältet på sig..
Å ändå står det i bruksanvisningen att man måste ha bältet på sig.. hmmm..
Har inte kollat just ang bältet men hoppas o tror att det är som du skriver M V för jag slarvar med bältet även om jag tror att det kommer att ändras med tanke på vilket djävla liv som bältesvarnaren för...
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]