Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shoeshine
Jag skaffade kameran som eftremontering eftersom jag inte har navigation. Jag är väldigt nöjd. En sak som lite stör mig är att kameran avaktiveras väldigt snabbt efter att du frångår R läget. I synnerhet då du t.ex. manövrerar fram och tillbaka på en trång parkeringsplats kunde det vara bra om kameran var påslagen t.ex i 10 sekunder efter att du frångår R läget. Jag tyckte mig t.om. ha läst att kameran skulle ligga kvar i 15 sekunder, men på min bil är det nog bara ca 5.sekunder max. Jag undrar om dett går att justera?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
shoeshine skrev:Jag skaffade kameran som eftremontering eftersom jag inte har navigation. Jag är väldigt nöjd. En sak som lite stör mig är att kameran avaktiveras väldigt snabbt efter att du frångår R läget. I synnerhet då du t.ex. manövrerar fram och tillbaka på en trång parkeringsplats kunde det vara bra om kameran var påslagen t.ex i 10 sekunder efter att du frångår R läget. Jag tyckte mig t.om. ha läst att kameran skulle ligga kvar i 15 sekunder, men på min bil är det nog bara ca 5.sekunder max. Jag undrar om dett går att justera?

Kolla i menyerna. Min ligger kvar typ 15-20 sekunder eller typ 20km/h om man börjar köra.
av shoeshine
XC90_Executive skrev:
shoeshine skrev:Jag skaffade kameran som eftremontering eftersom jag inte har navigation. Jag är väldigt nöjd. En sak som lite stör mig är att kameran avaktiveras väldigt snabbt efter att du frångår R läget. I synnerhet då du t.ex. manövrerar fram och tillbaka på en trång parkeringsplats kunde det vara bra om kameran var påslagen t.ex i 10 sekunder efter att du frångår R läget. Jag tyckte mig t.om. ha läst att kameran skulle ligga kvar i 15 sekunder, men på min bil är det nog bara ca 5.sekunder max. Jag undrar om dett går att justera?

Kolla i menyerna. Min ligger kvar typ 15-20 sekunder eller typ 20km/h om man börjar köra.
Nej, i menyerna går det inte att justera.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kikade i instruktionsboken. Jag har iofsig en S80, men det står att den ska vara aktiverad i 15s eller 10km/h efter man har valt något annat läge än R. Om du kollar under bilinställningar>parkeringskamerainställning>systemaktivering. Vilket är valt där? Vet inte om det har någon betydelse för tiderna, men jag har den på "Automatisk". Har ändå naviskärmen uppe helatiden så.
av Bitez
Hmmm... Personligen testade jag det på en Honda C-RV, tyckte det var tvärtom, syntes knappt ngt, hellre sensorer. Men i det fallet kanske det var kameran som var usel, det gick knappt att se ngt fastän skärmen var av hyffsad storlek.
av shoeshine
XC90_Executive skrev:
shoeshine skrev:Det var ju lite märkligt, min har bara två lägen, automatisk och off. Jag får kolla med Volvo.
Kan vara för att du inte har RTI...
Då klarnade det. Fram till MY10 var mjukvaran sådan att kameran är påslagen i ca. 15 sekunder efter att man frångått läge "R". Fr.om. MY 10 har mjukvaran ändrats så att kameran endast är påslagen i ca. 5 sekunder. Detta meddelade alltså Volvo. Kameran eftermonterades i min MY09 XC 60 eftersom jag inte har RTI, och då fick den MY10 mjukvara.

Detta är en klar försämring som gör kameran mindre användbar i praktiken, varför man gjort så kan jag inte förstå, och det kunde inte heller Volvo svara på.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]