Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för alla svaren. Jag har nu beställt en 2.4D summum, och det blir väl bäst i längden bra mycket billigare och ett mycket bättre deal. Nu har jag inte hunnit provköra, men en 2.4D med ett Polestar Performance chip (manuell) är det lite fart i den eller? Den har ju tonvis med Nm, med ett polestar så den borde la inte vara för seg.
17" är standard på summum, men på något vis så när jag vill välja fälgar i det speciella tjänstebilsblanketten visar det bara 16". Och dom är groteska, så det blir med all säkerhet att köpa nya att montera på..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hisingspansar skrev:Tack för alla svaren. Jag har nu beställt en 2.4D summum, och det blir väl bäst i längden bra mycket billigare och ett mycket bättre deal. Nu har jag inte hunnit provköra, men en 2.4D med ett Polestar Performance chip (manuell) är det lite fart i den eller? Den har ju tonvis med Nm, med ett polestar så den borde la inte vara för seg.
17" är standard på summum, men på något vis så när jag vill välja fälgar i det speciella tjänstebilsblanketten visar det bara 16". Och dom är groteska, så det blir med all säkerhet att köpa nya att montera på..
??? Polestar har väl inte släppt någon mjukvara till 2.4D 175 hk ännu? Eftersom de nära associerade med Volvo så verkar man ju inte släppa trim hur som helst för att inte riskera Volvos affärer. Undrar när det är OK för dem att släppa 2.4D trim och vilken effekt Volvo låter dem ta ut.

Så fort en motor har gått ur tiden som tex gamla 163 och 185 hästarna låter volvo Polesta trimma fritt då man ju inte säljer dessa längre.

Samma sak med nya FT 231 som man tillåter Polestar släppa trim till då man inte har någon T5a längre som den kan kanabalisera på.

Undrar när volvo ger klartecken för att vässa 2,4 D 175 hk?
av najk
Enligt samtal med Polestar så är det den mest prioriterade motorn och ska komma i höst. Specifikare svar än så fick jag inte när jag mailade dem.
Fint! Tänkte precis höra av mig till dem nu när jag slutade jobbet men det behöver jag då inte, man tackar! Jag har antagligen i all min hast läst fel angående 2.4D och att det var den gamla som kunde trimmas, inte den nya, för mycket riktigt laddade jag ner Polestar broschyren och där står det att det är den gamla 2.4D på 163 hästar som kunde trimmas. Men om det är som Najk säger så är det ju bara bra, det tar ju ett tag innan jag får bilen också.
Hisingspansar! Vad har du för erfarenhet av modern diesel? Har du kört det överhuvudtaget? Du verkar ha massor med fördomar!
av MattiasD
2.5FT eller 2.0F är självlara val på V70, då där de inte är lika miljövidriga som diesel. Problemet med volvo är att de inte har mindre turbomotorer att erbjuda. Jag hade gärna sett en 1.6FT, när får vi en sån Volvo? Jag har kört min 2.5FT på 0,9l/mil på E85, Halmstad-Norköping, men oftast ligger jag på litern milen.

Vill helst inte tänka på emissonerna en dieselmotor släpper ut på 5000 mil per år.
av Summum
MattiasD skrev:2.5FT eller 2.0F är självlara val på V70, då där de inte är lika miljövidriga som diesel. Problemet med volvo är att de inte har mindre turbomotorer att erbjuda. Jag hade gärna sett en 1.6FT, när får vi en sån Volvo? Jag har kört min 2.5FT på 0,9l/mil på E85, Halmstad-Norköping, men oftast ligger jag på litern milen.

Vill helst inte tänka på emissonerna en dieselmotor släpper ut på 5000 mil per år.
Hur mycket släpper en lastbil ut som kör ca 25000 mil/år och drar 6 liter per mil?
av MattiasD
Summum skrev:
MattiasD skrev:2.5FT eller 2.0F är självlara val på V70, då där de inte är lika miljövidriga som diesel. Problemet med volvo är att de inte har mindre turbomotorer att erbjuda. Jag hade gärna sett en 1.6FT, när får vi en sån Volvo? Jag har kört min 2.5FT på 0,9l/mil på E85, Halmstad-Norköping, men oftast ligger jag på litern milen.

Hur mycket släpper en lastbil ut som kör ca 25000 mil/år och drar 6 liter per mil?
Det vill man heller inte tänka på :evil:

Problemet är att det är för billigt att transportera på lasbil. Höj skatten på fossilbränslena så transporter istället sker med tåg, och vanliga bilister väljer alternativen i större utstrecking. Vi har ju nämligen alla möjligheter att välja bort fossilbränslet till förmån för alternativen. Då stödjer vi utvecklingen av dessa och dessutom bidrar till mindre utsläpp, både CO2 som är hot på miljön på lång sikt, men också lägre kväveoxider och partiklar som hotar hälsan på kort sikt. Etanol är ett bra sådan liksom biogas. Men vi borde stäla mer krav på biltillverkarna att göra bränslesnåla motorer som går på etanol och biogas. Audi har nyligenlanserat en 2.0 liter motor för etanol med både kompressor och turbo med hyfsat låg förbrukning. Det kanske är ett alternativ? Eller Passat Ecofuel som går på gas är riktigt bränslesnål. Tyvärr inte på Etanol också, då hade den varit perfekt.
av bilgalen
Hur mycket släpper stora lastfartyg ut SAMT diesellastbilar bara för att transportera din etanol? Det är tur för moder jord att det bara är Svenskar som är dumma nog att köra runt på etanol i tanken!
av MattiasD
bilgalen skrev:Hur mycket släpper stora lastfartyg ut SAMT diesellastbilar bara för att transportera din etanol? Det är tur för moder jord att det bara är Svenskar som är dumma nog att köra runt på etanol i tanken!
Du menar de diesel-slukande båtarna och tankbilarna? Jo, de är ett problem, men de fraktar även din kära olja. Och vad händer vid oljeutsläpp i haven? Naturkatastrof. Vad händer om det är etanol som läcker ut i havet? Tja, ingenting. Bättre att frakta etanol än olja på haven. Men på sikt vore det givetvis fint med mer egen produktion av etanol. Vi har Lantmännen i Norrköping och St1 har anonserat att de ska starta tillverkning i sverige med deras etanol som görs på soppor. Och som jag skrev tidigare, bör kraven öka för att få ner föbrukningen även i etanolbilarna. Ett första steg vore ju att biltillverkarna måste redovis förbrukningen på etanol. Någon som de inte behöver göra idag.
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]