Om ni inte brydde er om själva storleksskillnaden mellan bilarna utan bara såg till körglädje + utrustning - vilken hade ni då valt?
Hej!
BMW:n utan tvekan om du formulerar det så. Det är ju oerhört mycket roligare att köra. Volvon bjuder inte på så mycket körglädje, snarare "åkglädje" som består i den fina komforten och att det är bra effekt i motorn (men lät inte turbofemman roligare i förra generationens V70?) och sen kan du ju toppa detta med en Polestar uppgradering. Men som sagt, om du ju kör mycket i stan så är ju BMWn mycket smidigare och skillnaden i förbrukning mellan den snåla BMWn och den törstiga Volvon lär öka än mer om du kör mycket stadstrafik.
När jag själv köpte ny bil för ett par månader sen valde jag bl.a mellan V70 2.5FT&2.4D ("det praktiska alternativen") och BMW 320d ("det roliga"). När det gäller komfort tycker jag BMWn ändå är bra då även den är tyst (kanske inte riktigt lika tyst som Volvon vid grov asfalt) så länge man inte slänger på stora hjul, och även har bra stolar (förutsatt att man väljer sportstolar). Just ljud- och sittkomfort är för mig kanske viktigare än att fjädringen är mjuk och behaglig. Drivlinan i BMWn är sen klart överlägsen och jag tycker att automatlådan (om man nu väljer detta) lirade mycket bättre i BMWn än den 2.5FT jag körde. Design, upplevd kvalitetskänsla är även där ronder som BMW lätt tar hem. Men den drar lätt iväg i pris med extra utrustning även om BMW har lite bättre kampanjer just nu.
Och den är som sagt klart trängre. När det gäller bakåtvänd barnstol i baksätet (bakom passageraren) så provade jag med vår Britax Freeway, och det blev som sagt rätt trångt på passagerarsidan fram, men det gick trots allt till skillnad mot t.ex förra generationens Audi A4 (B7) där det inte gick när jag provade för några år sedan. Men jag är rätt normallång (179 cm) och min tjej kortare så om den som skall sitta där är lång så kan det kanske bli problem. Sen tar ju olika stolar olika plats. Som sagt i tidigare inlägg, prova själv med dina förutsättningar!
För mig blev det tillslut den nya Honda Accord (diesel) som erbjöd bra dynamiska egenskaper till ett klart lägre pris än BMW:n. Precis som med BMWn bara ta sig en sväng bara för att det är kul att köra, det tror jag inte man gör på samma sätt med Volvon. Sen är den lite större i kupén än BMW:n (fast lite mindre än Volvon). Dock är även detta en "livsstilskombi", så även här är bagaget mycket mindre än Volvons mycket generösa bagage, så man får tänka igenom lite extra när man fick packa bilen inför semestern. Men vi behöver inte längre ta med oss den vanliga barnvagnen i bilen längre (även om den går in på längden, i BMWn gick detta inte). Vi får se om det fungerar i längden... Med Volvon behöver man ju knappast oroa sig för detta. Det är ju mycket lättare att vänja sig vid större bil än tvärtom (körde tidigare Honda CR-V). Det är säkert lite olika vaifrån man kommer, har en god vän som under alla år lyckats stuva in hela familjen för långa bilsemestrar i en 3-serie utan problem medans en annan inte kan ha något mindre än V70 (båda har två barn).
mvh