Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vill du ha bakåtvänd barnstol i baksätet så sitter du inte bekvämt i V70´n men du kan sitta där. I BMW´n däremot så sitter du ännu sämre beroende på att volvon är större i framsätet.

I stadstrafik är alltid en mindre bil skönare att köra än en större men så fort du kommit utanför tullarna på de större vägarna så är Volvon´s komfort klart att föredra. Du kör BMW´n men åker Volvon, det är den stora skillnaden.
Hej

Jag har en E91 335i och min fru har en V70 2,5FT. Tidigare körde jag också en FT, innan dess hade jag två E9X 325i så jag har ganska bra koll bra koll på dessa modeller efter 14k mil i BMW:na och 7,5k mil i V70II.

Vi använder Volvon huvudsakligen för familjekörning medans BMW:n används i tjänst och för nöjesåkning.

Ur ett körglädjeperspektiv är det fullständig walkover till BMW, V70 har många företräden men den är så tråkig att köra så att klockorna stannar. Däremot är komforten bättre än BMW särskilt om du väljer sportchassi och lite större/bredare fälgar. Kupéutrymmet är bättre på bredden i Volvo men på längden skiljer inte mycket. Jag (181 cm) kan sitta i framsätet när vi har barnstolen bak. Den stora skillnaden utrymmesmässigt är som många nämnt bagaget. Vi får förvisso in våra olika Emmaljungavagnar i BMW:n utan att ta av hjulen men det är mycket smidigare och blir mer utrymme över genom att sätta in dem på längden som är möjligt i Volvon.

Mitt råd till dig är att åka och testa bilarna igen. Jag blev brutalt missnöjd med Volvon när jag kom från BMW och bytte in den redan efter 10 månader. Som familjebil för den som är ointresserad av bilkörning är den dock klockren.

Lycka till!

Mvh
Arese
Om ni inte brydde er om själva storleksskillnaden mellan bilarna utan bara såg till körglädje + utrustning - vilken hade ni då valt?
Hej!

BMW:n utan tvekan om du formulerar det så. Det är ju oerhört mycket roligare att köra. Volvon bjuder inte på så mycket körglädje, snarare "åkglädje" som består i den fina komforten och att det är bra effekt i motorn (men lät inte turbofemman roligare i förra generationens V70?) och sen kan du ju toppa detta med en Polestar uppgradering. Men som sagt, om du ju kör mycket i stan så är ju BMWn mycket smidigare och skillnaden i förbrukning mellan den snåla BMWn och den törstiga Volvon lär öka än mer om du kör mycket stadstrafik.

När jag själv köpte ny bil för ett par månader sen valde jag bl.a mellan V70 2.5FT&2.4D ("det praktiska alternativen") och BMW 320d ("det roliga"). När det gäller komfort tycker jag BMWn ändå är bra då även den är tyst (kanske inte riktigt lika tyst som Volvon vid grov asfalt) så länge man inte slänger på stora hjul, och även har bra stolar (förutsatt att man väljer sportstolar). Just ljud- och sittkomfort är för mig kanske viktigare än att fjädringen är mjuk och behaglig. Drivlinan i BMWn är sen klart överlägsen och jag tycker att automatlådan (om man nu väljer detta) lirade mycket bättre i BMWn än den 2.5FT jag körde. Design, upplevd kvalitetskänsla är även där ronder som BMW lätt tar hem. Men den drar lätt iväg i pris med extra utrustning även om BMW har lite bättre kampanjer just nu.
Och den är som sagt klart trängre. När det gäller bakåtvänd barnstol i baksätet (bakom passageraren) så provade jag med vår Britax Freeway, och det blev som sagt rätt trångt på passagerarsidan fram, men det gick trots allt till skillnad mot t.ex förra generationens Audi A4 (B7) där det inte gick när jag provade för några år sedan. Men jag är rätt normallång (179 cm) och min tjej kortare så om den som skall sitta där är lång så kan det kanske bli problem. Sen tar ju olika stolar olika plats. Som sagt i tidigare inlägg, prova själv med dina förutsättningar!

För mig blev det tillslut den nya Honda Accord (diesel) som erbjöd bra dynamiska egenskaper till ett klart lägre pris än BMW:n. Precis som med BMWn bara ta sig en sväng bara för att det är kul att köra, det tror jag inte man gör på samma sätt med Volvon. Sen är den lite större i kupén än BMW:n (fast lite mindre än Volvon). Dock är även detta en "livsstilskombi", så även här är bagaget mycket mindre än Volvons mycket generösa bagage, så man får tänka igenom lite extra när man fick packa bilen inför semestern. Men vi behöver inte längre ta med oss den vanliga barnvagnen i bilen längre (även om den går in på längden, i BMWn gick detta inte). Vi får se om det fungerar i längden... Med Volvon behöver man ju knappast oroa sig för detta. Det är ju mycket lättare att vänja sig vid större bil än tvärtom (körde tidigare Honda CR-V). Det är säkert lite olika vaifrån man kommer, har en god vän som under alla år lyckats stuva in hela familjen för långa bilsemestrar i en 3-serie utan problem medans en annan inte kan ha något mindre än V70 (båda har två barn).

mvh
Tack för mycket bra och informativa svar - det är så här ett forum ska vara!

Jag har nu avbeställt volvon och kommer förmodligen beställa en 318d touring. Ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag. Herregud, jag är ju bara 28 år, inte fan ska jag sitta och trycka i en V70 om jag inte måste :D .

Jag har testkört båda bilarna, och precis som ni säger så är ju BMWn klart mycket roligare att köra. I vår familj är det jag och min sambo som båda är 180cm långa + en nyfödd och en sju-åring. Vi bor i innerstan och åker mycket sällan iväg någonstans med mycket packning. Och 80% av tiden åker jag dessutom ensam i bilen. Så det känns som att vi borde klara oss med utrymmet i en 3-serie touring. Vår barnvagn ryms utan problem i baksätet.

Dessutom har BMW rätt så feta rabatter för tillfället. Jag har fått följande offert (bilen får max kosta 321.000)

BMW 318d - totalpris: 375.200kr. Efter rabatt: 320.600kr.
Manuell växellåda, Läder dakota svart, Alpinvit, 16" fälgar, Navigation Professional, Comfort-paketet, ISOFIX, förvaringspaket, M lädersportratt, Antrahzit innertak, belysningspaket, rökarpaket.

Vad tror ni om den? Det jag saknar är Automatlåda, Xenon och sportstolar, men det ryms helt enkelt inte i budgeten. GPS kan tyckas onödig, men jag tycker den är absolut nödvändig för att jag ska gilla interiören, så att man får den där kurviga instrumentbrädan som på 5-serien. Dessutom behöver jag en GPS.
Utan sportstolar så kommer du inte sitta still i stolen! Jag skulle aldrig snåla på något så viktigt som stolar om jag köpte en till BMW (har ägt E46 tidigare).
Jag instämmer i resonemanget när det gäller navigatorn, den är guld värd att få integrerad, och om jag minns rätt så är det numera hårddiskbaserad i BMW Proffesional. Detta gör det möjligt att ha ganska så mycket musik sparad på den inbyggda hårddisken :)

Skulle jag vara dig så skulle jag ta mig en funderare om du inte kan ändra i specifikationen så att du får in Dynamicpaketet (eller delar utav den), jag tänker då främst på sportstolar och xenonljus.
Heden skrev:Utan sportstolar så kommer du inte sitta still i stolen! Jag skulle aldrig snåla på något så viktigt som stolar om jag köpte en till BMW (har ägt E46 tidigare).
Jag instämmer i resonemanget när det gäller navigatorn, den är guld värd att få integrerad, och om jag minns rätt så är det numera hårddiskbaserad i BMW Proffesional. Detta gör det möjligt att ha ganska så mycket musik sparad på den inbyggda hårddisken :)

Skulle jag vara dig så skulle jag ta mig en funderare om du inte kan ändra i specifikationen så att du får in Dynamicpaketet (eller delar utav den), jag tänker då främst på sportstolar och xenonljus.

Jag har också tänkt på detta! Men är originalstolarna verkligen så illa. Jag skulle kunna få med Xenon och sportstolar om jag väljer halvläder istället för helläder. Vore det bättre tycker du? Hur är egentligen tyget antrazith på stolarna? Svårt att se på bilderna. Ser det billigt och noppigt ut, eller kan man ändå få lite lyx-känsla om man väljer halvläder?
Hej!
Jag skulle def. Välja sportstolar och xenom, och halvlädret ger en klar ökad lyxkänsla jämfört med std. Sen tycker jag personligen navi är sjukt överprissatt, jag slulle hellre lägga pengar på minst Hi-Fi pkt eller bättre (std ljudet är rätt mediokert) samt USB anslutning (som är dyrt att eftermontera).
Sen tycker jag såklart att du även ska kolla på Accord såklart, den är väldigt körglad även den som sagt, och snygg både ut- och invändigt. Väljer du Executive utrustning och uppåt får du dessutom en mycket välutrustad bil som lätt ryms inom din budget. Borg Bil i Vällingby har ett par Diesel Automater i hallen (jag har automat på min), men den manuella lådan är kanon (tom bättre än BMWns) så det är inget lätt val.

Mvh
Förvånar mig att du inte prioriterar automatlådan högre. Stockholmstrafiken blir knappast bättre de närmsta åren och automat är outstanding i köerna och stadstrafiken. Har du haft automat innan så kommer du nog att ångra dig hårt. Om inte så är det inga problem eftersom du då inte vet vad du går miste om :wink:
XC70 2015, gnissel höger bak

Hade knarr/gnissel på in V60 (2018) och bytt[…]

Motorproblem

Inga lampor. Motolampan blinkar när den g&oum[…]

V70 som är slö hjälp

Tja, har en v70 2.0 från 2008 som går […]

Hej alla hoppas på hjälp Min bil v90 […]