Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

etordwi skrev:Jag snacka med Volvo de säger att den är reggad som 16" och det är tydligen det den max får ha.

Skulle vara intressant om det står någonstans i reg. att den max får ha 16" (och en viss bredd). Annars gäller samma regler som för alla V70 förmodar jag. Dvs den är godkänd med största dimensionen - 245/40 18".

Jag vet att det gick att köpa till större, men att man då förlorade stämpeln "miljöbil".
Användarvisningsbild
av StringerBell
Märkligt.

Spritbilar är ju inte miljöbilar i kraft av att vara snåla utan av att gå på ett alternativt, icke-miljöbelastande bränsle. Hade det varit någon snåldieselmodell, hade jag förstått, men inte det här.
Användarvisningsbild
av Funk
StringerBell skrev:Märkligt.

Spritbilar är ju inte miljöbilar i kraft av att vara snåla utan av att gå på ett alternativt, icke-miljöbelastande bränsle. Hade det varit någon snåldieselmodell, hade jag förstått, men inte det här.
Det är inte det enda, dessutom gäller följande:
Miljöbilar som drivs med E85 får maximalt förbruka motsvarande 9,2 liter bensin per 100 km och måste tillhöra miljöklass 2005.

Det är ju möjligt att en FT med 17" ( och lite extrautrustning) drar mer en så vid certifiering då den är specad till 0,88 i basutförande med 16"..

/Thomas
av jhenrikj
Funk skrev:
StringerBell skrev:Märkligt.

Det är inte det enda, dessutom gäller följande:
Miljöbilar som drivs med E85 får maximalt förbruka motsvarande 9,2 liter bensin per 100 km och måste tillhöra miljöklass 2005.

Det är ju möjligt att en FT med 17" ( och lite extrautrustning) drar mer en så vid certifiering då den är specad till 0,88 i basutförande med 16"..

/Thomas
Det är bara MY10 som är specade till 0,88. Tidigare bilar drar 0,92. Skulle tro att MY10 är tillåtna med större än 16"
Användarvisningsbild
av Funk
Det är bara MY10 som är specade till 0,88. Tidigare bilar drar 0,92. Skulle tro att MY10 är tillåtna med större än 16"
Det verkar som det stämmer för MY-10 eftersom det finns 17" fälg att välja i bilkonfiguraton på volvocars.se.

/Thomas
Användarvisningsbild
av tagetuff
Inga problem, köpte min med 16 tums vinterdäck i dec. och bytte in volvos 16 tummare sommardäck som medföljde, fick 11000 med Creon fälg mot nyköpet av 18 tums 245/40. Kanske förbrukning gått upp något, men det spelar ingen roll, för bilen blir jävla mkt snyggare och går betydligt stadigare och snabbare utan att kränga och gunga lika mycket vid kurvtagning. Och som sagt tidigare, är man orolig är det ju bara att besikta med vinterdäcken när det är dax för det om tre år.........
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]