Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#304836
Klart att det går alldeles utmärkt att köra med 95 oktan i en S80 V8. Men jag tycker att man känner skillnaden med 98 i tanken.

Jag kan inte säga säkert att det skiljer 0-100. Men min är iallafall snabbare än andra S80 V8 jag har kört. Dom har varit tankade med 95.
Användarvisningsbild
av Krollspell
#304845
andreas_lofgren skrev:Jag är absolut inte dummare än att jag på riktigt inser fördelarna med 98 oktan, det jag vänder mig mot är de tvärsäkra uttalanden ett par inlägg upp att man ABSOLUT INTE kan köra med 95 oktan.

Funk har många poänger ovan men ett par av dem faller bort eftersom vi inte talar om överladdade bilar i det här fallet.
Har någon påstått här att man INTE kan köra på 95 oktan? Jag har t o m tvingats köra på 92 oktan.. Frågan var väl vad som är att rekomendera? Jag påstår fortfarande att fördelarna med 98 eller 99 oktan är fler än med 95 och att det gäller vid betydligt mer körning än vid 1%..
av Lövet
#304851
Krollspell skrev:
Du ska absolut INTE köra på 95 oktan då får du ökad förbrukning och lägre prestanda enl. Volvo själva.
Ungefär där reagerade väl jag.

Skillnaden på 95 och 98 är ett par procents effekt, inte mer. Eftersom du utnyttjar max effekt runt 1% av tiden så står jag helt klart fast vid det uttalandet.

Teknikens Världs testade V-Power (2005 Nr. 21) Testet utfördes i ett motorlab med en 911 Carrera S 355hk.

Resultat:
95: 351.7hk/385.9Nm
98: 354.6hk/383.0Nm
99: 362.1hk/386.1Nm

Säg ärligt att du tror att du känner den skillnaden Krollspell
av john.h
#304857
andreas_lofgren skrev:
Krollspell skrev:
Du ska absolut INTE köra på 95 oktan då får du ökad förbrukning och lägre prestanda enl. Volvo själva.
Ungefär där reagerade väl jag.

Skillnaden på 95 och 98 är ett par procents effekt, inte mer. Eftersom du utnyttjar max effekt runt 1% av tiden så står jag helt klart fast vid det uttalandet.

Teknikens Världs testade V-Power (2005 Nr. 21) Testet utfördes i ett motorlab med en 911 Carrera S 355hk.

Resultat:
95: 351.7hk/385.9Nm
98: 354.6hk/383.0Nm
99: 362.1hk/386.1Nm

Säg ärligt att du tror att du känner den skillnaden Krollspell



Jag fattar inte så mycket av detta.
Hur kommer det sig att vridet sjunker med 98?
av Lövet
#304861
Det kan handla om felmarginaler inom mätningen. Intressant att se är att vridet i stort sett är oförändrat hela vägen. Skillnaden i effekt är dock mer säkerställd.
Användarvisningsbild
av Krollspell
#304863
andreas_lofgren skrev:Det kan handla om felmarginaler inom mätningen. Intressant att se är att vridet i stort sett är oförändrat hela vägen. Skillnaden i effekt är dock mer säkerställd.
Jag har ingen aning precis som du om och hur stor skillnaden är för olika motorer. Testen berörde EN Porschemodell och från En tidning, men det beror ju även på hur man optimerat inställningarna innan. Volvo själv skriver t ex i sina instruktionsböcker, förmodligen i den du äger med "använd 98 oktan för bäst prestanda". Frågan är ju då varför Volvo skriver in texten om det enl dig helt saknar betydelse.

Bland "dina" fd BMW polare så verkar man vara övertygad om att det är större skillnad än vad du anser.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=148251

Och om du minns/läste testen när 850 R lanserades i T V så fick man kritik för att man inte kom upp i uppgivna 250km/tim. Svaret från Volvo var citat " med 95 oktan så går det inte". Det bör alltså ha handlat om mer än 10 hk. Tyvärr finns inte så gamla tester kvar på nätet men jag har sparat tidningen eftersom jag ägde föregångaren T5R.

Så här skriver Tuning Chip ang 98 kontra 95 oktan: 98 oktan har högre energi innehåll och det gör bl.a. att du kommer längre på samma mängd bränsle. Samt att man kan ställa tändkurvor etc. i ett mer gynnsamt läge för mer effekt och lägre förbrukning. Visst går det att köra på 95 oktan, men varför först lägga ner pengar på effekt och trim för att sedan snåla ett par ören per liter. Dessutom kommer den att dra mindre med 98 oktan.

Jag står fast vid att minst 98 oktan är att rekommendera till den bil som diskuteras här.
av Lövet
#304866
Krollspell skrev:
andreas_lofgren skrev:Det kan handla om felmarginaler inom mätningen. Intressant att se är att vridet i stort sett är oförändrat hela vägen. Skillnaden i effekt är dock mer säkerställd.
Frågan är ju då varför Volvo skriver in texten om det enl dig helt saknar betydelse.

Och om du minns/läste testen när 850 R lanserades i T V så fick man kritik för att man inte kom upp i uppgivna 250km/tim. Svaret från Volvo var citat " med 95 oktan så går det inte". Tyvärr finns inte så gamla tester kvar på nätet men jag har sparat tidningen eftersom jag ägde föregångaren T5R.

Jag står fast vid att minst 98 oktan är att rekommendera till den bil som diskuteras här.
Nej, nu måste du läsa bättre. Jag har aldrig skrivit att oktanhalt helt saknar betydelse. Däremot har jag skrivit att skillnaden är så liten att för en person som inte anser sig vara Schumacher reinkarnerad känner inte av den skillnaden i vanlig trafik.

Att Volvo skriver att bilen kräver 98 oktan är för att de blir stämda så det sjunger om det om bilen inte når den angivna toppfarten eller accelerationen. Att du når toppfarten ändå på 95 oktan i 90% av fallen undviker man av förklarliga skäl att säga. Skillnaden är främst att vid hög temperatur måste bilen ställa ner effekten mer med 95 oktan än med 98 och då når du inte uppgiven prestanda.

Min egna bil där Volvo likaledes tjatar om 98 oktan når den här toppfarten på planmark med 95 i tanken.

Bild

Hoppsan hur gick det till? Angiven toppfart är ju 225 km/h och den ska ju vara omöjlig att nå utan att tanka 98?

Nej, svaret är att 98 bara behövs under vissa förutsättningar. I det här fallet var temperaturen ungefär 15 grader och då går det strålande ändå.
av Lövet
#304867
Krollspell skrev: Så här skriver Tuning Chip ang 98 kontra 95 oktan: 98 oktan har högre energi innehåll och det gör bl.a. att du kommer längre på samma mängd bränsle. Samt att man kan ställa tändkurvor etc. i ett mer gynnsamt läge för mer effekt och lägre förbrukning. Visst går det att köra på 95 oktan, men varför först lägga ner pengar på effekt och trim för att sedan snåla ett par ören per liter. Dessutom kommer den att dra mindre med 98 oktan.
FAIL!
98 oktan har absolut inte högre energiinnehåll än 95. Pinsamt av en trimfirma att slänga ur sig såna saker. Efter det uttalandet behöver man inte läsa mer egentligen.

Men de får ju åtminstone till att man kan höja tändkurvan, dock lyckas de inte förklara varför. (Högre motståndskraft mot självantändning.) Man kan ju tycka att tändkurva plus laddtryck brukar vara saker som en trimfirma borde hålla koll med tanke på att det är dessa faktorer de lever på. :shock:
Användarvisningsbild
av Variosboy
#304908
Vilken pinsamt misslyckad text av tuningchip, hoppas inte dom tror på det själv!

BTW, tanka 95 oktan och stäng av ac:n dom gångerna ni behöver lite extra kraft, det är ju ungefär samma skillnad vad det verkar enligt testet! :wink:

Lite tungrott o få skiten bytt på gara[…]

Golv i lastutrymmet V60

Det löste sig, behövde inte lossa luckan[…]

Felkoder kommunikation XC70 -06

Så då har jag fortsatt lite... Bytt ut[…]

AC: Läckande slangar

P.g.a. olycha var tvungen att byta min gamla V70 m[…]