Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

GATUPLAN skrev:BLIAS GRABBAR TROLLADE FRAM MINA SKIVOR IDAG!

Annars hade jag åkt iväg utan dem. Jag var på väg att köpa en TomTom, fan vad jag var irriterad att ha en bil med RTI och sedan behöva dra sladdar mm för att ha en TomTom ovanpå allt. Inget emot TomTom, Garmin osv, men har jag min RTI som kostar så pass mycket mest för att den ser lyxig ut, då ser det minst sagt löjligt ut att behöva en separat påklistrad GPS…

Sen ringde killarna från Bilia och sa att de lyckades övertala någon annan Butik att skicka skivor till Malmö. TACK, TACK! Det var strax innan stängning. Kom som en chock, jag brände min V8 på vägen till butiken.
Nu ska jag kolla hur jag får igång allting.

MVH
Bra att det löste sig för dig.

Lite nyfiken, vad får man med för länder på DVDn ? Hela Väst+Öst?

Edit: Äh, sorry såg att det låg på Webben. Verkar vara samma karta från Navtec som jag fick till min lille lösa navigator förutom att Balkan och Baltikum fattas hos Volvo.

Fattar inte varför kartmaterialt behöver vara så dyrt hos bilfirmorna, till Navigonen fick jag med 8st kompletta uppdateringar på 40 länder och flera Gigabyte data var för bara 19 kr/styck. :-O) Alltså kvartalsvisa totaluppgraderingar under 2 år för 19 kr/styck.

Bild
GATUPLAN skrev:Nu ska jag kolla hur jag får igång allting.
Gött att det löste sig!

Stoppa i Sverige (bl.a)-dvdn i läsaren (i bagaget till vänster bakom en liten lucka i mattan.) Sen kommer den säga att du behöver uppdatera mjukvaran. Tryck continue och kör med bilen tills det är färdigt! Et voila! :D
VolvoB20 skrev:Lite nyfiken, vad får man med för länder på DVDn ? Hela Väst+Öst?

Fattar inte varför kartmaterialt behöver vara så dyrt hos bilfirmorna, till Navigonen fick jag med 8st kompletta uppdateringar på 40 länder och flera Gigabyte data var för bara 19 kr/styck. :-O) Alltså kvartalsvisa totaluppgraderingar under 2 år för 19 kr/styck.]

Dels så får man fysiska skivor att stoppa i. Sen tror jag att det är mer info på dom man köper till bilen. 4st(eller va det 5?) dual-layer dvdskivor med kartor blir rätt många gig! Tror inte att du sitter hemma och tankat 20 gig? Plus att Volvo också måste tjäna på det (bl.a för mjukvaror på skivorna).
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Lite nyfiken, vad får man med för länder på DVDn ? Hela Väst+Öst?

Fattar inte varför kartmaterialt behöver vara så dyrt hos bilfirmorna, till Navigonen fick jag med 8st kompletta uppdateringar på 40 länder och flera Gigabyte data var för bara 19 kr/styck. :-O) Alltså kvartalsvisa totaluppgraderingar under 2 år för 19 kr/styck.]

Dels så får man fysiska skivor att stoppa i. Sen tror jag att det är mer info på dom man köper till bilen. 4st(eller va det 5?) dual-layer dvdskivor med kartor blir rätt många gig! Tror inte att du sitter hemma och tankat 20 gig?
Tankar väl 3 gig i stöten, hämtningen vekar smart så man bara hämtar "delta", verkar inte vara mera information på DVD:erna, verkar snarare bero på hur att data är lagrat på respektive media där informationen inte speciellt bra komprimerad på skivorna.
VolvoB20 skrev:Tankar väl 3 gig i stöten, hämtningen vekar smart så man bara hämtar "delta", verkar inte vara mera information på DVD:erna, verkar snarare bero på hur att data är lagrat på respektive media där informationen inte speciellt bra komprimerad på skivorna.
Jag har en Navigon (med europa) med. Har för mig att det minneskortet bara är på 2 gb?!

Kan låta knäppt att ha en sån med, när det sitter RTI i båda bilarna. Men lånar ut den (gratis givetvis) till släktingar och vänner. Var mest kul att testa den och se hur den funkade.
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Tankar väl 3 gig i stöten, hämtningen vekar smart så man bara hämtar "delta", verkar inte vara mera information på DVD:erna, verkar snarare bero på hur att data är lagrat på respektive media där informationen inte speciellt bra komprimerad på skivorna.
Jag har en Navigon (med europa) med. Har för mig att det minneskortet bara är på 2 gb?!

Kan låta knäppt att ha en sån med, när det sitter RTI i båda bilarna. Men lånar ut den (gratis givetvis) till släktingar och vänner. Var mest kul att testa den och se hur den funkade.
Har 2+8 Gb i min, men men ..... tycker t.o.m skogsvägar men två hjulspår med gräsrand i mitten är med, många vill jag inte ens köra med XCn. Om Volvo RTi är ännu mera detaljerad så är det ju totalt enormt, vore kul att veta vad för ytterligare detaljer man pressat in i RTI:n.

Knäppt är det väl inte med en sådan, jag sitter ofta i timmar och planerar jobb/semestertripper med olika vägalterntiv och rutter hit och dit igenom europa/usa, det vill man ju göra hemma, på kontoret eller hotellrummet, knappast något man vill sitta i bilen ock mecka med och då är det bra att ha en löstagbar enhet också.
av riha
GATUPLAN skrev:Ja, tack för tipset, men jag känner inte någon som skulle kunna hjälpa på så sätt...
Känner mig lurad eftersom jag litade på Bilia och nu strax innan jag ska åka på semester har jag inga skivor… Samtidigt som jag har massa annat att tänka på…
mvh
Men ,det finns ju föer återförsäljare än Bilia.
Kanske inte i samma stad där du bor, men kanske i närheten.
Slå en pling o kolla runt. Om det nu är så viktigt för dig så kanske det är värt ett par mil fram o tillbaks för att handla i en närliggande stad/återförsälajre istället.
riha skrev:
GATUPLAN skrev:Ja, tack för tipset, men jag känner inte någon som skulle kunna hjälpa på så sätt...
Känner mig lurad eftersom jag litade på Bilia och nu strax innan jag ska åka på semester har jag inga skivor… Samtidigt som jag har massa annat att tänka på…
mvh
Slå en pling o kolla runt. Om det nu är så viktigt för dig så kanske det är värt ett par mil fram o tillbaks för att handla i en närliggande stad/återförsälajre istället.
DU MISSADE MITT SISTA INLÄGG!
Det fixade sig för min del, även om skivorna var restade i hela Sverige...
mvh
av riha
GATUPLAN skrev:
riha skrev:
mvh
mvh

Jepp, stämmer, jag såg det först nu.
I vilket fall som så...
Användarvisningsbild
av Jensen
GATUPLAN skrev:
riha skrev:
mvh
mvh
Skulle vara intresserad av att veta varför Bilia få sån kritik
då man knappast kan påverka att skivorna är restade i HELA landet?????????
Det verkar vara så att vissa går igång rejält när namnet Bilia nämns.
Flera här verkar tycka att det skall stå en säljare i huvudentren på varje anläggning
som bara väntar på att få slicka kunden i röven??

Ofta så står det att "jag" fick dåligt bemötande av säljaren på
Bilia, och några rader efter det står det att Bilia var dyrare än t.ex Upplands Motor.
Är priset ett dåligt kundbemötande???
Kan säga att jag hör rätt ofta att man fått dålig service hos andra handlare, vad
betyder det?? många kunder är ju helt störda och jag förstår att dom får dålig service.
Många kommer ofta in och tror att dom kan säga vad dom vill och förväntar sig att
man som bilsäljare skall acceptera vad som helst.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]