Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XCThord
VolvoB20 skrev:Fattar inte varför du ska välja XC70 eller XC60.

I ditt ställe hade jag gått på V70 D5 -10 205 hk AWD med drag,
-Snabbare
-Ligger bättre på vägen
-Större inuti än XC60
-Billigare (mer över till xtrautrustning)
-Går snålare
-Man slipper all rå olackad ABS plast som är ett rent ut sagt helsike att tvätta,

Jga åker bara XC70 pga av att jag drar tunga 2-tons släp.
Det har väl med imagen att göra. V70:n är bara för vanlig ("tråkig"), som trådskaparen skrev.
av Lövet
De tre senaste Audis vi haft har gått 30.000 mil utan några som helst problem. Förutom service har det bara handlat om slitdelar såsom bromsbelägg osv. Det var typ 1995 när Passat introducerades som volymerna blev övermäktiga för serviceverkstäderna och de föll ihop totalt. Bilia är inte ett dugg bättre i dagsläget.

Det verkar som du, om du ursäktar uttrycket, inte tänker på ditt bilköp särskilt rationellt. Inget ont i det men det är svårt att ge köpråd när så mycket handlar om känsla. Dina behov egentligen pekar på en vanlig V70 AWD. Men den vill du inte ha vilket jag respekterar - bilköp är 95% känsla. I det här fallet är det nog bara du själv som kan välja egentligen.

Själv skulle jag exempelvis ofantlig mycket hellre åka i den här än en XC70, men det är ju bara min syn på saken. Inga objektiva fakta.
Bild
http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A6_ ... ?ca=11&w=3

Bild
http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo ... ?ca=11&w=3
av Euin
VolvoB20 skrev:Fattar inte varför du ska välja XC70 eller XC60.

I ditt ställe hade jag gått på V70 D5 -10 205 hk AWD med drag,
-Snabbare
-Ligger bättre på vägen
-Större inuti än XC60
-Billigare (mer över till xtrautrustning)
-Går snålare
-Man slipper all rå olackad ABS plast som är ett rent ut sagt helsike att tvätta,

Jga åker bara XC70 pga av att jag drar tunga 2-tons släp.
Det vore garanterat det mest logiska. Är dock som jag säger, känns inte riktigt att lägga så mycket pengar på en bil som man ser runt vartenda gathörn :S XCn är ju betydligt tuffare och prisskillnaden är faktiskt inte så enorm så jag tycker att det är värt det.
Nej jag vet inte har aldrig riktigt varit en fan av en vanlig V70. Dessutom åker jag en del mountainbike och är då ute i skogen etc. Bättre med en lite högre bil då, dessutom slipper man få stenskott överallt.
Men angående XC60n, är det ingen av er som har sådana som reagerat på att dom har förvånandsvärt hårda stolar? För jag tittade på en sån för några dagar sen i Eslöv och provsatte och sådär. Märkte dock ingenting på V70n jag kollade på (dom hade ingen XC hemma med det är väl samma stolar).

Angående provköra en 2010 hörde jag någon säga att bilfirmorna inte ville ta in 2010 för att det fanns så många nya 2009or som inte var sålda?

Förstår precis vad du menar andreas. Det är väldigt svårt för er att komma med rekomendationer då ni inte direkt kan läsa mina tankar. Som du själv sa skulle jag mycket väl klara mig med en vanlig V70, men som du också säger är det min personliga känsla som avråder det.
Syftet med denna tråden är nog mer att jag tänkte det kunde vara nyttigt att höra folks åsikter, speciellt kanske från andra som suttit i samma tankegångar. Man har ju inte direkt någon att diskutera med annars. Bilförsäljares syn är ju enormt vinklad så. Tro det eller ej men allas intryck har ändå hjälp ;)

Men om man glömmer bort alla andra bilar nudå och fokuserar på XC60/XC70, för och nackdelar?
Användarvisningsbild
av belker
Du gör som du vill, men oj vad jag håller med volvoB20 och andreas_lofgren. Om du måste ha en Volvo och inte kan stå ut med en snygg men vanlig V70 kan du ju ta en XC60. Nya XC70 är ju bara pinsam med all silverspray och plast.
av XCThord
XC60:n du satt i - var det tyg eller läder?

Jag har läder och jag tycker att det är mjukt och skönt. Spontant känns inte stolarna hårdare än de i S80/V70/XC70...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ok, eftersom du prioriterar image och känsla så är valet klart för mig. Du bör gå på XC60 det är mitt råd.
Användarvisningsbild
av kave
Euin skrev: XC70n är bra mycket snyggare hur man än vänder och vrider på det, men samtidigt så är XC60n mycket fräshare och hemtrevligare innuti. Sen att den är bra mycket större än XC70n är ju inte heller ett minus. Inte direkt för att jag behöver den något onödiga extra storleken men det är ju inte direkt något problem. Plats går alltid att använda ;)
XC70 är snabbare, drar mindre bränsle än XC60 och är större där det är väsentligt.
Dock är den dyrare än XC60 som i vissa avséenden är billig i utförandet, ingen gasfjäder till lastrummet under bagagen etc etc.

Jag hade satsat på den nya D5:an i XC70. Tänk på att du kanske lätt kan strunta i alla paket som summum och momentum och bara välja det du verkligen vill ha. På det viset kan du få ex läderklädsel och Xenon till samma pris som Momentum om du klarar dig utan fånigt vattenrepellerande glas etc etc.
av bilgalen
VolvoB20 skrev:Ok, eftersom du prioriterar image och känsla så är valet klart för mig. Du bör gå på XC60 det är mitt råd.
Eller så uttrycker man det så här. Eftersom du prioriterar image och känsla är det ingen Volvo du ska ha :lol:
av XCThord
kave skrev: XC70 är snabbare, drar mindre bränsle än XC60 (...)
Man bör kanske tillägga att den är marginellt snabbare vid manuell låda, annars lika snabb:

Acc 0-100km/h:

XC60 D5 Man/Aut 8,5 / 8,9
XC60 2,4 DRIVe Man/Aut 9,8 / 10,2

XC70 D5 Man/Aut 8,4 / 8,9
XC70 2,4 DRIVe Man/Aut 9,6 / 10,2

Men att XC70 skulle vara snålare stämmer inte, tvärt om är faktiskt XC60 lite snålare:

Blandad förbrukning:

XC60 D5 Man/Aut 0,69 / 0,75
XC60 2,4 DRIVe Man/Aut 0,60 / 0,69

XC70 D5 Man/Aut 0,70 / 0,75
XC70 2,4 DRIVe Man/Aut 0,60 / 0,71

På det stora hela får man ändå säga att XC70:n och XC60:n har likvärdig prestanda.
av Amli
bilgalen skrev:
VolvoB20 skrev:Ok, eftersom du prioriterar image och känsla så är valet klart för mig. Du bör gå på XC60 det är mitt råd.
Eller så uttrycker man det så här. Eftersom du prioriterar image och känsla är det ingen Volvo du ska ha :lol:
Hehe, är nog benägen att hålla med lite. Jag tycker att Volvo är en RIKTIGT bra bil, men något av ovanstående är den tyvärr inte.

Länken som Löfgren skickade (http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A6_ ... ?ca=11&w=3) är ett väldigt bra pris på en helt underbar bil. 3,0TDI är en GRYM motor. Jag skulle tippa på att nypriset på den bilen ligger någonstans runt 600K! Den är dock väldigt dyr i skatt t o m MY08. Från MY09 gick den väsentligt.

Jag har faktiskt suttit och suktat lite efter just den bilen själv... ;-// Gillar dock inte färgen inredningen bara.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]