Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JHg
LOTEZ skrev:Hej,

Har jag keyless PCC?

Står så här i orderbekräftelsen, "Keyless-Drive-Nyckellöst system m.Personal Com."

//Lotez
JAPP!
Hur känslig är PCC, går bilen att starta om "nyckeln" är utanför bilen? T.ex. liggandes i en jackficka upphängd i garaget.
Guligan skrev:Hur känslig är PCC, går bilen att starta om "nyckeln" är utanför bilen? T.ex. liggandes i en jackficka upphängd i garaget.
Nej, den protesterar direkt att nyckeln är utanför bilen om man så står och håller sig i railsen.
OK Tack, nu känns det lättare!

Jag har hela tiden varit rädd att låsa in en PCC. När man läser i instruktionsboken sidan 44, så kan man lätt missuppfatta:

Säker hantering av PCC
Om en PCC med keyless-funktion glömts
kvar i bilen avaktiveras den tillfälligt när bilen
låses. Ingen obehörig kan då öppna dörrarna.
Om någon däremot bryter sig in bilen, öppnar
dörren och hittar PCC:n aktiveras den
igen. Hantera därför alla PCC:er med samma
varsamhet.

VIKTIGT
Lämna aldrig någon PCC kvar i bilen.

Något om att inte kunna låsa bilen om en PCC finns kvar i bilen, och om man inte har den andra på sig står ingenstans i boken. I alla fall hittar jag inget om det.
Tack!
GATUPLAN skrev:Säker hantering av PCC
Om en PCC med keyless-funktion glömts
kvar i bilen avaktiveras den tillfälligt när bilen
låses. Ingen obehörig kan då öppna dörrarna.
Om någon däremot bryter sig in bilen, öppnar
dörren och hittar PCC:n aktiveras den
igen. Hantera därför alla PCC:er med samma
varsamhet.
Härlig svenska i instruktionsboken...om man bryter sig in i bilen och inte hittar PCC, så är den fortfarande avaktiverad alltså...den aktiveras ju inte förrän man hittar den enligt boken *asg*

Tycker fortfarande att man inte borde kunna låsa upp dörrar inifrån om man har låst dem utifrån. Men det kanske finns nån anledning.
av JHg
berus skrev:Undrar vad som händer om man glömer sin vanliga nyckel i bilen någon som vet??
Svårt att låsa kanske? ?:-/ :mrgreen:
jhenrikj skrev:
Tycker fortfarande att man inte borde kunna låsa upp dörrar inifrån om man har låst dem utifrån. Men det kanske finns nån anledning.
Anledningen kanske kan vara att man inte skall kunna fängsla folk i bilen.... :wink:
av stefang
poseidon skrev:
jhenrikj skrev:
Anledningen kanske kan vara att man inte skall kunna fängsla folk i bilen.... :wink:

Nu blir det OT här men jag har varit med om det (inlåst person i bil). Förra julen när jag kom till min bil på parkeringen knackade det från insidan av 9-5:an som stod bredvid. I bilen satt ägaren som hade blivit inlåst av sin hustru. Han sa vad han hette och var han bodde och bad mig gå till hans hustru och be henne låsa upp. Jag gjorde så klart som han sa och blev måttligt förvånad när hustrun svarade något i stil med "nej det tänker jag inte alls göra, han kan gott sitta där ett tag till". Nu blev det lite konstig situation eftersom jag inte hade någon lust att bråka med henne, men samtidigt kunde jag ju inte gå tillbaka till min bil och köra iväg när han satt inlåst bredvid så jag sa väl något i stil med att "eh det måste du ju, annars får jag väl ringa polisen". Hon gav med sig, följde ut och låste upp bilen, skrek åt honom. Och karln vägrade komma ut ur bilen...

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]