Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Följ tillverkarens rekommendationer. De borde väl rimligtvis veta bäst hur deras produkt ska köras in, inte några anonyma (och helt ansvarsfria) röster på diverse bilforum. Säger biltillverkaren att det bara är att gasa på så gör det, säger de att du ska ta det lugnt första x milen så gör det.
av Lövet
Det står åtminstone i min instruktionsbok om jag kommer ihåg rätt att man ska undvika full gas och varvtal över 4000 rpm de första 150 milen. Sedan ska man också gärna köra varierat, dvs undvik konstant gas långa perioder.

Dessutom har VolvoB20 en riktigt bra poäng. Om det nu vore så att motorn verkligen slits in märkbart under de första milen, hur skulle man kunna köra 3000 mil utan oljebyte?
Användarvisningsbild
av leiwi
för 30 års sen körde man "in" motorer då var första service oftast 200 mil (oljebyte )... sedan tog tillverkaren över det jobbet
av Craile
Lövgren har helt rätt... Inte över 4000 varv första 150 milen. Min säljare sade 200 men han ville väl vara på säkra sidan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ingen större skillnad mot en bensinare
Användarvisningsbild
av len
Kolla instruktionsboken. Där står väl inget om inkörning?? Mina sista dieslar har jag frågat Volvo (inte Bilia). Detta med "slita in" och "grejerna ska anpassas till varandra" tillhör 1900-talet. Precisionen är så bra, bara å tuta och köra. Den första jag hade ( xc70-03, lånebil) körde jag full gas från första sekunden. Den bilen gick ner mest i förbrukning efter 800 mil till skillnad från de senaste två som jag "körde in" dvs lite lugnare i 100 mil. Dom är lika törstiga idag som nya!

Min -97 (bensin) var den senaste med oljebyte efter någon månad. Nu gäller (diesel) 3000 mil. Det enda som körs in i dag (rätt eller fel?) är dubbdäck.
Användarvisningsbild
av opA
len skrev:Det enda som körs in i dag (rätt eller fel?) är dubbdäck.
Det enda vet jag inte men det stämmer att dubbdäcken ska köras in ~20 mil i plusgrader för att dubbarna ska sätta sig i däcket och inte ploppa ur :)
Användarvisningsbild
av Thho
greenbay skrev:Anledningen till att det är bra att köra in med ordentlig last, är att då kommer kolvar, kolvringar och lopp att slita in sig på ett sätt som ger dig högre kompression och lägre friktion.
Om du kör in försiktigt, kommer du att polera loppen, så att oljefilmen inte sitter kvar lika bra, du kommer då tappa kompression, öka friktionen, eftersom oljan lättare försvinner, du kommer även få en högre oljeförbrukning på din motor, beroende på att loppen blir blankare och oljan då lättare släpper inne i förbränningsrummet.
/greenbay
Har du plockat isär en motor som gått 5000-10000-15000 mil någon gång?

Skulle väl kanske gissa att du inte gjort det. Att cylinderloppen skulle påverkas i någon avgörande grad av några hundra mils inkörning stämmer inte.

Har plockat isär, och sett många motorer plockas isär, som gått 5-10-15-tusen mil och ursprunglig krysshoning eller honing som gjordes efter borrning syns i de flesta fall fortfarande. Att då skillnad i belastning under ett par hundra mil skull ha någon avgörande skillnad vad gäller cylinderloppen är uteslutet.

Ta det lugnt några mil och kör sen som vanligt. Har man för vana att varva till rödlinjen har man förmodligen köpt fel bil och då spelar det inte så stor roll hur man gör "inkörningen". Byt istället bil snarast. S80/V70/XC70 är nämligen en familjebil.

På min förra XC70 märkte jag samma[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen? Nej, iallafall inte n&ar[…]

Det är ju en dieselmotor i bilen och vid norm[…]

Förardisplay xc40 -23.

Tack för återkopplingen ShogunX. Jag av[…]