Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Detta är väl kanske mest ett E85 problem utifrån förbrukningen. Kör man diesel så funderar åtminstone inte jag på detta utan brukar få i runt 55-60L, då har jag rullat 80-90mil på trippen och lampan lyser inte, samt att det brukar stå att man kommer ca 15-20mil ytterligare. Tanklampan tänds definitivt inte förrän man har mindre än 10L kvar i vår bil och de få gånger den lyst då har jag fått i dryga 60L.
Kör aldrig omkring med lysande tanklampa utan fyller i god tid, med 3000mil om året så blir det bara 3-4 tankningar extra/år istället för att behöva sitta och kolla förbrukningen för att få ut några mil extra (gäller diesel).
av jhenrikj
Kalle55 skrev:Jag får bara i 56 liter när bensinlampan börjat lysa. Har fått tid hos Volvoverkstad för kontroll.
Tala gärna om vad de säger kommer fram till, vi verkar ha samma problem, men min Volvoverkstad visste inte vad de skulle kunna göra åt det....
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag tror min lampa varnar så tidigt också, bryr mig inte så mycket om den. När sista "pinnen" är släckt i tankmätaren, då är det minst 3 mil kvar att köra, då har lampan lyst i säkert 8-9 mil.
av Kalle55
Jag rapporterar vad verkstaden kommer fram till vid kontrollen. Har även mailat fråga om detta till Volvo, återkommer när jag får svar.
av jhenrikj
Kalle55 skrev:Jag rapporterar vad verkstaden kommer fram till vid kontrollen. Har även mailat fråga om detta till Volvo, återkommer när jag får svar.
När lampan tänds ska du tanka kommer du att få som svar, det fick jag.
av Kalle55
Jag fick följande svar på mailet till Volvo:

"I dagens instruktionsböcker så står det endast "När symbolen tänds är nivån i bränsletanken låg och vi rekommenderar att fylla på bränsle snarast." Det är då ungefär 10 liter kvar."

Får någon i mer än 56-57 liter när bensinlampan precis börjat lysa?
av dimster
Färddatorn visade 30km till tom tank när jag tankade igår och då fick jag i 68,5l.
Annars när mätaren precis börjar lysa får jag i mellan 62 och 64 liter.
av jhenrikj
dimster skrev:Färddatorn visade 30km till tom tank när jag tankade igår och då fick jag i 68,5l.
Annars när mätaren precis börjar lysa får jag i mellan 62 och 64 liter.
Med andra ord, din mätare visar rätt, våra visar fel..Jag har i praktiken bara 60 liter i min tank...Toppfyllde på flera gånger häromdagen när mätaren sa "---" till tom tank. Fick i 61,5 liter.
Användarvisningsbild
av Guligan
Kan det bero på vilket bränsle man kör. Dvs FT-bilarna varnar tidigare då etanolen inte räcker lika många km.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]