Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:Jag tycker frågan är viktig och antar att det finns några "fall" kring detta. Ibland säger ju bilhandlare "vi kan inte kolla allt och detta visste vi inte" - hur det håller juridiskt beror väl på vad det är. Men kanske 10-15% av alla beg Saab Audi Volvo med turbo har trimning... och KAN därmed vara mer slitna än vad som är normalt, beroende på vad för slags trimning och hur man har kört. /PH
Om en handlare ovetande säljer vidare en trimmad bil är dennes upplysningsplikt gentemot den nya ägaren (förutsatt att denne är privatperson) mycket omfattande. Ingen privatperson kan förväntas undersöka huruvida en bil har originalprogramvara eller inte - det är för fackmän att avgöra.

Finns säkert rättsfall på detta. Ska nog ta och söka i ärendet.

Utan att veta tror jag ändå att 10-15% är en gissning i överkant. Så utbredd tror jag inte trimningen är.
Jensen skrev:Normalfallet är ju att man byter in bilen som vilken annan
inbytesbil som helst, men man betalar inget extra för bilen.
När är det normalfallet? När man byter in sin trimmade japanimport mot en ännu mer trimmad japanimport hos någon entusiastdriven firma? Förmodligen. När man lämnar infrån sig en vanlig svenssontjänstebil efter tre år eller byter in sin svenssonvolvokombi efter lika lång tid? Skulle inte tro det. Där drar handlarna öronen åt sig.
Jo, man byter in den och ingen märker något eller så struntar handlar den i det, det kan stämma. Men vad blir ansvaret om den nya ägaren blir upprörd? /PH
När jag bytte in min gamla bil som var chippad så var handlaren väl medveten om det, var inget jag smusslade med och han tyckte dessutom att den gick riktigt bra. Var inget som påverkade priset heller.
Det handlar väl mest om att handlaren skall vara medveten om det och även göra nästkommande köpare medveten om det. Så länge man spelar man öppna kort så har ju infon gått vidare och säljaren kan ha gott samvete och sitt på det torra.
erc skrev:
När är det normalfallet? När man byter in sin trimmade japanimport mot en ännu mer trimmad japanimport hos någon entusiastdriven firma? Förmodligen. När man lämnar infrån sig en vanlig svenssontjänstebil efter tre år eller byter in sin svenssonvolvokombi efter lika lång tid? Skulle inte tro det. Där drar handlarna öronen åt sig.
Eftersom Jensen jobbar på Bilia så är det nog inte stylad japsimport han jobbar med främst...

Min bror bytte in en trimmad Saab på BMW - inget som helst problem och verkstadspersonalen var lyrisk eftersom bilen gick så bra.
Jag har chippat några bilar och aldrig döljt det när jag har bytt bil.
Tvärt om så har det varit ett försäljningsargument.
Jag har inte bytt avgassystem och kattar, utan har bara gjort sk "steg 1" trimning.
Jag tror nog att det blir svårare om man har modifierat bilen genom byte av avgassystem och öppna insug osv.

Är bilen orginal förutom ny "bättre" mjukvara i ECU'n så har det hittentills varit en positiv sak vid försäljning.
Man får dock inte mer pengar för bilen, men den blir lättare att sälja / byta in.
Nimbus19 skrev: Jag tror nog att det blir svårare om man har modifierat bilen genom byte av avgassystem och öppna insug osv.

Är bilen orginal förutom ny "bättre" mjukvara i ECU'n så har det hittentills varit en positiv sak vid försäljning.
Man får dock inte mer pengar för bilen, men den blir lättare att sälja / byta in.
Jag ser inte en bonntrimning som "bättre" programvara nödvändigtvis.
Vidare ser jag personligen ett öppnare avgassystem som mer värdehöjande än modifiering av mjukvaran i bilen.
Och återigen, sker det en krock, motor eller växellåda går sönder, och en modifiering upptäcks så lär både eventuella garantier, goodwill och försäkringsbolag dra öronen åt sig.
Att smälla med en chippad bil ger inga problem med försäkringsbolaget så länge inte bolaget kan bevisa att det var just effektökningen som ledde till kraschen (vilket de aldrig kan). Däremot så försvinner som sagt motorförsäkring och garantier iväg.
Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]

Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]