Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#288245
bilgalen skrev:Vilken bra funktion :roll:

Visar bilen vilken dörr man ska gå ut igenom också. Kan ju vara lite svårt att hålla reda på :lol:
Du har aldrig hyrt bil va? eller lånat nån annans? Eller jobbat på ett företag med flera olika sorters firmabilar?
#288250
jhenrikj skrev:
bilgalen skrev:Vilken bra funktion :roll:

Visar bilen vilken dörr man ska gå ut igenom också. Kan ju vara lite svårt att hålla reda på :lol:
Du har aldrig hyrt bil va? eller lånat nån annans? Eller jobbat på ett företag med flera olika sorters firmabilar?
Visst har jag det. Men då hamnar man ju i trådskaparens problematik. Nämligen att man inte vet vad pilen syftar till...
#288270
Hexenhammer skrev:
Är inte det lite dåligt? Alltså..; att den varnar när det börjar bli problem, och att man inte kan se hur mätaren går, innan det blir problem, menar jag. Det kräver ju mer kontroll på saker och ting i motorn, right!?
Den analoga mätaren, som t.ex finns i V70N, står precis i mitten inom ett visst temperaturintervall, börjar temperaturen stiga eller sjunka inom detta rör sig alltså inte pilen. Först när temperaturen stiger över en gräns rör sig mätaren uppåt, för att varna för detta. Någon sämre funktion iom. V70II är det alltså inte.

MVH
#288276
halmstaden skrev:
Hexenhammer skrev:
Är inte det lite dåligt? Alltså..; att den varnar när det börjar bli problem, och att man inte kan se hur mätaren går, innan det blir problem, menar jag. Det kräver ju mer kontroll på saker och ting i motorn, right!?
Den analoga mätaren, som t.ex finns i V70N, står precis i mitten inom ett visst temperaturintervall, börjar temperaturen stiga eller sjunka inom detta rör sig alltså inte pilen. Först när temperaturen stiger över en gräns rör sig mätaren uppåt, för att varna för detta. Någon sämre funktion iom. V70II är det alltså inte.

MVH
He he .... Den var go... bara för att det var så kass på V70N så gör det inget att det är lika illa på V70II.

Alla tidigae bilar har tempmätren vista vilken temp det är. Det har varit perfekt, man har mycket tidigit kunnat se att fel var på väg, tex stiger temepen långsamt = fel på termostat, ostabil temp vid belastning = kylaren börjar bli korroderad osv. När är motorn varm så man kan gasa på osv....
#289361
Hej vill bara tilläga att i alla bilar som jag vet ( inte så många , men några är det ) så sitter tanklocket på den sida av bilen som mätaren sitter i instrumentpanelen ! Fiffigt om det gäller alla .
#289551
bilgalen skrev:Vilken bra funktion :roll:

Visar bilen vilken dörr man ska gå ut igenom också. Kan ju vara lite svårt att hålla reda på :lol:
Precis. Är det så svårt att titta på utsidan av bilen. Oftast finns det en liten lucka på antingen höger eller vänster sida, som man kan öppna för att sedan tanka bilen. Jag vet inte om man behöver en pil till det. Kanske därför jag reagerade på det på just det här sättet, haha. Men då vet jag...
#289574
Hexenhammer skrev:
bilgalen skrev:Vilken bra funktion :roll:

Visar bilen vilken dörr man ska gå ut igenom också. Kan ju vara lite svårt att hålla reda på :lol:
Precis. Är det så svårt att titta på utsidan av bilen. Oftast finns det en liten lucka på antingen höger eller vänster sida, som man kan öppna för att sedan tanka bilen. Jag vet inte om man behöver en pil till det. Kanske därför jag reagerade på det på just det här sättet, haha. Men då vet jag...
Så om man inte har hundra koll på det så anser du det är bättre att stanna bilen, gå ur för att titta på vilken sida tanklocket är, för att sen sätta sig igen och köra fram till pumpen?
För att inte tala om dem som kör fram till pump för att sedan inse att locket sitter på andra sidan!
Då anser jag att pilen underlättar det rätt rejält.
#289583
riha skrev:
Hexenhammer skrev:
bilgalen skrev:Vilken bra funktion :roll:

Visar bilen vilken dörr man ska gå ut igenom också. Kan ju vara lite svårt att hålla reda på :lol:
Precis. Är det så svårt att titta på utsidan av bilen. Oftast finns det en liten lucka på antingen höger eller vänster sida, som man kan öppna för att sedan tanka bilen. Jag vet inte om man behöver en pil till det. Kanske därför jag reagerade på det på just det här sättet, haha. Men då vet jag...
Så om man inte har hundra koll på det så anser du det är bättre att stanna bilen, gå ur för att titta på vilken sida tanklocket är, för att sen sätta sig igen och köra fram till pumpen?
För att inte tala om dem som kör fram till pump för att sedan inse att locket sitter på andra sidan!
Då anser jag att pilen underlättar det rätt rejält.
Jag tycker det var fel beslut av volvo att ta bort temp-mätaren och ersätta den med en mätare som talar om på vilken sida tanklockket sitter.

Genom åren har jag haft enromt mycket mera nytta av temperaturindikator än an tank-lock-sida-indikator
#289660
Kan aldrig tro att volvos folk satt å röstade om det skulle vare en pil som visar vart tanklocket sitter eller om det skulle vara en tempmätare i bilen. :D
De två sakerna har knappast något samband.

Däremot tycker jag att tempmätaren skulle finnas att få fram i färddatormenyn, eller som en inställning i menyn vid stereon..
#289796
Variosboy skrev:Kan aldrig tro att volvos folk satt å röstade om det skulle vare en pil som visar vart tanklocket sitter eller om det skulle vara en tempmätare i bilen. :D
De två sakerna har knappast något samband.

Däremot tycker jag att tempmätaren skulle finnas att få fram i färddatormenyn, eller som en inställning i menyn vid stereon..

Håller fullständing med dig.
Detta är två helt olika saker, tempmätare och pilen.
Infon finns ju redan tillgänglig (alltså tempövervakning, annars hade den inte kunnat varna överhuvudtaget), så det borde vara en baggis för dem att lägga till infon i Färddatorn.
Volvo XC60 T6 - 2025 TPMS eller inte?

Äger en Volvo XC60 T6 Recharge från 2[…]

Googla volvo 31367495 Den verkar dyka upp lite h&a[…]

Lyfta och palla upp V70 2011

Lyftpunkt 2 har däckfirmorna använ[…]

Skulle ju kunna prova att sätta i lamporna ig[…]