Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tko
#277338
Får väl passa på att meddela att en av de få fördelarna med Saab 9-5 MY07 som jag har, är att de går att få med "taxiprogrammering". Ljusomkopplaren i läge 0 så tänds dimm- och p-ljus. När man har ljusomkopplaren i läge 1 tänds halvljuset och dimmljusen slocknar.
Denna funktion har programmerats av Saabverkstan, den var inte så från början. Då gick det att ha halv- och dimmljus på samtidigt. Efter programmeringen går det inte att kombinera halv- och dimmljus.
Jag tror det kallas taxikoppling för att åkarna vill spara på de dyra xenonlamporna dagtid?
Kanske finns liknande till Volvo?
av perhall
#277363
VolvoB20 skrev:
gooose skrev:Nej

Detta baserat på att det inte är lagligt så därför finns inte denna funktion som option

//Goose
Dim + Park är lagligt dagtid så det kan inte var det som gör att volvo spärrat det.

Det som däremot är olagligt har volvo inte spärrat alls, tex fortkörning, felparkering, vårdslösa vänstersvängar osv. Det går alldeles utmärkt att utföra i en volvo.

Retar mig grymt mycket på att volvo spärrat bort denna lagliga kombination som automatik. Har redan lagt tusentals kronor på xenonlampor som bränts upp i förtid, vore fint att kunna spara dessa dagtid.
Nu tycker jag att bilen syns bättre med halvljus än med dimljus, jag har heller aldirg haft problem med xenonlampor. Vi har faktiskt aldrig bytt en enda trots att jag har haft 5 eller 6 bilar med xenon och kört långt. Vi har en 11 år gammal BMW som fortfarande har original xenonlampor t ex.
av perhall
#277366
tko skrev:Får väl passa på att meddela att en av de få fördelarna med Saab 9-5 MY07 som jag har, är att de går att få med "taxiprogrammering". Ljusomkopplaren i läge 0 så tänds dimm- och p-ljus. När man har ljusomkopplaren i läge 1 tänds halvljuset och dimmljusen slocknar.
Denna funktion har programmerats av Saabverkstan, den var inte så från början. Då gick det att ha halv- och dimmljus på samtidigt. Efter programmeringen går det inte att kombinera halv- och dimmljus.
Jag tror det kallas taxikoppling för att åkarna vill spara på de dyra xenonlamporna dagtid?
Kanske finns liknande till Volvo?
Det är nog mer för att de tycker att det ser "coolt" ut. Hur mycket man sparar orkar jag inte räkna ut, men säg så här:
en dimlampa kostar 200 kr bytt på verkstad, 50 om man byter själv. Den håller 3-4 000 mil om de är tända jämt.
en xenonlampa kostar 1200 bytt på verkstad, 800 om man byter själv. Den håller 30 000 mil på en taxi.

dimlampan är 55 watt, xenonlampan 35 watt, drar alltså 2*20 mindre.

Är det verkligen billigare att köra med dimljusen i längden?
av Kluster
#277372
Amli skrev:
Men på XC60 går fortfarande xenonljuset igång, vilket jag även tror det gör på 9-3. Det borde vara som på Audi att man bara kör på LED varselljus. Xenonljuset kopplas in när det börjar mörkna.
Vadå att xenonljuset går igång? Ställer du om till parkeringsläget för ljusomkopplaren så tänds ju inte halvljuset dvs xenonlamporna.
av Amli
#277382
Kluster skrev:
Amli skrev:
Men på XC60 går fortfarande xenonljuset igång, vilket jag även tror det gör på 9-3. Det borde vara som på Audi att man bara kör på LED varselljus. Xenonljuset kopplas in när det börjar mörkna.
Vadå att xenonljuset går igång? Ställer du om till parkeringsläget för ljusomkopplaren så tänds ju inte halvljuset dvs xenonlamporna.
Nej, det gör det inte heller på någon annan bil heller om du har den i parkeringsläget. Det är just det som är vitsen med parkeringsljus...
Det jag menar är att t ex på Audi så kan du ha ljusomkopplaren avstängd och då lyser endast LED ljusen (om man vill). Det finns även en automatik så att halvljus (xenon) kopplas på per automatik när det blir mörkt. DET är vad jag efterlyser.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#277429
perhall skrev:
tko skrev:Får väl passa på att meddela att en av de få fördelarna med Saab 9-5 MY07 som jag har, är att de går att få med "taxiprogrammering". Ljusomkopplaren i läge 0 så tänds dimm- och p-ljus. När man har ljusomkopplaren i läge 1 tänds halvljuset och dimmljusen slocknar.
Denna funktion har programmerats av Saabverkstan, den var inte så från början. Då gick det att ha halv- och dimmljus på samtidigt. Efter programmeringen går det inte att kombinera halv- och dimmljus.
Jag tror det kallas taxikoppling för att åkarna vill spara på de dyra xenonlamporna dagtid?
Kanske finns liknande till Volvo?
Det är nog mer för att de tycker att det ser "coolt" ut. Hur mycket man sparar orkar jag inte räkna ut, men säg så här:
en dimlampa kostar 200 kr bytt på verkstad, 50 om man byter själv. Den håller 3-4 000 mil om de är tända jämt.
en xenonlampa kostar 1200 bytt på verkstad, 800 om man byter själv. Den håller 30 000 mil på en taxi.

dimlampan är 55 watt, xenonlampan 35 watt, drar alltså 2*20 mindre.

Är det verkligen billigare att köra med dimljusen i längden?
Lade 2500 kr på xenon-lampor på 3 år/7500 mil på min V70N (Volvo original, bytte själv) det ju fasiken 33 öre / mil bara i xenonlampor :-O)

Hur coolt är det på en skala 1-10 ? Halogenlampor kommer inte i närheten av detta i kostnad.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#277440
Det var värst vad dyra lampor ni lyckas hitta hela tiden :)

Xenonlampor kostar i runda slängar 300:-/styck om man INTE köper dom på volvo..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#277460
Trodde i min enfald att Volvo-original skulle ha lite högre kvalite är ching-chong-king-kong billiga asiatpirater men ni säger att det inte är så eller????

För 2500 kr som jag lagt på xenonglödlampor hade jag fått ca 40-50 st H3 lampor som satt i mina förra dimljus, tror knappast jag hade kört upp så många glödlampor på 3år/7500 mil ?:-/

Klagade för övrigt lite hos kundservice och sade att jag tycket det var dyrt/kort livslängd på Volvos Xenon men de svarade att det var helt normalt att man fick byta lika ofta som jag fick göra.
av Lövet
#277470
Varför krånglar ni till det så mycket? Lövets lektion i att spara xenonlampor på en Volvo:

1. Sätt dig i bilen
2. Vrid om ljusreglaget till parkeringsljus
3. Starta bilen
4. Sätt på dimljuset
5. Kör!
6. Stäng av bilen
7. Vrid ljusreglaget till 0 eller Halvljus

Hur svårt är det på en skala?

Naturligtvis är Audi och BMWs lösning med automatisk Day Running Lights och automatisk halvljusstart bättre men det kommer sannolikt till Volvo också vartefter. I och med att belysning dagtid kommer att bli lagkrav inom EU snart så kommer tekniken att rusa iväg på det här området.

Angående pris på xenonlampor så kostar dessa inte 300kr om man inte ska Kina bling bling 6000K med livslängd på ett år. Men för runt 700-800kr kan man lätt hitta äkta Philips, Osram och liknande. Att betala 1500kr st på Volvo är naturligtvis inget ekonomiskt sätt att byta lampor på.

(Tänk på att även om det står Philips på de billiga lamporna så betyder det inte att det är Philips som tillverkat dem)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#277482
andreas_lofgren skrev: 3.Starta bilen
4. Sätt på dimljuset
Hur svårt är det på en skala?
Inte svårt alls, men så in-i-bomben fruktansvärt irriterande att knapp-djä***ln till dimljuet "hoppar ut" så fort man rör på startnyckeln.

Om man nu ville förhindra att man kör med olagliga kombinationen dim+halv så skulle väl knapp-djä***ln hoppa ut när man vider ljusvredet till "halvljus" , inte när man vrider på nyckeln

Hur svårt på en skala 1-10 kan det vara för volvo att få det att funka.
Vilken mjukvara har ni?

Hade min bil inne på service idag och min PT[…]

Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Finns det någon instruktion om hur man byt[…]

Tack för era svar. Bromsskivan sitter inte […]

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ[…]