Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
Hej

Kör ´en s80 d5 -07 med geartronic lådan , jag är däremot mycket nöjd med förbrukningen i stadstrafik är förbrukningen 7,7 / 100 km och vid landsväg 6,3 /100 km.
det jag kan säga är väl att den "manuella" växlingsmöjligheten är inget jag funnit någon användning för . för övrigt är jag mycket nöjd med bilen .
Det man skulle vilja tipsa om är väl att försöka ha "mjukvarorna uppdaterade " tänker då speciellt på motor/vlåda . Där det skett mycket senaste året.

:D
Användarvisningsbild
av kave
Jag tillbringade 60 mil på en dag med en 1.8F, rätt så trevlig bil trots allt även om man känner att den är billigare i utförandet i precis allt från LCD paneler till reglage.
Jag tyckte bilen var riktigt snål, 0,7L/mil på bensin vid rätt så snabb körning. Som jämförelse drog min gamla V70N D5 163HK Geartronic alltid runt 0.8-0.9L/mil, precis som min XC70II D5 manuell gör.
Att du skulle spara pengar på förbrukningen kan du glömma. Vägskatten är högre, dieselpriset är sett över de senaste tre åren alltid dyrare än bensinen, förutom just nu. Vidare kommer den eventuella skatterabatten försvinna iom partikelfiltret efter 3 år.
Jag har lite svårt att förstå dina invändningar mot V50n, var bristen på utrymme inget du noterade innan du köpte den?
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
JK24T skrev:Jag har gjort tvärtom, bytt från S80N 3.2 till V50 T5 och ångrar mig absolut inte. S80N är inte bekväm i mitt tycke, fjädringen är "hoppig" och hela bilen "rollar" i sidled vilket är extremt obekvämt. Väljer du S80N så kör på 16" hjul, jag hade 18" vilket förvärrar komforten. Jag hade dessutom stora problem med oljeläckage med pölar av olja på uppfarten. Kvaliten på just min bil var så dålig att jag fick till stånd ett återköp, därav min nuvarande V50. Hade jag fått stålar i handen hade det inte blivit en Volvo igen.
Gamla S80 var betydligt bekvämare än S80N.
Smaken är som baken antar jag... För jag hatar den stenhårda känslan som V50 har, och älskar S80 och V70 över allt annat. Men ja. Gillar det där mjuka sköna. Som det ser ut nu lutar det dessutom åt en V70II.. får en bra deal där. Har själv så mycket fel på min V50 som inte verkar gå att lösa, så dom tar nog tillbaka den bilen, alternativt om jag kan få den såld privat...
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
Amli skrev:Jag skulle nog inte hålla med om att V50 är så hemsk att köra. Personligen tycker jag den är riktigt fin att köra! Däremot skulle jag säga att du valt helt fel motor då den i mitt tycke är en sorglig historia. 2,0D, D5 och T5 gör bilen mycket mer rättvisa!
S80 tycker jag även den är mycket trevlig att köra. Kanske inte lika rolig som V50 (då räknar jag inte in 1,8F... ;-// ) men det är klart mer bekväm. En långfärdsbil av rang. Och alla S80 strular inte lika mycket som JK24T´s :)
Om vill byta till en S80 så gör det för du hellre vill ha bilen inte i tron att det blir ett bättre köp rent ekonomiskt.
Fast det är inte motorn jag klagar på, utan utrymmet och komforten. Bagagen är så liten så att jag gråter varje gång jag ska repa med bandet (eftersom att det inte ens går att få in en gitarr i hardcase i bagagen utan att fälla säten). Stolarna är så obekväma så att det blir jobbigt att åka till Stockholm (25 - 30 mil).

Nej, jag vet ju att kostnaden kommer att höjas en del. Men frågan är ändå om det är värt det, om man ser på reparationer, känsla, förbrukning, last, o.s.v!? Dock har jag en V70II på G nu som det lutar väldigt starkt åt.
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
mikeS80 skrev:Min erfarenhet av S80N D5 Automat Summum -07 är inte särskilt goda.

Enligt mig hade min bil en bedrövlig automatlåda, dålig ljudkomfort och dålig fjädringskomfort jämfört med min nuvarande V70II D5.

Min gamla S80N var dock en tidigt byggd S80N (Maj 2006) så detta kan spela en viss roll i sammanhanget. När det gäller fjädringskomforten så var den en pina att köra över t.ex. farthinder då bakfjärdingen/dämpning ämnade mycket övrigt att önska. Jag skulle nog tänka både en och två gånger innan jag till byter till en S80N av årsmodell 2007.

Du bör även tänka på att lastöppningen på S80N är begränsad så någon vidare praktisk bil är den inte. För egen del skulle jag inte klarat mig om S80N vore den enda bil som jag förfogat över.
Men 06:orna var väl ändå gamla modellen, och sena 07:orna är väl ändå dom nya?
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
greenbay skrev:Jag skulle föreslå att du HYR en S80 över en helg, eller en vecka, för att verkligen hinna använda den som du normalt använder en bilr.
Att hyra kostar en slant, men ett par tusenlappar jf med att byta bil, det är billigt.
S80N är i mina ögon våldsamt stor, bred, tung osv, och V50 är snabb, kvick, ärtig och har dessutom ett hyfsat kombiutrymme.
Vi har 2 st V50 2.0D själva, och är grymt nöjda. Vi hade båda varsin 854 innan, en GLT och en 10V.
/greenbay
1. Jag vill ha en stor bil, med gott om utrymme så väl som i bagage som i kupén. Dvs inte en V50.
2. Min V50 är trång som aset, man kan inte ens få i en gitarr i bagagen.
3. Min V50 är inte snabb, det är en 1,8F och man får kämpa för att komma förbi en bil som kör i 80 km/h även om man slänger i 3:an eller 4:an. Nämnde jag dessutom att det går att köra på 5:an i 30 km/h?

Har kört mycket S80 och V70 privat och genom jobbet. V70:n är ju solklar. Men eftersom att S80:n är bredare än V50:n så lämpar den sig bättre för mitt fritidsintresse (Musik). I en sådan får vi i alla fall in gitarrerna i bagagen, vilket vi INTE får i V50:n.
Senast redigerad av 1 Hexenhammer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
kave skrev:Jag tillbringade 60 mil på en dag med en 1.8F, rätt så trevlig bil trots allt även om man känner att den är billigare i utförandet i precis allt från LCD paneler till reglage.
Jag tyckte bilen var riktigt snål, 0,7L/mil på bensin vid rätt så snabb körning. Som jämförelse drog min gamla V70N D5 163HK Geartronic alltid runt 0.8-0.9L/mil, precis som min XC70II D5 manuell gör.
Att du skulle spara pengar på förbrukningen kan du glömma. Vägskatten är högre, dieselpriset är sett över de senaste tre åren alltid dyrare än bensinen, förutom just nu. Vidare kommer den eventuella skatterabatten försvinna iom partikelfiltret efter 3 år.
Jag har lite svårt att förstå dina invändningar mot V50n, var bristen på utrymme inget du noterade innan du köpte den?
Jo. Jag tänkte att jag kunde leva med det lite mindre utrymmet. Men kände rätt snabbt att det inte var en bil för mig. Varken utrymmet i kupén eller i bagagen är något som tilltalar. Snarare tvärt om. Skulle nog hellre välja en S60N 2006 framför den V50 jag har idag. Men vi får se. Har, som jag nämnde i andra inlägg här, en V70II på G nu, ser det ut som. Om allt går som det är tänkt kan ett byte vara gjort inom ett par dagar. Vi får se...
Användarvisningsbild
av Jensen
Jag ställer mig lite frågande till ditt förväntade inbytespris, 160000kr för
en beg 09 låter lite väl högt.
Ett prisexempel: en ny 2009 med Kineticpaket kan du idag få
för 174000kr har du en inbytesbil så får man
även 10000kr i inbytesstöd, så 160 låter svårt.
Vi säljer på Bilia just nu 2009 som gått ca 1500-2000mil för 169000kr
den kan man som kund få köpa loss för ca 160000kr.
Bra att veta om du ev tänker köpa en ny V70II är att du får
ett inbytesstöd idag på 20000kr.
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
Jensen skrev:Jag ställer mig lite frågande till ditt förväntade inbytespris, 160000kr för
en beg 09 låter lite väl högt.
Ett prisexempel: en ny 2009 med Kineticpaket kan du idag få
för 174000kr har du en inbytesbil så får man
även 10000kr i inbytesstöd, så 160 låter svårt.
Vi säljer på Bilia just nu 2009 som gått ca 1500-2000mil för 169000kr
den kan man som kund få köpa loss för ca 160000kr.
Bra att veta om du ev tänker köpa en ny V70II är att du får
ett inbytesstöd idag på 20000kr.
Jaså? Inbytespriset är lägre än så. Jag säljer min privat och har fått väldigt många intressanta bud på kärran. Eventuellt så ryker den i eftermiddag, som det ser ut nu. Bilen är ju inte helt "standard Kinetic" heller, utan har lite andra saker också....
XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&a[…]

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]