Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bor inte själv i stockholm men har några frågor till.

När tycker ni att det är bra att använda ACC då? Eftersom jag inte bor i Stockholm försöker jag hålla mer än 3 sekunders lucka för att:
-Slippa stenskott
-Slippa stänk och skitsprut på rutan.
-Utnyttja luckan till att hålla jämnare fart jämfört för bilen framför som kör ryckigt och knyckigt.
När brukar ni låsa på bilen framför, vilka lägen känns det vettig/bra?

En fråga till är ACC snabbare i reaktionen än föraren? ACC har ju kortare reaktionstid än föraren, men ACC reagerar ju på att bilen framför faktiskt saktar av och det tar ju ett ögonblick. Föraren kan ju reagera på bromsljusen på bilen framför som tänds redan när föraren lägger foten på pedalen, sen kan det ju ta en stund till föraren trycker till hårt på pedalen.

En fråga till, kan man dra upp styrkan på radarn frammåt så att den tex blockerar kameraskåpens radar?
När jag provkörde en S80 med ACC så tyckte jag rent generellt att bilen reagerade snabbare än en själv på om bilen framför typ släpper gasen, som förare så lägger man märke till det senare..

Jag TROR inte att man ska generalisera och och tro att radarn till ACC och radarn på kameraskåpen jobbar på samma sätt, eller att det går att justera den på bilen på något sätt, så de kommer med stor sannolikhet
inte att påverka varandra, men det är som sagt vad jag tror.
VolvoB20 skrev:Bor inte själv i stockholm men har några frågor till.

När tycker ni att det är bra att använda ACC då? Eftersom jag inte bor i Stockholm försöker jag hålla mer än 3 sekunders lucka för att:
-Slippa stenskott
-Slippa stänk och skitsprut på rutan.
-Utnyttja luckan till att hålla jämnare fart jämfört för bilen framför som kör ryckigt och knyckigt.
När brukar ni låsa på bilen framför, vilka lägen känns det vettig/bra?

En fråga till är ACC snabbare i reaktionen än föraren? ACC har ju kortare reaktionstid än föraren, men ACC reagerar ju på att bilen framför faktiskt saktar av och det tar ju ett ögonblick. Föraren kan ju reagera på bromsljusen på bilen framför som tänds redan när föraren lägger foten på pedalen, sen kan det ju ta en stund till föraren trycker till hårt på pedalen.

En fråga till, kan man dra upp styrkan på radarn frammåt så att den tex blockerar kameraskåpens radar?
Använder den väldigt ofta. Men i rusningstrafiken så är det bättre att ta hand om det själv tycker jag. Då brukar jag också försöka köra så aktivt som möjligt så att man sparar lite tid. Kanske en sån som andra irriterar sig på, vad vet jag! :wink:

Annars använder jag den nästan hela tiden. Men som jag skrev ovan, det blir alldeles för långt avstånd om man tar på längsta läget. Jag är också jättenoga så jag inte får stenskott etc. Det enda "problemet" är att den gör allt så mjukt att man helt plötsligt kan ligga bakom nån dam (kärring :wink: ) på motorvägen i 100 blås! Man märker inte att den anpassar sig! :)

Den anpassar sig snabbt! Kör man på motorvägen har den anpassat sig innan man reagerar själv. Kör man på t.ex 50-väg och man kommer ifatt en bil som kör sakta och har kort avstånd inställt så kan den reagera rätt sent. Om det läget uppstår brukar jag antingen öka tiden, eller bromsa själv. Så bilen framför inte tror att man ska köra in i den....

En annan grymt bra grej är kollisionsvarnaren. Kan ta ett exempel - Körde på en tvåfilig 70-väg (i vänsterfilen) i rusningstrafiken. Jag behövde gå in i höger för att svänga lite längre fram. BLIS-lampan lös men jag tänkte att jag kanske kunde smita in ändå. När jag kollar över axeln snabbt så piper det till ordentligt ett par gånger och jag kollar fram blixtsnabbt och 'nitar' (systemet lägger an bromsarna så dom reagerar direkt). Bilarna framför i min fil hade bromsat till! Har provat detta många gånger på bana innan (på Volvo) och det är verkligen super!
Jag har testat ACC i en XC70 MY08 och det funkade riktigt bra (testade på 90-vägar runt Sthlm). Har dock inte ACC i min XC60.

Fast för mig var det aldrig ett alternativ, trots att Driver Support onekligen är prisvärt, till följd av den fula plastgrejen i grillen, som jag tycker förstör hela utseendet framifrån. Precis som att jag aldrig skulle välja en bil utan aluminiumfälgar, även om den skulle gå bättre/säkrare utan fälgarna... :wink:

Är det bara jag som stör mig på plastgrejen?
synd att jag inte ha litraturen här, då kunde jag ha get er exakta svar.
Men kag är 100% säker på att 2,6 sek inte är längsta avståndet.
det är 5 avstånd du kan välja mellan & det är 1 sek (eller drygt 1 sek) mellan varje avstånd.

Jag har kört med denna farthålande nunder några olika förhållanden (jag har ingen i min egen bil tyver)
längsta avståndet uppfattar jag som för långt, o jag är ingen som ligger i "röven" på bilen framför.
När man kör på motorväg så föredrar jag att dra ner avståndet yttligara, inte för att jag vill ligga närmare, men det är aldeles för lätt att fassna bakom en bil.
om man åker med rätt avstånd, så känns ju bilen framför inte för nära & man reagerar inte på att bilen framför kör saktare (vilket inte är så farligt) men på motorvägen har man ju möjlighet att åka ut vänster filen, för att pasera. Då är det lättare att hålla ett något mindre avstånd, så man kan gå ut i vänsterfilen när det känns för nära. (håller man det långa avståndet så blir det lätt så att bilen bromsar först, o sen byter man fil, o bilen gasar igen)

en vanasak helt enkelt, systemet är mycket bra, det är ha begär på denna pryl!
lägger ut en lite film.

[youtube]nV85poxWMEo[/youtube]
På filmen visas att läge 4 ger 2,2s avstånd, så läge 5 kan mycket väl motsvara 2,6s :roll:

Läge 5 ger så låååångt avsånd att bakomvarande bil kryper upp i häcken.
Stor lucka verkar betyda att man kör för sakta :evil:

ACC och PCC är tillval jag aldrig kommer att klara mig utan hädanefter.
Synd bara att Volvo inte har lärt sig att ACC:n ska funka ned till stillastående, som hos "tyskarna".
Men det kanske kommer :idea:
Kluster skrev:Har provat några min fars XC60 D5 med ACC och tycker det fungerar klockrent!
Enda nackdelen, dock något man får räkna med, är när det är snöigt och moddigt ute. Radarn blir täckt av snö men vilken bil blir inte det vid sådant väder.
Mercedes, Audi och BMW har löst det genom att ha radarn eluppvärmd med en automatisk defrosterslinga. Snålt av Volvo att inte ha det.

Generellt sett så funkar tyskarnas ACC bättre än Volvos. De gör färre fel och funkar som sagt ner till 0 (med automat). Framförallt är de bättre på att avgöra vilken bil som ligger i "min" fil och var de andra bilarna är på väg. Tror det var AMS som gjorde en test för ett bra tag sedan och Volvo kom sist då, om jag minns rätt. Merca vann.

Trots kritiken mot Volvos ACC skulle jag utan tvekan välja till DS paketet. Om några år kommer det vara lika standard som ESP/DSTC är idag och vi kommer se tillbaks på den här diskussionen på samma sätt som vi gör på motståndarna mot ESP för ca 10 år sedan.
Det man kan fråga sig är om man verkligen vill/bör ha farthållaren på om det är "snöstorm" och moddigt....

Jag har inte varit med om att ACC inte har fungerat, eller blivit "reducerad" som BLIS:en kan bli vid dåligt väder. Det har funkat i alla lägen! "Ta i trä", men S80in jag kör har funkat så otroligt bra på allt. Helt underbart! :D
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]