Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har märkt att sensorerna reagerar pa kraftiga ljud eller snarare ljudtryck/luftströmmar. Star jag t.ex. vid en rondell och en buss eller lastbil passerar och ger gas samtidigt sa verkar sensorerna reagera. Hade samma erfarenhet bakom ett MC-bud. Verkar som ljudet/trycket ger utslag pa sensorerna.
XC60 skrev:Jag har märkt att sensorerna reagerar pa kraftiga ljud eller snarare ljudtryck/luftströmmar. Star jag t.ex. vid en rondell och en buss eller lastbil passerar och ger gas samtidigt sa verkar sensorerna reagera. Hade samma erfarenhet bakom ett MC-bud. Verkar som ljudet/trycket ger utslag pa sensorerna.

Det kan stämma eftersom de sensorerna registrerar ultraljud som misstolkas… men det kan vara allt annat också!
Kolla på min tråd ”Parkeringshjälp reducering”, en programvara som kan lösa många problem med parkeringshjälpen som vi upplever på olika sätt.
Nu har jag haft det i 2 dagar och det verkar funka klockrent. Parkeringshjälpen aktiveras i princip alltid när jag behöver den och alltid avaktiveras då det kan pipa i onödan.
Parkeringshjälp reducering eller begränsning är egentligen bara en inställning… jag fick den GRATIS på Volvos verkstad och jag kan varmt rekommendera till alla som upplever systemet som tjatig osv.
Joel93 skrev:Stäng av dom när ni inte behöver dom :wink:
Stänga av teknik som man är van vid slutar för eller senare med att man trooor att den är på och vips kör man in i ng :cry:
Jag backade själv in i en bil häromdan, hade stängt avbacksensorn pga att de var skitiga och pep lite närsomhelst.
Tur man har dragkrok :-)-)
Men ingen skada skedd. jag kollade faktiskt :-O)
Jag skulle inte rekommendera någon att lägga till pengar för att få p-sensorer fram som jag har gjort, det har bara varit en massa trassel och strul med överkänslighet. När jag var inne på Bilia i ett annat ärende så hade jag "tur" att p-senorerna larmade och verkstaden själva höll med om att det inte skulle vara så känsligt, så vi bokade en tid för åtgärd, men.. när den kom in på verkstaden och dom felsökte så var allt normalt igen och bilen fick jag tillbaka utan åtgärd.. och så håller det på olika från dag till dag, Bilia rekommenderade mig att vara försiktig när jag tvättar bilen så att det inte kommer in vatten i sensorerna, man ska inte rikta strålen in i sensorerna, men vem står och siktar med strålen in i sensorerna ? man sveper ju med högtryckstvätten över bilen utan att stanna till det gäller ju hela bilen. :(
Pekå skrev:Jag skulle inte rekommendera någon att lägga till pengar för att få p-sensorer fram som jag har gjort, det har bara varit en massa trassel och strul med överkänslighet. När jag var inne på Bilia i ett annat ärende så hade jag "tur" att p-senorerna larmade och verkstaden själva höll med om att det inte skulle vara så känsligt, så vi bokade en tid för åtgärd, men.. när den kom in på verkstaden och dom felsökte så var allt normalt igen och bilen fick jag tillbaka utan åtgärd.. och så håller det på olika från dag till dag, Bilia rekommenderade mig att vara försiktig när jag tvättar bilen så att det inte kommer in vatten i sensorerna, man ska inte rikta strålen in i sensorerna, men vem står och siktar med strålen in i sensorerna ? man sveper ju med högtryckstvätten över bilen utan att stanna till det gäller ju hela bilen. :(
Instämmer inte, mina sensorer fram fungerar KLOCKRENT ! :-)-)
Pekå skrev:Jag skulle inte rekommendera någon att lägga till pengar för att få p-sensorer fram som jag har gjort, det har bara varit en massa trassel och strul med överkänslighet. När jag var inne på Bilia i ett annat ärende så hade jag "tur" att p-senorerna larmade och verkstaden själva höll med om att det inte skulle vara så känsligt, så vi bokade en tid för åtgärd, men.. när den kom in på verkstaden och dom felsökte så var allt normalt igen och bilen fick jag tillbaka utan åtgärd.. och så håller det på olika från dag till dag, Bilia rekommenderade mig att vara försiktig när jag tvättar bilen så att det inte kommer in vatten i sensorerna, man ska inte rikta strålen in i sensorerna, men vem står och siktar med strålen in i sensorerna ? man sveper ju med högtryckstvätten över bilen utan att stanna till det gäller ju hela bilen. :(
Fast nja, undviker alltid att träffa p-sensorerna när jag tvättar med högtryckstvätten på båda våra bilar, som visserligen bara har bak men principen är ju den samma.
Vad i herrans namn skall man ha parkeringshjälp fram för?

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]