Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Har inte tjänstebilsförare villor/sommarstugor/båtar/husvagn?
Det är det säkert några som gör, men då är man ute efter en stark bil med AWD. Dvs inte DRIVe.
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Har inte tjänstebilsförare villor/sommarstugor/båtar/husvagn?
Det är det säkert några som gör, men då är man ute efter en stark bil med AWD. Dvs inte DRIVe.
Vad jag menar är att 800kg är ingenting. Det är nästan vad bara ett mindre släp väger. Det innebär ju att man inte ens kan låna släp och köpa en soffa på ikea. Heller inte låna ett släp för att köra bort riset efter ett äppleträd osv. Såna enkla sysslor som väldigt många gör med sina helt vanliga bilar/tjänstebilar idag. Behövs ingen Awd för att köra hem en soffa :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
jag trode att man inte fick sätta drag alls på V50 / S40 DRIVe

får man ha släp? (eller låg dt under kategorin bör inte ha)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Behövs ingen Awd för att köra hem en soffa :lol:
Var det inte en V70 vi snackade om? Vad ska du med släp till då? Fäll alla sätena och inte med soffan i bagaget.

Man kan inte få allt. Vill man ha en supersnål bil (så stor bil som V70) som dessutom håller sig under 120g CO2/km så kan man inte hänga på 2000kg på dragkroken. Så enkelt är det.

Ang S40/V50 DRIVe så kan man montera drag, men endast dra 800kg. Annars finns risken att den blir överhettad. C30 DRIVe får inte dra något alls.
av AndS
Här delar jag inte den uppfattning att villa, sommarstugeägare, husvagnsägare, m.fl. har behov av en AWD-bil och merparten har det dessutom inte utan vanliga FWD. Däremot så är en dragkrok mycket bra även med stort bagage ooch fällbara säten.
Visst kan du stoppa in t.ex. vissa möbler i bilen, men har du t.ex. hus och sommarstuga är det mycket som du inte vill stoppa in i bilen trädgårdsavfall, renoveringsmaterial, virke, skräp till sopptipp, mm.
Vet i sjutton om jag tror på att bygga en V70 som sparar kanske 5cl/mil men kanske får begränsningar och inte lika användbar. Dyrare bil och mindre användbar, det blir troligtvis en nischbil för marknadsföring av sitt miljötänkande, men merparten av försäljning blir den "vanliga" V70.
Användarvisningsbild
av Funk
Vem har sagt att V70 DRIVe över huvud taget skall ligga under 120gram.....

/Thomas
av Amli
AndS skrev:Här delar jag inte den uppfattning att villa, sommarstugeägare, husvagnsägare, m.fl. har behov av en AWD-bil och merparten har det dessutom inte utan vanliga FWD. Däremot så är en dragkrok mycket bra även med stort bagage ooch fällbara säten.
Visst kan du stoppa in t.ex. vissa möbler i bilen, men har du t.ex. hus och sommarstuga är det mycket som du inte vill stoppa in i bilen trädgårdsavfall, renoveringsmaterial, virke, skräp till sopptipp, mm.
Vet i sjutton om jag tror på att bygga en V70 som sparar kanske 5cl/mil men kanske får begränsningar och inte lika användbar. Dyrare bil och mindre användbar, det blir troligtvis en nischbil för marknadsföring av sitt miljötänkande, men merparten av försäljning blir den "vanliga" V70.
Det är ju bara en fråga om val. Prioriterar man endast låg förbrukning och ett förmodligen billigare ägande med skatt inräknat osv är kanske denna bil perfekt. Är den för klen för ens egna specifikationer är det ju bara att välja något annat. Däremot hade det varit dåligt om de ersatte denna motor med en annan starkare. Ju fler motor alternativ att välja mellan desto bättre säger jag :-)-)
Användarvisningsbild
av kez_style
Fick höra lite att V70 Drive kommer komma med 2.0D som miljö version och inte den nya 2.4d!
av AndS
Helt rätt att det är ett fråga om val, men kommer Volvo som liten biltillverkare kunna ha detta stora val av olika varianter av en modell och profilera den på marknaden?
V70II och dess föregående modeller har haft varumärke som pålitliga laståsnor och bra dragbilar, om man nu skulle ta fram en som får lägre lastvikter och begränsningar i släpvagnsvikt så är frågan om det finns tillräckligt stor köpgrupp. I Sverige tror jag inte alls på den, men det kanske finns marknad i andra länder. Behåller man däremot dragvikten på Drive-modell så tror jag på upplägget.
av bilgalen
AndS skrev:V70II och dess föregående modeller har haft varumärke som pålitliga laståsnor och bra dragbilar, om man nu skulle ta fram en som får lägre lastvikter och begränsningar i släpvagnsvikt så är frågan om det finns tillräckligt stor köpgrupp.
Det är precis så jag också tänker. Det här blir väl världens första stora och rejäla bil som inte får dra släp? Gissar att det blir många som blir förvånade och besvikna när de upptäcker att deras bil inte kan dra släp. Alla har ju liksom inte behovet precis när man köper bilen, kommer kanske efter ett år eller två när sommarstuga eller liknande inhandlats.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]