Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sevak
Vi har en volvo s80 2.5t-07 i familjen som bara rullat 1800 mil. Den sämsta automaten jag kört. Har även en vw passat med dsg låda den växlar mycket mjukare och bättre. Har lämnat in bilen 2 ggr pga av automaten och båda ggr har de sagt att de väntar på en mjukvara. Senast jag va inne va för ca 7 mån sen. Men orkar ej bry mig längre eftersom bilen ska säljas. Den nya ägaren får lämna in den på en uppdatering.
av RobertR
Håller med om allt ni har skrivit i tråden hitills men det känns dumt att betala för en felsökning när problemet jag känner med min automatlåda låter precis som folk har beskrivit överlag här. Det vill säga att den växlar ryckigt när bilen är kall men växlar mycket mjukare när den blir varm, den växlar ner onödigt lågt när man vill gasa på lite extra, 2,5t har ju bra vrid ganska tidigt som man gjärna vill utnyttja och ligger man typ på 4:an och känner att bilen svarar bra och trycker ner lite extra vipps lägger den i 3:an och tokvarvar. Sen är det också problemet med hur sent den växlar upp även vid relativt lite gas ibland känns det nästan som att man måste motorbromsa för att man ska få in 5:an i 70 nog fort. Jag har svårt att tro att det är fel på bilen i sig då den växlar bra i tiptronicläget men man köper ju inte automat för att växla manuellt hela tiden.
Jag är inte ute efter att gnälla på volvo jag är nöjd med bilen i övrigt, har även funderat på att chiptrimma den hos autotech men är rädd att jag kommer att störa mej ännu mera på lådan då, deras flexifuelprogram med 270hk och 440nm är ganska lockande plus att man kanske får ner soppaförbrukningen en del då den ju är ganska törstig nu.

Robert.
av RobertR
eccy243 skrev:Menar du att du inte har garanti kvar på bilen??
Nybilsgarantin gick ut i oktober. Men jag har bilbolagets vidaregaranti och det lät som på kundtjänst att jag betalar felsökningen om det inte är något fel på bilen.
av JK24T
Automaten funkar bra i T6 och V8, i alla övriga "a piece of crap". Jag har aldrig kört en sämre automat.
av RobertR
JK24T skrev:Automaten funkar bra i T6 och V8, i alla övriga "a piece of crap". Jag har aldrig kört en sämre automat.
Har du varit inne på verkstan 7ggr för shiftquality? Vad har dom i så fall gjort dom gångerna och vad har dom sagt om problemet. Eller har jag tolkat ditt "so far" fel.
av JK24T
RobertR, du har PM
av RobertR
Jag åkte till verkstan här om dagen för det låg inne en kampanjgrej ändå. Då tog jag upp detta med växellådan och lyckades tjata till mig en felsökning men precis som jag befarade var det inga fel på bilen men hör och häpna det fanns en uppgradering av mjukvaran till lådan men vad dom har gjort i och med uppgraderingen kunde dom inte svara på och vad det gällde den dåliga växlingen säger dom att det beror på körstil i och med den adaptiva lådan. Efter uppgraderingen har jag inte märkt någon större skillnad men dom sa på verkstan att det kan ta ett tag innan man märker skillnad då lådan är adaptiv. Tycker att det är som vanligt många lama svar och man får alltid känna sig besvärlig, precis vad jag förväntade mig och så kommer jag förmodligen måsta bråka om att slippa betala för programvaran.
av JK24T
Visst, så klart du fick höra det adaptiva skitsnacket. Lådorn växlar dåligt och det har ingenting med adaptionen att göra. Någon har haft väldigt bråttom i konstruktion och marknad.
Min bil är har stått flest dagar på verkstad av alla bilar jag har ägt... och då kan jag räkna in engelska "kvalitets bilar" som Austin Mini.
av mikeS80
RobertR skrev:Jag åkte till verkstan här om dagen för det låg inne en kampanjgrej ändå. Då tog jag upp detta med växellådan och lyckades tjata till mig en felsökning men precis som jag befarade var det inga fel på bilen men hör och häpna det fanns en uppgradering av mjukvaran till lådan men vad dom har gjort i och med uppgraderingen kunde dom inte svara på och vad det gällde den dåliga växlingen säger dom att det beror på körstil i och med den adaptiva lådan. Efter uppgraderingen har jag inte märkt någon större skillnad men dom sa på verkstan att det kan ta ett tag innan man märker skillnad då lådan är adaptiv. Tycker att det är som vanligt många lama svar och man får alltid känna sig besvärlig, precis vad jag förväntade mig och så kommer jag förmodligen måsta bråka om att slippa betala för programvaran.
Ja, den kommentaren har man få höra när man hämtat ut sin bil efter åtgärd…

Så fort man har synpunkter hur automatlådan arbetar så har verkstäderna en tendens att hänvisa till att den är adaptiv. Samma sak gäller efter verkstadsbesök då man skall vänta på resultatet av samma anledning. Om alla problem vore kopplade till adaptiviteten vore den enklaste åtgärden att få till automatlådan att ta bort den funktionen…

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]