Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kan säga samma sak. Jag är lite smått besviken att jag valde Premium sound i min V50 09.
Nu ser jag att volvo kommer med en dubbel subwoofer till HP men inte till premium.
Jag har mailat både volvo och dynaudio o frågat om de tänker fixa en programvara så att samma woofer går att använda till premium sound också. Så svårt borde det inte vara tycker jag när man redan har hårdvaran.
FiddeUBC skrev:Jag kan säga samma sak. Jag är lite smått besviken att jag valde Premium sound i min V50 09.
Nu ser jag att volvo kommer med en dubbel subwoofer till HP men inte till premium.
Jag har mailat både volvo och dynaudio o frågat om de tänker fixa en programvara så att samma woofer går att använda till premium sound också. Så svårt borde det inte vara tycker jag när man redan har hårdvaran.
Håller med dig om Premium i V50, inte värt pengarna. Min V70II med HP & Subwoofer låter minst lika bra!

//Henrik
Vad är det ni saknar till PS Dynaudio?

Har PS i både MY09 C70N och S80N. Jag tycker att det absolut är stor skillnad mot HP. Ni som inte är nöjda med PS, har ni provat att ändra i EQ:n?

Hade en C70 MY09 med HP + sub som lånebil för ett tag sen. Den var absolut inte dålig, men sen när man hoppar in i den med PS sen så är det STOR skillnad. En sak till som iofsig bara gäller C70, men skillnaden när man kör nercabbat är ännu större!
Alltså min förra bil, V50 06 med HP där bytte jag ut alla högtalarna i bilen till Premium sound högtalare och sen slängde jag i volvos orginal sub. Det lät många gånger bättre än Premium sound 09 tycker jag.
Equalicern har jag ställt. Just nu står basen på topp och bas inställningen på soundknappen är nerdragen till under hälften. Över det låter det bara burkigt och eländigt.

Sen begriper jag mig inte på Dolby pro sound alltså. Är det fler än jag som upplever när man kör, är det som att ljudet försvinner på vänster sida? Jag har tom fler gånger fått stanna och lägga örat till högtalarna i dörren för att höra att de verkligen fungerar.
Jag har fått bort det feneomenet lite med att sätta hastighetskompenceringen till Låg.
Jag har både mailat Dynaudio och Volvo o frågat nu om det kommer en sub till V50 PS. Vet inte om jag har skrivit det innan men det borde ju inte vara allt för svårt om man redan har grejerna till det. Steget PS vet jag att det klarar Subwoofer för det aviserades när stereon skulle komma att man skulle kunna välja till en 240w subwoofer bak men det hela plockades bort vid lanceringen av 08- .
Då har jag fått svar från både volvo och Dynaudio.

Volvo skriver så här. Tilläggas kan göra att jag har skrivit igen till volvo o frågat varför man inte bara tar fram programvaran, Man har ju redan en helt ny subb! Väntar svar på det dock..
Hej Fredrik,

Tack för ditt mail.
Det nya ljud systemet som kom efter 07 anser Volvo har tillräckligt mycket bas att subwoofern inte skulle ha jätte mycket effekt. På dessa grunder finns det inga planer att ta fram en subwoofer till dom nya bilarna med detta system.

Med vänliga hälsningar/Best Regards
Rickard Ljungberg
Kundsupport

Dynaudio skriver så här.

Volvo offers premium sound systems with extremely high quality and Dynaudio
supplies the speakers. If you want to add something to the systems you
should contact a car hifi installer to look for an after sales solution.

Best regards

Dynaudio International GmbH

Customer Support
Tror att många av er har en felaktig bild av vad som är "bra ljud"!
Som sagt, TROR!

Många förknippar bra ljud med en anläggning som kan spela högt, eller att det går att spela mycket bas, det är inte alls detsamma som bra ljud. Det kan vara delar av bra ljud, men det är inte grunden till bra ljud..

Sen pratas det om EQ inställningar fram å tillbaka, det är ju helt beroende av materialet man spelar, hur många man är i bilen, hur mycket last osv osv, det är ju inget man bara kan "kopiera" rakt av av någon annan..

Sen kan man lägga till en ytterligare aspekt, en bra anläggning låter inte bättre än materialet den spelar eller på lyssnarens possition, och där är Dynaudios anläggning milsvidder bättre än HP, just för att man kan tidskompensera med den!
Lyssnar man med eller utan tidskomp på en anläggning och sitter som man gör i en bil, helt åt helvete fel så gör tidskompen en hel del för ljudupplevelsen!

Men jag misstänker att många kör med sin Premiumanläggning inställd på att låta så bra som möjligt i hela framsätet istället för att spela så bra som möjligt med inställningen på förarplatsen.
Sorry för en "dum fråga" kanske, men vad menar du med tidskomp?? :oops:
Inga frågor är dumma.

Tidskomp, eller tidskompensation som det egentligen heter är en funktion i stereon som gör att ljudet från högtalarna når dina öron tidsmässigt rätt.
I en bil sitter man ju helt förskjuten åt ena hållet, och visst, volymskillnaden mellan höger och vänster sköter man med Balansen, men den löser ju inte det faktum att ljudet når öronen olika fort från höger respektive vänster.
Nu tänker säker många "det är ju så liten skillnad så det spelar säkert ingen roll" men jag lovar er att när ni lyssnat med och utan tidskomp så kommer ni märka Stora skillnader på ljudbilden!
Ljudbilden blir mycket större och luftigare med tidskompensation.

Ni som har Premium Sound och ännu inte testat, gör det!
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]

Det är 9000 mil intervall på remmen och[…]