Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en D5-a (manuell)-07a och jag kör normalt,tja lite fortare än vad man får,det blir både stadskörning,men även motorväg,men på instrumenten står det 0,8 liters förbrukning,jag kan visst få ner den lite om jag koncentrerar just på förbrukningen(men då är det ingen mening med en stark motor).Poängen är att antingen är det fel på min bil eller så förstår jag inte hur ni får en förbrukning på 0,6 liter med hård körning.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Amli skrev:Att en mjukvaru uppdatering skulle göra sådana underverk med förbrukningen lär ju inte vara så troligt.
Det kan göra all skillnad!

Om den t.ex låser bättre på lock-up:en så den inte växlar ner så fort man nuddar gasen så kan man spara mycket! Den kanske motorbromsar bättre? Ändrar växlingspunkterna så den uttnyttjar motorn bättre? Snabbare/bättre/effektivare växlingar så att effekttappet blir mindre....

Det finns mycket som kan göras via mjukvara!
av Amli
XC90_Executive skrev:
Amli skrev:Att en mjukvaru uppdatering skulle göra sådana underverk med förbrukningen lär ju inte vara så troligt.

Om den t.ex låser bättre på lock-up:en så den inte växlar ner så fort man nuddar gasen så kan man spara mycket! Den kanske motorbromsar bättre? Ändrar växlingspunkterna så den uttnyttjar motorn bättre? Snabbare/bättre/effektivare växlingar så att effekttappet blir mindre....

Skillnad, ja. ALL skillnad, nej. Enligt ditt resonemang hade denna mjukvara gjort att automaten drar mindre än manuell låda då det inte ens skiljer 1 dl/mil tidigare. Varför då den nya powewshift lådan? Hade denna automat med uppdateringen tryckts in i 2.5FT så hade man kanske inte behövt bygga om hela bilen och krav på 16" m.m.

Det som i så fall är mest förvånande är att det tagit denna tid att få det rätt från första början när det bara räcker med en justering av mjukvaran. Än mer skrämmande tanke i så fall för mig gällande kompetensen hos Volvos injenjörer.
Användarvisningsbild
av kave
Amli skrev: Det som i så fall är mest förvånande är att det tagit denna tid att få det rätt från första början när det bara räcker med en justering av mjukvaran. Än mer skrämmande tanke i så fall för mig gällande kompetensen hos Volvos injenjörer.
Självklart måste denna automat kunna programmeras bättre eftersom den varit så usel från början. Anledningen till att det tagit tid kan ju vara att de tog tag i det hela och gjorde en egen programvara som faktiskt passar med D5 motorn och inte nöjde sig med någon av standardmjukvarorna som de kört med från början.
Att bilen sedan skulle dra mindre än en manuell tror jag inte på.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
XC90_Executive skrev:

Skillnad, ja. ALL skillnad, nej. Enligt ditt resonemang hade denna mjukvara gjort att automaten drar mindre än manuell låda då det inte ens skiljer 1 dl/mil tidigare. Varför då den nya powewshift lådan? Hade denna automat med uppdateringen tryckts in i 2.5FT så hade man kanske inte behövt bygga om hela bilen och krav på 16" m.m.

Det som i så fall är mest förvånande är att det tagit denna tid att få det rätt från första början när det bara räcker med en justering av mjukvaran. Än mer skrämmande tanke i så fall för mig gällande kompetensen hos Volvos injenjörer.
Vad får du det ifrån, menar du att automatarna bara drar mindre en 1 dl mer per mil än de manuella.

På pappret kanske, men i verkligheten är ju skillnaden brutal på förbrukning på manuell och automat.

Men efter denna uppgradering så borde ju skillanden reduceras drastiskt.
Om nu skillnaden är så drastisk så bör det ju även rimligtvis bli skillnad på pappret om än inte lika mycket. Det i sin tur bidrar till mindre utsläpp och därmed mindre skatt. Då bör dessa uppdaterade bilar få en justering på pappret samt alla nya bilar så kommer ut få en lägre skatt, eller?

Vi säger egentligen lite samma sak då även jag förstår att förbrukning kommer kunna sjunka lite. Jag är bara ytterst tveksam till en minskning på 2-3 dl/ milen som andra vill få det till. Jag tror att Placeboeffekten spelar in en hel del oxå i frågan. För vi kan väl ändå komma överens om en sådan skillnad skulle göras skulle göras skulle nog Volvo trumma liiiiite mer på det med tanke på all den skit de får för just törsten hos D5 i samband med automat. Eller...?
jag kör XC70 D5 automat, med en genomsbitt förbrukning 8,9 blandkörning, och 8,6 landvägskörning. Jag skulle aldrig kunna drömma om att gå ner till 7,6..!! minskning 2-3 dl nästan otänkbar med en sådan " gammal" motorn, men mjukare växling är något att se fram emot. Undrar värför inte Volvo säger ett ljud om sin nya D5 , 205 häster,eller det här nya uppdaternigen som har funnits redan 3 veckor sedan.Vad är det som är så hemligtsfullt??. varje droppe soppa som bilen sparar är ju ett stor plus för Volvo och miljön i dessa " miljötider".
Suveränt om det har kommit en lösning på den eländiga växlingskomforten. Tätare och snabbare växlingar skriver betterlead. Är det endast växlingstidpunkterna som har ändrats eller sker växlingen också mjukare?
Hur upplever du lådan nu efter uppgraderingen, är alla konstiga växlingstidpunkter borta. Har det slutat att rycka när växlarna går i? Känns det som en vanlig automatlåda nu? Skönt om man till slut kan få en bil som det går att köra utan att hela tiden irritera sig på den helt galna automatlådan.
Ett stort tack till betterlead som varit snabb med att informera oss övriga om den här viktiga uppgraderingen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]

Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]