XC90_Executive skrev:VolvoB20 skrev:Audin har något som volvo inte har, den har drift på alla hjulen hela tiden, gör stor skillnad mot haldex tex.
Med haldex skickar man 100% till en axel, börjar der slira kan haldex omfördela kraft till den andra axeln.
På audi är kraften jämt fördelad hela tiden vilket gör att det nästan aldrig släpper, det är ju som att köra med haldexen aktiverad hela tiden.
XC60 har senaste versionen av Haldex. Det funkar grymt bra. Det är en speciell känsla att stå i en backe med 3 "rullar" under alla utan ett bakdäck. Alltså 0 friktion på tre hjul. Den tar sig upp busenkelt ändå!
XC60 har säkert en duglig fyrhjulsdrift men att du skulle ta dig upp BUSENKELT med grepp bara på ett bakhjul och inget grepp alls på de övriga hjulen tillåter jag mig att betvivla. Nu är ju inte XC60 en terrängbil så det spelar väl ingen roll. Den tar sig nog upp för de flesta normala backar ändå.
Har haft nöjet att köra en modifierad LandCruiser 100 (ägde en omoddad själv på den tiden) där såväl bak-/mitt-/framdiffen (Dana 50 w/ARB locker) gick att låsa. I kombination med 38 tums däck och bilen rejält höjd, (rejäl markfrigång även i normalläge) kan man börja prata om terrängbil. Gick att sänka däcktrycket från kupén om det skulle knipa. Med 0,5 kg i däcken gick det att ta sig fram på snö och då snackar vi inte om körning på väg. Rätt ut i terrängen och bilen "flöt" på snön. Trots dessa egenskaper hade den komfort och kvalitet som Volvo aldrig varit i närheten av.