Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBM
Varför inte ta en Ford Kuga istället? Ser ju "lika dan" ut och är mer miljövänlig med motsvarande prestanda..... Men det är ju inte lika premium som Volvo eller Audi...... Men den kanske är bättre kvalitetsmässigt än Volvo? Priset är väl lite lägre dessutom... Sparkade jag in en öppen dörr nu, eller??? :wink:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Audin har något som volvo inte har, den har drift på alla hjulen hela tiden, gör stor skillnad mot haldex tex.

Med haldex skickar man 100% till en axel, börjar der slira kan haldex omfördela kraft till den andra axeln.

På audi är kraften jämt fördelad hela tiden vilket gör att det nästan aldrig släpper, det är ju som att köra med haldexen aktiverad hela tiden.
XC60 har senaste versionen av Haldex. Det funkar grymt bra. Det är en speciell känsla att stå i en backe med 3 "rullar" under alla utan ett bakdäck. Alltså 0 friktion på tre hjul. Den tar sig upp busenkelt ändå!
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
Tomas L skrev:
CarMan skrev: vad har Audi i sin bil ?
Audi har faktiskt mycket av det du listar, men inte allt, som standard. Men det är enklare att gå in på tillverkarnas hemsidor än att lägga ut långa listor med allt som är standard i respektive bil. Det är ändå tillräckligt svårt att göra en objektiv jämförelse. T ex: är Audis ESP sämre, lika bra eller bättre än Volvos DSTC?
Audin har något som volvo inte har, den har drift på alla hjulen hela tiden, gör stor skillnad mot haldex tex.

Med haldex skickar man 100% till en axel, börjar der slira kan haldex omfördela kraft till den andra axeln.

På audi är kraften jämt fördelad hela tiden vilket gör att det nästan aldrig släpper, det är ju som att köra med haldexen aktiverad hela tiden.
Som nämts så komer ju XC60 med Haldex generation 4:a

Jag har inte testat systmet tlräckligt mycke för att utalamig, men systemet har inte längre nån mekaniskpump = det behövs inget slir på framhjulen för att koppla in bakhjulen
Användarvisningsbild
av CarMan
Varför är konstant fyrhjulsdrift att föredra? det är väll bara nått som låter balt att säga!

om du kopplar ur bakhjulen så spar du ju rätt mycke däck m.m.
av bilgalen
CarMan skrev:Som nämts så komer ju XC60 med Haldex generation 4:a

Jag har inte testat systmet tlräckligt mycke för att utalamig, men systemet har inte längre nån mekaniskpump = det behövs inget slir på framhjulen för att koppla in bakhjulen
Det påstod väl Volvo att man redan uppnått med haldex gen 3 och sk instant traction? Vad är då nytt i och med gen 4?

Sen kan det ju alldrig bli lika "bra" som konstant 4wd, men det är säkert tillräckligt bra i de flesta situationer som vi vanliga användare hamnar i.
Användarvisningsbild
av Thho
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Audin har något som volvo inte har, den har drift på alla hjulen hela tiden, gör stor skillnad mot haldex tex.

XC60 har senaste versionen av Haldex. Det funkar grymt bra. Det är en speciell känsla att stå i en backe med 3 "rullar" under alla utan ett bakdäck. Alltså 0 friktion på tre hjul. Den tar sig upp busenkelt ändå!
XC60 har säkert en duglig fyrhjulsdrift men att du skulle ta dig upp BUSENKELT med grepp bara på ett bakhjul och inget grepp alls på de övriga hjulen tillåter jag mig att betvivla. Nu är ju inte XC60 en terrängbil så det spelar väl ingen roll. Den tar sig nog upp för de flesta normala backar ändå.

Har haft nöjet att köra en modifierad LandCruiser 100 (ägde en omoddad själv på den tiden) där såväl bak-/mitt-/framdiffen (Dana 50 w/ARB locker) gick att låsa. I kombination med 38 tums däck och bilen rejält höjd, (rejäl markfrigång även i normalläge) kan man börja prata om terrängbil. Gick att sänka däcktrycket från kupén om det skulle knipa. Med 0,5 kg i däcken gick det att ta sig fram på snö och då snackar vi inte om körning på väg. Rätt ut i terrängen och bilen "flöt" på snön. Trots dessa egenskaper hade den komfort och kvalitet som Volvo aldrig varit i närheten av.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Thho skrev:XC60 har säkert en duglig fyrhjulsdrift men att du skulle ta dig upp BUSENKELT med grepp bara på ett bakhjul och inget grepp alls på de övriga hjulen tillåter jag mig att betvivla. Nu är ju inte XC60 en terrängbil så det spelar väl ingen roll. Den tar sig nog upp för de flesta normala backar ändå.

Jo, det är bara att gasa! Det är ingen gissning från min sida, det är taget ur verkligheten! :wink:
Användarvisningsbild
av Appel
XC90_Executive skrev:
Thho skrev:XC60 har säkert en duglig fyrhjulsdrift men att du skulle ta dig upp BUSENKELT med grepp bara på ett bakhjul och inget grepp alls på de övriga hjulen tillåter jag mig att betvivla. Nu är ju inte XC60 en terrängbil så det spelar väl ingen roll. Den tar sig nog upp för de flesta normala backar ändå.

Jo, det är bara att gasa! Det är ingen gissning från min sida, det är taget ur verkligheten! :wink:
Jag var med på den provåkningen i Göteborg, uppförsbacke med båda framdäcken och ett bakdäck på rullar och endast ett bakdäck på fast underlag. Med lite gas så stod bilen med 3 hjul roterande på rullarna, men när man gav gas så blev det succesivt mer kraft på det hjulet som stod på fast underlag och bilen körde uppför backen! Jag tror att jag sett ett klipp från Youtube på just det momentet.
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoBM skrev:Varför inte ta en Ford Kuga istället? Ser ju "lika dan" ut och är mer miljövänlig med motsvarande prestanda..... Men det är ju inte lika premium som Volvo eller Audi...... Men den kanske är bättre kvalitetsmässigt än Volvo? Priset är väl lite lägre dessutom... Sparkade jag in en öppen dörr nu, eller??? :wink:
Som "citybil" kanske, men i övrigt så har Kuga inte mycket att sätta emot när det gäller komfort, säkerhet, teknik, prestanda, tillval mm. Den är dessutom nästan 20 cm kortare vilket märks både i bagageutrymme och kupé.
av bilgalen
Appel skrev:
XC90_Executive skrev:

Jag var med på den provåkningen i Göteborg, uppförsbacke med båda framdäcken och ett bakdäck på rullar och endast ett bakdäck på fast underlag. Med lite gas så stod bilen med 3 hjul roterande på rullarna, men när man gav gas så blev det succesivt mer kraft på det hjulet som stod på fast underlag och bilen körde uppför backen! Jag tror att jag sett ett klipp från Youtube på just det momentet.
Låter som ett väldigt tillrättalagt exempel! Varför skulle ett hjul ha maximalt grepp om de andra inte har det. Var i terrängen/vägen skulle man hitta det exemplet? I så fall skulle man väl ta sig upp med en vanlig fwd bil också, om bara ett hjul verkligen hade grepp.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 63

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE