Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Märkligt sammanträffande-

Var ute och körde med min xc70II i dag och förbluffades över klimatanläggningens effektivitet. Trots mycket besvärligt väder fanns ingen imma på någon av bilens rutor. Särskilt bra fungerade defrosterfunktionen på bakdörrarnas rutor. Det är inte många bilar som klarar att hålla dessa rutor fria från imma och is.

Dessutom var luften i kupén lagom varm och jag upplevde inget kallras.

I somras kunde jag också konstatera att kylan i klimatorn är mer än tillräcklig. Den mest kraftfulla klimatanläggningen jag har haft hittills.

Tips: bästa komfort erhålls med klimatorn i läge "automat" och temp 22 grader eller högre för den som så önskar.

hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av kave
Nexus6 skrev:Nu när vädret börjar bli kallare har min bil uppvisat ett beteende som jag tycker är mkt irriterande..

Ex:
- Bilen går med dieselvärmaren på morgonen
- Kommer ut skall åka till jobbet, bilen är varm och skön och det kommer varmluft när man startar motorn.
- Efter 20-30 minuters körning känner man kalldrag, det kommer pustar med helt iskall luft under en kort stund och sedan blir det varm igen. Sen tar det någon minut och sedan en 5 sekunders pust med kalluft igen och igen och igen. Till slut får man höja tempen från 21 grader till 24 bara för att bli av med de kalla pustarna, då blir det dock skitvarmt i bilen =)

Skitirriterande må jag säga, det måste nästan vara något fel eller? En modern klimatanläggning skall väl inte reglera så? Någon annan som sett beteendet?
Hur menar du att den ska reglera då? Det är ju en termostat som antingen värmer eller inte. Jämför med din spis hemma. Sätter du en platta till ex 1 så kommer den slå av och på hela tiden för att hålla en lägre temp. Sätter du den på 3 så slår den på oftare för en varmare temp. Samma med bilen.

Jag tycker bilen sköter klimatatet i särklass bäst av de bilar jag haft.

Enklare japanska bilar varierar temperaturen hela tiden inne i kupén och det är riktigt störande.
Användarvisningsbild
av Nexus6
Vad jag menar är att när man sätter kliman på 21 grader och bilen börjar bli varm och skall avreglera för att hålla 21 grader, vill jag inte att den skall växla mellan 5-gradig luft och 35-gradig luft in till kupén för att hålla 21 grader. Så stönigt kan det bara inte vara konstruerat.

Sätter jag tempen till 21 grader vill jag att luften som skickas in i bilen skall vara konstant av en viss temperatur som gör att temperaturen hålls vid 21 grader. Sedan kan den självklart reglera lite upp och ner, men det är förbannat otrevligt när temperaturen kryper upp mot 22, 23 grader och för att avreglera skickar den på iskall luft in i kupén, då sitter man där och svettas men har blå stelfrusna fingrar.

Kan säga att jag hade en gång i tiden en Merca från 86 och den löste det utan problem med PWM-magnetventiler (som iofs är av/på men flera hundra gånger per sekund), så det hade varit konstigt om inte en Volvo från 09 kan göra det utan reglera "av/på" med 5 sekunders intervall endast.
av Arese
Nexus6 skrev:Kanske bara är jag, men jag tycker alltid jag hamnar i situationen då man kör om en bil på motorväg samtidigt som det kommer en i högre hastighet bakom. Jag vill då gå in efter omkörningen, släppa bakomvarande och sen eventuellt gå ut och köra om nästa bil.

Ofta fixar man ju detta om bilarna man kör om har lite avstånd, men jag tycker alltid jag hamnar i situationen att när jag går in för att släppa förbi ställer sig bilen på bromsen på grund av nästkommande bil, trots att jag lätt kan ligga kvar någon sekund till för att sedan gå ut bakom omkörande bil för nästa omkörning.

Fan... Det var sjukt svårt att förklara =)

Som sagt, kanske bara är jag, alternativet är ju att köra antingen snabbare eller långsammare, hehe
Hej

Förstår precis vad du menar! Jag valde att inte beställa ACC.

ACC:n passar inte alls min körstil, jag kör mycket, 6000-7000 mil om året, mestadels landsvag i "momsad" fart vilket leder till många omkörningar. Om man då som jag vill utnyttja, det "momentum" man har i hastighetsövertag, vinkla ut bilen för att se förbi långtradaren och förbereda en omkörning, får jag ofta en tvärnit till svar eftersom ACC:n känner av långtradaren då jag ligger "mitt emellan" körbanorna.

Som du säger svårt att förklara, med vissa körstilar passar inte ACC!

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av CarMan
Arese skrev:
Nexus6 skrev:Kanske bara är jag, men jag tycker alltid jag hamnar i situationen då man kör om en bil på motorväg samtidigt som det kommer en i högre hastighet bakom. Jag vill då gå in efter omkörningen, släppa bakomvarande och sen eventuellt gå ut och köra om nästa bil.

Ofta fixar man ju detta om bilarna man kör om har lite avstånd, men jag tycker alltid jag hamnar i situationen att när jag går in för att släppa förbi ställer sig bilen på bromsen på grund av nästkommande bil, trots att jag lätt kan ligga kvar någon sekund till för att sedan gå ut bakom omkörande bil för nästa omkörning.

Som sagt, kanske bara är jag, alternativet är ju att köra antingen snabbare eller långsammare, hehe
Hej

ACC:n passar inte alls min körstil, jag kör mycket, 6000-7000 mil om året, mestadels landsvag i "momsad" fart vilket leder till många omkörningar. Om man då som jag vill utnyttja, det "momentum" man har i hastighetsövertag, vinkla ut bilen för att se förbi långtradaren och förbereda en omkörning, får jag ofta en tvärnit till svar eftersom ACC:n känner av långtradaren då jag ligger "mitt emellan" körbanorna.

Mvh
Arese
Kör du så mycke så bodre du köpt acc, just för att få de andra systmena som hjälper dig om du blir trött, eler ärokonsentrerad av andra orsaker, som man lätt blir när man kör långtråkgia sträckor (det kan ju hända rätt mycke skoj bredvidvägen som man tittar på eller så letar man i telefonbik eller liknande...
av Arese
CarMan skrev:
Arese skrev:

Hej

Mvh
Arese
Kör du så mycke så bodre du köpt acc, just för att få de andra systmena som hjälper dig om du blir trött, eler ärokonsentrerad av andra orsaker, som man lätt blir när man kör långtråkgia sträckor (det kan ju hända rätt mycke skoj bredvidvägen som man tittar på eller så letar man i telefonbik eller liknande...
Om man är trött ska man inte köra bil överhuvudtaget är min uppfattning!

Som tur är blir jag inte trött av bilkörning, har tex kört non-stop till och från alperna två gånger i år utan problem.

ACC:n passar säkert vissa chaufförer men vid "aktiv" landsvägskörning passar den inte.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av CarMan
Arese skrev:

Som tur är blir jag inte trött av bilkörning, har tex kört non-stop till och från alperna två gånger i år utan problem.

ACC:n passar säkert vissa chaufförer men vid "aktiv" landsvägskörning passar den inte.

Mvh
Arese

det är dom som är farligast i trafiken, dom som inte insera att man blir trött (läs okonsentrerad)
sen så tror jag inte att du enbart kör bil, du tittar säkert åt sidan nån gång ibland & framförallt pratat du i telefon m.m.
av Arese
CarMan skrev:
Arese skrev:

Mvh
Arese

det är dom som är farligast i trafiken, dom som inte insera att man blir trött (läs okonsentrerad)
sen så tror jag inte att du enbart kör bil, du tittar säkert åt sidan nån gång ibland & framförallt pratat du i telefon m.m.
Jag skriver ju det, man ska inte köra när man är trött.

Finns säkert många som behöver BLIS för att de inte orkar vända på huvet, som behöver PDC för att de inte vet var bilen slutar eller LDW för att de är okoncentrerade när de kör. Tycker att det är jättebra att man kan köpa till dessa saker om man vill ha dem. Själv föredrar jag no gadgets.

Som jag skrev så tycker jag att ACC:n blandar sig i för mycket (och det är ju dess uppgift), därför beställde jag den inte.

Mvh
Arese
av AndS
Alla nya hjälpmedel tycker jag gör att jag tappar koncentrationen då jag blir mera passiv. Men jag börjar nog inte vara lika "flexibel" längre för alla nya bra och ha saker som lätt lägger på 50"-100" extra på priset. Men de som jag inte märker direkt är jag tacksam över som antisladd, abs, mm. Vanlig farthållare gillar jag starkt, men att låta den styra inbromsning är jag nog för konservativ för att acceptera utifrån att om den slutar fungera tillfälligt så finns risken att det smäller.
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]