Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Räcker det inte med att trycka på den översta luftfördelningknappen (gubbens huvud)? Då kan man bestämma fläkthastigheten själv och kanske även aktivera re-circ.

Defrost tycker jag funkar bäst när man har mycket fukt i bilen och rutorna immar på insidan. Har man då värme i motorn torkar allt snabbt eftersom AC:n jobbar som avfuktare samtidigt.
Användarvisningsbild
av A80TD
Summum skrev:Är det inte så att "riktiga män luktar diesel", det ska vara så helt enkelt.... :)
Det kanske är så :)

I längden blir det irriterande ändå, plus att det säkert belastar hälsan. Får man in mycket och ofta i kupén så sätter sig lukten i inredningen till slut. Det är min erfarenhet från en äldre bil som hade en läckande spridare.
Kupéfilter med aktivt kol lindrar förmodligen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
A80TD skrev:Räcker det inte med att trycka på den översta luftfördelningknappen (gubbens huvud)? Då kan man bestämma fläkthastigheten själv och kanske även aktivera re-circ.
Har provat det, och går det bra att aktivera re-cirk, kanske bara inbildning när jag tyckte att det inte var riktigt samma "drag" på rutorna som i defrost läget.
av marcbe
VolvoB20 skrev:
A80TD skrev:Räcker det inte med att trycka på den översta luftfördelningknappen (gubbens huvud)? Då kan man bestämma fläkthastigheten själv och kanske även aktivera re-circ.
Har provat det, och går det bra att aktivera re-cirk, kanske bara inbildning när jag tyckte att det inte var riktigt samma "drag" på rutorna som i defrost läget.
Tänk på att det inte blir nån bra defroster/avimningsfunktion om recirkulationen är inkopplad längre stunder, då går ju samma fuktiga luft runt i kupen och man kan få mer imma än innan istället. Bra avimning får man bara med friskluft.
Därför kopplas ev. recirkulation ur automatiskt när man aktiverar defrosterknappen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
marcbe skrev:
VolvoB20 skrev:
Tänk på att det inte blir nån bra defroster/avimningsfunktion om recirkulationen är inkopplad längre stunder, då går ju samma fuktiga luft runt i kupen och man kan få mer imma än innan istället. Bra avimning får man bara med friskluft.
Därför kopplas ev. recirkulation ur automatiskt när man aktiverar defrosterknappen.
Upplever inte att "samma fuktiga luft" går runt med re-cirk knappen intryckt, varje varv passerar ju luften genom ACn som avfuktar luften. Visst på en gammal bil utan AC så funkade inte re-cirk så bra.
av marcbe
VolvoB20 skrev:Upplever inte att "samma fuktiga luft" går runt med re-cirk knappen intryckt, varje varv passerar ju luften genom ACn som avfuktar luften. Visst på en gammal bil utan AC så funkade inte re-cirk så bra.
Visst jobbar AC:n (evaporatorn) med att avfukta luften. Men iom att förare, passagerare, flåsande hundar, snöiga skor, etc. tillför fukt till kupeluften kommer fuktigheten i kupen att öka om man kör med recirkulation i fortvarighet, vilket gör att avimningsförmågan försämras.

Dessutom kan CO2-nivån i kupen bli otrevligt hög i kupen om man kör länge i recirkulation med många i bilen.

Recirkulation gör sig bäst som AQS-funktion (stoppa odör/avgasinträngningar) samt i varmt klimat när man vill kyla ner kupen snabbt.

Nåväl, nog med OT. :D
Användarvisningsbild
av A80TD
VolvoB20 skrev:
Den kanske inte skickar all luft mot vindrutan ändå.

Jag upplever att fläkten på max = något svalare luft = något långsammare issmältning men på en stor del av rutan.
----------------fläkten på 3-4 = något varmare luft = något snabbare issmältning men på ett smalare band över rutan.

Oj, nu har vi spårat ur från ursprungfrågan men ja, jag har upplevt samma sak men bara vid stillastående och relativt vindstilla. (Avgasdoften alltså)
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]