Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Otroligt bra pris!! Men vad menas med basutrustad i USA? Är det samma som en basutrustad i Sverige? Det intressanta tycker jag är vad den landar på med det nödvändigaste i utrustningsväg. I vilket fall som helst så kommer den landa långt under vad den kostar i Sverige. Men jag tror inte du ska räkna med att göra ett klipp genom att sälja den i Sverige. Det kostar en del att frakta hem den samt att den lär vara betydligt mer svårsåld än en sv-såld oavsett utrustning.

Men motorn i sig är riktigt fin om man bortser från den grymma bränsleförbrukningen. Personligen hade jag dock alla dagar i veckan lagt mina pengar på en T6.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Jag tror också att andrahandsvärdet för dieslar kommer att dyka ordentligt framöver. Genomsnittskörsträckan på en 5 år gammal bil i Sverige är 1200 mil. Hur lockande är det att åka diesel med den körsträckan? Dyrare bränsle, dyrare försäkring, dyrare skatt, dyrare reparationer kommer att komma som en sur överraskning för alla som nyss köpt diesel. Framförallt D5 och 2,4d som visat sig ha en drivmedelsförbrukning som ligger långt, långt från uppgivet värde.
Glad att det finns någon mer som försöker tänka lite längre och inte bara hoppar på dieselhysterin utan att räkna/tänka efter lite.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Amli skrev:Otroligt bra pris!! Men vad menas med basutrustad i USA? Är det samma som en basutrustad i Sverige?
Sätesvärme etc. är inte standard. Men annars är rätt mycket standard.

Bland annat.....
Complimentary Factory Scheduled Maintenance for the First 3 Years or 36,000 Miles
Horsepower 235 @ 6,200 RPM; Torque 236 @ 3,200 RPM
In-line, 3.2 Liter, 6-cylinder Engine
6-Speed Geartronic Automatic Transmission
Bluetooth Hands Free
16" Alloy Wheels
Dual Outboard Two-Stage Integrated Booster Seats w/Adaptive Seatbelts
Power Child Locks, Rear Doors
Power Driver Seat w/Memory Function incl. Outside Rearview Mirrors
High Performance Audio System
Driver and Front Passenger Supplemental Restraint System - Dual-Threshold Air Bags
Inflatable Side Curtains (IC)
Whiplash Protection Seating System (WHIPS)
Dual-Chamber Side Impact Air Bags for Driver and Front Passenger
Front Foglights
En HELT fullutrustad (inklusive backkamera etc) XC70 T6 går lös på ca 390 000kr. :-(O) :-(O) :wink:
av Amli
En HELT fullutrustad (inklusive backkamera etc) XC70 T6 går lös på ca 390 000kr.
Helt sjukt. Tur att det ligger så långt bort då. Tänk på våra kära grannar, danskarna. Dom får hosta upp drygt 900.000 för en XC70 II. Och då är det i basutförande! Lägg till lite och du är snabbt över 1.000.000. Då är det ganska ok ändå här hemma... :)

Prova gå in på volvocars.com och bygg en för skojs skull i Danmark. Min bil landade på över 990.000DKK!!!! Med andra ord nästan 1.200.000 SEK... Bara Four-C kostar 40.000DKK :shock: Och då kan man inte lägga till saker som vinge, dragkrok m.m som i mitt fall skulle tillkomma.
Senast redigerad av 2 Amli, redigerad totalt 0 gång.
av ulfmann
Det ar ocksa vart att papeka att det inte ingar Sales Tax (8.25% har i CA, 0% om man bor i Oregon) i priserna jag angav. Om man gar in pa edmunds.com kan man bygga en V70 och se vad bade cirkapris (MSRP) och handlarens inkopspris (invoice). Dock ar det vanligt med s.k. holdbacks och andra rabatter pa invoicepriset som man inte ser som kund. Ingen handlare saljer sannolikt nagon bil med forlust.

Min lokala Volvohandlare erbjod mig invoice - $2.500 pa samtliga V70, vilket landar pa ca $35.000 aven om jag lagger till alla paket som finns.
av bilgalen
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:Jag tror också att andrahandsvärdet för dieslar kommer att dyka ordentligt framöver. Genomsnittskörsträckan på en 5 år gammal bil i Sverige är 1200 mil. Hur lockande är det att åka diesel med den körsträckan? Dyrare bränsle, dyrare försäkring, dyrare skatt, dyrare reparationer kommer att komma som en sur överraskning för alla som nyss köpt diesel. Framförallt D5 och 2,4d som visat sig ha en drivmedelsförbrukning som ligger långt, långt från uppgivet värde.
Glad att det finns någon mer som försöker tänka lite längre och inte bara hoppar på dieselhysterin utan att räkna/tänka efter lite.
Fast det gäller ju vid nuvarande diesel-regler. Om 5år kan det ju vara mer gynnsamt att äga diesel.
Användarvisningsbild
av henka35
bilgalen skrev:
VolvoB20 skrev:
Fast det gäller ju vid nuvarande diesel-regler. Om 5år kan det ju vara mer gynnsamt att äga diesel.
Jag tror att på 5 år är det mera lönt med en diesel. Läste följande artikel igår. Inte så trevligt för alla med 2.0F på uppfarten.

http://www.dagensps.se/artiklar/import/ ... /index.xml

Sedan kostar idag bensinen 13,69 och dieseln 13,59 kr/liter. Det var ett bra tag sedan dieseln var billigare än bensinen :-)-)

//Henrik
av Amli
Jag tycker det är svårt att spå om vilket bränsle som gäller några år fram. Det vet nog ingen. Jag tycker jag har läst att alla bränslen kommer vara döda om några år...
I Sverige hänger det nog mycket på om regeringen kan besluta sig för att hålla en rak linje gällande miljöbilarna. För vem hade köpt en etanol om det inte vore för skattelättnaderna samt fri passage vid vägtullarna i Sthlm och fri boendeparkering i vissa städer? Detta är ju bara en tidsfråga innan det försvinner. Jag tror även att det blir svårt att på sikt räkna med etanolen med tanke på att ingen annan tillverkare tror på det och det mer eller mindre inte existerar utanför Sveriges gränser (såvida du inte är i Brasilien och kör...). Som det ser ut i dagsläget är det nog förmånligt med etanol men det kan nog å andra sidan svänga fort.
av Lövet
Etanol kommer aldrig att bli ett bränsle som kan stå på egna ben när staten släpper subventioneringarna. Hur många tror på allvar att bilar som drar 1,5 liter milen är framtiden?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Folk är inte miljömedvetna, dom är snåla. Jag tror inte att någon köper en miljöbil för att spara på miljön. Endast för att det 'ser bra ut' och att man sparar pengar plus att man får andra förmåner.
Volvo 945 STARTAR EJ

Hej, Min bil dog för nån vecka sedan n&[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]