Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plamek
Beräknar man bränsleförbrukning med "riktig" diesel i en körcykel? Nu har man ju 5% rapsolja i svensk diesel och vill höja till 10% inblandning. Detta ger dieseln lägre energiinnehåll och bör väl ge en högre förbrukning gentemot fabrikssiffrorna. Vice versa borde man väl få ned förbrukningen om man kom över "riktig" dieselolja, säj från öststaterna eller?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
plamek skrev:Beräknar man bränsleförbrukning med "riktig" diesel i en körcykel? Nu har man ju 5% rapsolja i svensk diesel och vill höja till 10% inblandning. Detta ger dieseln lägre energiinnehåll och bör väl ge en högre förbrukning gentemot fabrikssiffrorna. Vice versa borde man väl få ned förbrukningen om man kom över "riktig" dieselolja, säj från öststaterna eller?
Ja dessutom är svensk diesel Miljöklass1 Är det det som menas med rapsolja?

Ja det är riktig diesel som används i EU-körcykel så då drar det minde soppa

/Kalle
mikeS80 skrev:
wendtan skrev:Varför skulle V70II ha sämre aerodynamik(jag gissar att du syftar på cW värdet) än V70N? Utvecklingen brukar alltid gå framåt och det har hänt lite på 8 år sen v70n lanserades.
Följande data är hämtat från Volvos officiella siffror för V70N 2,4D Classic 2008 och V70II 2,4D.

V70N cd-värde 0,30, frontarea 2,23 m2
V70II cd-värde 0,31, frontarea 2,37 m2
Jag håller med dig wendtan, utvecklingen brukar gå frammåt. Men inte i detta fallet, här går den bakåt, vilket är bra synd. Det som har hänt på de 8 åren du nämnar verakr vara att man misslyckats i vindtunneln.
yel_low skrev:varför bränsleförbrukningen stigit senare år är lite komplicerat att berätta i detalj, jag har vart dieselmekare i 3år så jag är rätt insatt. men enkelt sagt kan man säga att man tillför bränsle för att få högre avgastemperatur och på å sätt lyckas förbränna mer partiklar, det är inte bara en insprutning per arbetscykel i en diesel. det är flera före själva huvudinsprutningen och flera efter, just för att hålla avgastempen uppe. hoppas ja lyckats beskriva det enkelt för er. 8)
Nu sitter det ju samma motor i 185hk, D5, partikelfilter i både V70N och V70II, lik förbaskat drar den nya V70 mera bränsle än den gamla.
kave skrev:Hur man ska komma ner i 0,61L/mil förstår jag inte.
Jodå, du kan köra på under 0.61 utan probelm om du gör så här:

Nr 1, BROMSA ALDRIG, ALDRID, ALDRIG för något,, bromsa inte för älgar, barn, dagis, fartgupp, kurvor, fartkameror, korsningar osv, varje gång du bromsar, bromsar du bort energi som kunde använts för att rulla en lång sträcka. Det gäller att hålla jämn fart

Nr 2, ANVÄND INTE Cruise Control, den kan aldrig bli lika bra som dig för du ser långt innan vad som är på väg, (andra bilar, korsning, backe etc) och därför kan du spara genom att köra smart.

NR 3, Ju högre växel desto bättre, speciellt på volvodiesel. Finns bensinare som inte ska pressas men volvodiesel drar mindre ju högr växlel du har. Växla upp så fort det går-

Nr4, Ingen hög fart,[/b] förbrukning på volvodieslar drar i väg redan när det går över 90 km/h. Farten måste vara jämn, tex 85 km/h HELA TIDEN oavsett vad som händer :mrgreen:

Nr5, Koppla inte ur i nedförsbackar, rulla med bara, bygga fart för nästa uppförsbacke, kopplar du ur måste motorn gå på tomgång till ingen nytta.

Garanterar att du kommer under 0.61, du bör komma ned på 0.5 l/m :mrgreen:
av Amli
Det går nog som sagt att komma ner i 0.61 men då kör du absolut inte över 90 km/h. Är det 70-90 väg går det som VolvoB20 säger, att köra en D5 snålt men då ska det minsann köras snålt som sagt. Inga omkörningar, ingenting. Jag har som bäst kommit ner i 0.69 på en sträcka över 15 mil men då var det även en viss sträcka som var 110. Men då satt jag och snålkörde för att kolla hur snålt det gick att köra. Normal körning kan man kallt räkna med runt 0.8. Högre motorväg hastighet är inte XC70II D5 direkt skapt för när det gäller bränsle förbrukning, det drar iväg mot 0.9 direkt.
Nu ska det även tillägas att jag kör på 18" och bilen har endast gått 150 mil.
av xuh
Jag tror på detta med att avgasvärderna är boven till förbrukningen.
Scania har haft samma problem med en viss modell. men dom verkar fått till det hoppas volvo också lyckas annars lär dieselbilarna minska i försäljning.
Jag undrar fortfarande inte varför man har Ad blue injektion i grenröret för att ta bort kväveoxider på personbilar. Detta har nästan alla nya lastbilar idag + KAT, och får då motorn att klassas som Euro 5
FiddeUBC skrev:Jag undrar fortfarande inte varför man har Ad blue injektion i grenröret för att ta bort kväveoxider på personbilar. Detta har nästan alla nya lastbilar idag + KAT, och får då motorn att klassas som Euro 5
Busenkelt, bara pinka i tanken AdBlue = Urea = Urin :D

Tror förklaringen är mycket enkel.
-Bilen blir dyrare
-Det blir extra krångel med 5% Adblue tillsats. Som förr i tiden när man skulle stå och blanda i 2-taksolja vid varje tankning.
-Fryser vid - 11, hur löser man det?
-Finns inte på alla mackar
-VAd ska alla göra som inte är på mack utan köper diesel på automastationer ute på landet.

Men framför allt, även om du skulle köra en AdBlue bil som är mycket mycket bättre för miljön än någon bensinbil så skattar staten ihjäl den med mycket högre skatt en bensinbilen i alla fall.
Användarvisningsbild
av yel_low
FiddeUBC skrev:Jag undrar fortfarande inte varför man har Ad blue injektion i grenröret för att ta bort kväveoxider på personbilar. Detta har nästan alla nya lastbilar idag + KAT, och får då motorn att klassas som Euro 5

C30:in jag beställt är D5 180hk Euro5 2011PM.... :-)-) just att den var klassad högre för miljön avgjorde valet mellan 2.0d och D5. de hängde inte bara på det men de gällde ju att hitta en motivering till att köpa en D5 annat än för POWER. :mrgreen:

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]