- ons 13 aug 2008, 15:11
#210545
Jaha, då fick jag svar på min fråga angående laminerade sidorutor :)
Moderator: Moderatorer
Joli skrev:Nu har Vi Bilägare uppdaterat artikeln med decibelvärden, och puttat ner V70II till 4:e plats. Här följer ett utdrag som visar testets tio tystaste bilar i 90 km/h.Detta är inte det slutliga betyget, där är lexus LS600h 1:a,Mercedes S-klass 2:a, VOLVO V70 II 3:a, BMW 5-serie 4:a m.m.
10-bästalistan
Lexus LS 600h : 65,9 dBA
Mercedes S-klass: 68,7
BMW 5-serie: 69,1
Volvo V70: 69,5
Renault Mègane: 69,6
Audi A6: 69,9
Volvo S80: 70,6
VW Tiguan: 70,7
Toyota Prius: 71,3
VW Passat: 71,4
Riktigt höga värden, om man jämför med vad biltidningarna brukar mäta upp annars. De måste kört på riktigt usel asfalt! Väldigt små skillnader också, även om decibelskalan är logaritmisk så att en ökning på 3 dB innebär dubbel ljudstyrka. Örat brukar emellertid uppfatta 10 dB som en fördubbling.
Vålvå skrev:Läste hela testet igår, då tidningen kom ut i handeln, och begriper inte riktigt varför V70II rankas bättre än BMW 5-serie då Volvon har högre uppmät buller i alla hastigheter (50, 70, 90, 110 km/h) - både på slät och grov asfalt - utom i 110 km/h på grov asfalt, där Volvon är 1,1 dB tystare. Kanske har Volvon snällare frekvenser, men Vi Bilägare berättar inget om detta. Dessutom hade BMWn 17-tummare (Goodyear Eagle NCT5, 245/45) och Volvon 16-tummare (Michelin Energy, 205/60). Förvisso så skriver Vi Bilägare att Volvon (även S80n) märkligt nog var ännu tystare med 17-tummare (Conti SportContact 225/50) än med 16-tummarna, men några mätvärden med 17-tummarna redovisades inte. Däremot skulle just detta förhållande redas ut i nästa nummer.Joli skrev:Nu har Vi Bilägare uppdaterat artikeln med decibelvärden, och puttat ner V70II till 4:e plats. Här följer ett utdrag som visar testets tio tystaste bilar i 90 km/h.Detta är inte det slutliga betyget, där är lexus LS600h 1:a,Mercedes S-klass 2:a, VOLVO V70 II 3:a, BMW 5-serie 4:a m.m.
10-bästalistan
Lexus LS 600h : 65,9 dBA
Mercedes S-klass: 68,7
BMW 5-serie: 69,1
Volvo V70: 69,5
Renault Mègane: 69,6
Audi A6: 69,9
Volvo S80: 70,6
VW Tiguan: 70,7
Toyota Prius: 71,3
VW Passat: 71,4
Riktigt höga värden, om man jämför med vad biltidningarna brukar mäta upp annars. De måste kört på riktigt usel asfalt! Väldigt små skillnader också, även om decibelskalan är logaritmisk så att en ökning på 3 dB innebär dubbel ljudstyrka. Örat brukar emellertid uppfatta 10 dB som en fördubbling.
Lexus får 5 öron och ett +,Mercedes S,V70II och Bmw 5-serie får alla 5 öron dock i ovan nämd ordning!
5-serien tappar på grov asfalt övertaget mot V70II, i 110 kmh fart låter den 1.1dB högre mot några tiondelar lägre i 50,70,90kmh
Joli skrev:Bältesvarnare = missljud :Dhenka35 skrev:Kan hålla med om att den är riktigt tyst. Detta ger istället problem med att man hör missljud i kupén. Vilka troligt viss inte hade hörts om bilen hade legat längre ner i listanÅ f-n. Kan du ge några exempel på missljud? Jag hatar skrammel och knirr/knarr från inredningen - det är en av de saker som stör mig mest i min V70n.![]()
//Henrik
~Kalle~ skrev:Om man ska göra ett seriöst ljudtest så ska alla bilar rulla på samma däck /fälg :roll:Det kan jag verkligen hålla med om! Det kan ju skilja grymt mycket på däck och däck.
/Kalle
Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]