Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#208948
Att tänka på innan man stoppar xenon i helljus är att lamporna slits väldigt mycket av att tändas och släckas ofta. Det är därför exempelvis BMW och Audi nu använder sk Day Running Lights, dvs separat dag halvljus med vanlig halogenlampa. På så sätt tänds inte xenonlampan varje gång bilen startas utan endast vid mörkerkörning.

Sannolikt bryr sig inte en Phaeton ägare av att lamporna behöver bytas relativt ofta men jag misstänker att en och annan volvoägare skulle morra (och Sverker också antagligen) om man var tvungen att byta helljus lampor kanske 1 gång om året för 1500 kr per gång...
Användarvisningsbild
av bylle
#208949
matzen10 skrev:
henka35 skrev:Det går fort att få bra ljus när xenonlampan tänder. Du har nästan samma ljusflöde som en halogenlampa vid tändögonblicket vilket sedan bara förbättras./Henrik
Å katten.. Så de har blivit mer responsiva numera alltså? Jag har oxå levt i tron att det tar ett tag innan man har "godkänt" ljusflöde.
Bra att det utvecklas åt rätt håll :-)

Finns det någon hemsida där man kan se/få veta hur lång tid det tar innan ljusflödet når sitt maximum?
Och vad beror det på att tiden är/varit relativt lång?

M V H
---> Matzen10
Stor skillnad mellan olika xenonkits tändtider (om vi nu diskuterar eftermonterade xenonkit). I min Mitsubishi (du vet, efterträdaren till UPM :)) monterades först en modell på kit men de fick handlaren ta tillbaka efter några dagar då de var helt värdelösa i helljuset. Tog, i kallt läge, cirka 15 sekunder innan det ens märktes att de var tända och ytterligare 10-15 sekunder innan full ljusstyrka fanns. De byttes senare ut mot Hella-kit som tände på någon sekund och dessa funkade bra under hela tiden som jag ägde bilen.

Nu ids jag inte längre hålla på tjafsa med eftermarknadskit utan nöjer mig med det som sitter fabriksmonterat på bilen, kompletterat med några icke stöldbegärliga extraljus framåt vintern :)
av matzen10
#208960
bylle skrev:Stor skillnad mellan olika xenonkits tändtider (om vi nu diskuterar eftermonterade xenonkit). I min Mitsubishi (du vet, efterträdaren till UPM :)) monterades först en modell på kit men de fick handlaren ta tillbaka efter några dagar då de var helt värdelösa i helljuset. Tog, i kallt läge, cirka 15 sekunder innan det ens märktes att de var tända och ytterligare 10-15 sekunder innan full ljusstyrka fanns. De byttes senare ut mot Hella-kit som tände på någon sekund och dessa funkade bra under hela tiden som jag ägde bilen.

Nu ids jag inte längre hålla på tjafsa med eftermarknadskit utan nöjer mig med det som sitter fabriksmonterat på bilen, kompletterat med några icke stöldbegärliga extraljus framåt vintern :)
Men http://www.xenonvalot.com/ rekommenderar du fortfarande, väl?

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av bylle
#208980
matzen10 skrev:Men http://www.xenonvalot.com/ rekommenderar du fortfarande, väl?
Japp, det var därifrån de fick beställa Hella-kiten.
Användarvisningsbild
av henka35
#209034
bylle skrev:
matzen10 skrev:
henka35 skrev:Det går fort att få bra ljus när xenonlampan tänder. Du har nästan samma ljusflöde som en halogenlampa vid tändögonblicket vilket sedan bara förbättras./Henrik
Å katten.. Så de har blivit mer responsiva numera alltså? Jag har oxå levt i tron att det tar ett tag innan man har "godkänt" ljusflöde.
Bra att det utvecklas åt rätt håll :-)

Finns det någon hemsida där man kan se/få veta hur lång tid det tar innan ljusflödet når sitt maximum?
Och vad beror det på att tiden är/varit relativt lång?

M V H
---> Matzen10
Stor skillnad mellan olika xenonkits tändtider (om vi nu diskuterar eftermonterade xenonkit). I min Mitsubishi (du vet, efterträdaren till UPM :)) monterades först en modell på kit men de fick handlaren ta tillbaka efter några dagar då de var helt värdelösa i helljuset. Tog, i kallt läge, cirka 15 sekunder innan det ens märktes att de var tända och ytterligare 10-15 sekunder innan full ljusstyrka fanns. De byttes senare ut mot Hella-kit som tände på någon sekund och dessa funkade bra under hela tiden som jag ägde bilen.

Nu ids jag inte längre hålla på tjafsa med eftermarknadskit utan nöjer mig med det som sitter fabriksmonterat på bilen, kompletterat med några icke stöldbegärliga extraljus framåt vintern :)
Xenonkungens kina kit har haft snabba tändtider. Men det varierar som sagt. Det brukar finnas angivelser på tändtid för drivdon. Bara kolla detta innan.

//Henrik
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#209147
NU går det att förkorta 'tändtider'. Men Phaeton kom inte igår direkt! :wink: Som det står ovan så är det inte speciellt nyttigt för xenonlampor att tändas och släckas helatiden heller...

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?