Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
henka35 skrev:
~Kalle~ skrev:Då vantar jag på en ny motor och paddlar bakom ratten 8)
De skulle inte vara fel.... 8)
När det gäller paddlar bakom ratten, är det verkligen någon som hela tiden använder det i vanliga bilar? Jag menar att i början är det skoj osv, men det slutar ändå med att man låter lådan växla manuellt då det aldrig blir riktigt manuell funktion i dessa lådor. Ok, på en Ferrari eller Lamborghini, men på en Volvo, Saab osv känns det bara menlöst. Den enda som jag kan komma på, på rak ar det kanske känns lite motiverat på är Golf GTI med DSG lådan. Den har jag kört en del och det var trots allt samma sak där. Skoj och sportigt i början men man väljer ändå att låta lådan göra jobbet själv i slutändan.
av dali
Det är samma sak med geartronic, Volvos automatlådor med möjlighet att växla manuellt. Man kör 99% av tiden i D och låter lådan sköta växlingarna. Men, man har valmöjligheten att styra växlingarna om man har behovet/viljan, det är hela poängen med geartronic/paddlar ... om man vill så kan man växla själv.

Jag misstänker dessutom att ~Kalle~ inte bara är ute efter paddlarna, han vill ha PowerShift också, dvs Volvos DSG-låda. En "manuell automat" som har det bästa av båda världarna; låg förbrukning och möjligheten till automatisk växling,
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ny motor, powershift och paddlar blir perfekt :twisted: Du har rätt dali :wink:

Jag kan tänka mig följande: Om jag hade en Volvo med Automat och geartronic så hade jag säkert till 60% använt manuellt läge, främst då vid motorbroms och tidiga uppväxlingar,

/Kalle
av perhall
jag börjar bli riktigt trött på D5:an... när kommer det en ny motor? kan inte ni som sitter inne med infon berätta:)
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag läste nån stans om att moderaterna vill ha samma nivå på skatten för dieselbilar som bensinbilar, är det det som ska ändras from 2009 ?
Användarvisningsbild
av Tomas88
FiddeUBC skrev:Jag läste nån stans om att moderaterna vill ha samma nivå på skatten för dieselbilar som bensinbilar, är det det som ska ändras from 2009 ?
Jasså. Men i så fall är det väl bara de med partikelfilter?
av kilo
Det som börjar gälla 2012 är ett max koldioxidutsläpp på 130g/km. Sen vad dem slår ut det på vet jag inte. Det verkar ju gälla hela koncernen eller det egna märket.

Men att det kommer någon förändring nästa år har jag inte hört. Däremot började ju den koldioxidbaserade fordonsskatten gälla Januari 2008. Men den har ju ingenting med koldioxid att göra. För en Diesel som släpper ut mindre koldioxid än en likadan bensinare betalar mer än bensinbilen.

Koldioxid, my ass.

KILO

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?