Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBM
Tja samlarbil eller inte, är bensinpriset lägre i framtiden så kanske det.... snarare blir de lika lätt sålda som dagens bensindrivna XC90, som is på nordpolen.... :wink: men hoppas kan man ju alltid.....
av dali
Som sagt, så länge bilen säljs inom EU så är det fritt fram att privatimportera den. Det kommer inte att bli en "samlarbil".
Användarvisningsbild
av VolvoB20
VolvoBM skrev:Tja samlarbil eller inte, är bensinpriset lägre i framtiden så kanske det.... snarare blir de lika lätt sålda som dagens bensindrivna XC90, som is på nordpolen.... :wink: men hoppas kan man ju alltid.....
Det kommer ju att säljas maximalt 41 st, förmodligen färre då några hoppar av. Tror att det har sålts fler än 41 st XC90 genom tiderna.
dali skrev:Som sagt, så länge bilen säljs inom EU så är det fritt fram att privatimportera den. Det kommer inte att bli en "samlarbil".
Volvo säger att man vägrar sälja den i norden för att det skulle bli för "stora logistikproblem", vad menar man då, den är ju redan upplagd i försäljningssystemt, typad och klar, logistikproblemet måste ju vara service och underhåll då där man kan spara. Innebär det att man inte får hjälp med service/reservdelar då om man har importerat själv?
av dali
Vet inte heller vad Volvo menar med "logistikproblem". Min personliga gissning är att T6:an inte säljs i Sverige för att en bensinslukande "stadsjeep" är bland det mest politiskt inkorrekta som finns idag. Volvos miljöimage är redan hårt sargad av V70II som har bensinförbrukning som en 80-talsbil.

Eftersom svensksålda T6:or kommer att finnas så lär nog privatimporterade också kunna få service. Vore märkligt annars, om man jobbar i Tyskland några år och kommer hem med en T6:a så skulle Volvoverkstaden vägra röra bilen? Kanske för 20 år sedan, men gör en verkstad så idag så tappar de kunder. Så dåligt som Volvo säljer idag så har de knappast råd med det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
dali skrev:Eftersom svensksålda T6:or kommer att finnas så lär nog privatimporterade också kunna få service. Vore märkligt annars, om man jobbar i Tyskland några år och kommer hem med en T6:a så skulle Volvoverkstaden vägra röra bilen? Kanske för 20 år sedan, men gör en verkstad så idag så tappar de kunder. Så dåligt som Volvo säljer idag så har de knappast råd med det.
Precis som jag tänkte, då får man ju hålla i logistiken i alla fall för service/reservdelar både för sålda och importerade bilar.
av Amli
Nästan lite lustigt att T6:an lades ner förmodligen för att den är ett såll. Speciellt med tanke på att det diskuterades ganska flitigt om just detta på en annan tråd. Eller vad säger du VolvoB20... :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Nästan lite lustigt att T6:an lades ner förmodligen för att den är ett såll. Speciellt med tanke på att det diskuterades ganska flitigt om just detta på en annan tråd. Eller vad säger du VolvoB20... :wink:
Hmmm, vad menar du med "såll" , menar du att bensinen rinner rak igenom motorn då eller, jag antar det?

Jag letade själv bil för ett tag sedan och det är inte helt lätt att hitta konkurrenter i det spannet, T6an gav väl 270-280 hk, inte många andra bilar som jag hittade i spannnet strax under 300 hk, de enda som var någorlunda likvärdiga var väl BMWs och kanske Audis motorer på strax under 300 hk, de är ju bra mycket snålare, MEN de kostade MINST 150.000 till, och det tar lång tid att spara in på bensinräkningen.

Både Volvos T6a och D5or är ju igentligen bara skit mot BMW och Audis motorer vad gäller förbruking, prestanda och komfort, men de är ju fan så mycket billigare och jag har inte råd med mer.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Amli
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:Nästan lite lustigt att T6:an lades ner förmodligen för att den är ett såll. Speciellt med tanke på att det diskuterades ganska flitigt om just detta på en annan tråd. Eller vad säger du VolvoB20... :wink:
Hmmm, vad menar du med "såll" , menar du att bensinen rinner rak igenom motorn då eller, jag antar det? Jo ;-//

Jag letade själv bil för ett tag sedan och det är inte helt lätt att hitta konkurrenter i det spannet, T6an gav väl 270-280 hk, inte många andra bilar som jag hittade i spannnet strax under 300 hk, de enda som var någorlunda likvärdiga var väl BMWs och kanske Audis motorer på strax under 300 hk, de är ju bra mycket snålare, MEN de kostade MINST 150.000 till, och det tar lång tid att spara in på bensinräkningen
Det är sant. Varje fall om man tittar till biltypen så är det väl egentligen bara BMW X3 som jag kan komma på som har motsvarande motorstyrka. Kommande Audi Q5 lär få en motor med ordentligt med pulver skulle jag tippa. Men sett till "vanliga" personbilar finns det ju en hel uppsjö. Dyrare såsom billigare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Som jag sade ovan ...

"Både Volvos T6a och D5or är ju igentligen bara skit mot BMW och Audis motorer vad gäller förbruking, prestanda och komfort, men de är ju fan så mycket billigare och jag har inte råd med mer."
Amli skrev: Men sett till "vanliga" personbilar finns det ju en hel uppsjö. Dyrare såsom billigare.
Jag har inte hittat mer än BMW och Audi/VW som har motorer som är strax under 300 hk och är snåla på samma gång till "vanliga bilar", men de var duktigt dyra . Var hittar du dem, och billigt också? Har kollat på Subaru, SAAB osv, jag har inte hitta några som är mycket snålare och billigare än T6an om man ska ha den effekten. Kanske bara jag som har missat dem då.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Grejen med "tyskarna" är att dom inte heller är snåla! Kör man lugnt kanske BMWs sexor dricker mindre. Vore konstigt annars med tanke på hur många sexor dom har gjort genom åren. Men gasar man (och det gör man) så är dom inte snåla!

Diamantslipstift på Dremel och nöö[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]

Vilken packbox ?

Packboxen mellan motor o låda läcker ol[…]

Uppdatering! Kom mig för att byta batteri ida[…]