Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeppe75
Ställde frågan om PS till 2,4D till Kundsupport, men som enligt ovan.
"Tyvärr är inga av dom alternativet inplanerat just nu för hösten, om det kommer i framtiden är inget vi kan svara på just nu.

Volvo V70 2,0F däremot kommer med powershift."

Med vänliga hälsningar/Best Regards
Christoffer Moen

PAG
Volvo Car Corporation
Dept. 12510/
SE40531 Gothenburg
Sweden
av Tarsiger
När jag letade bland diskussionsämnena hittade jag till slut denna tråd, vars rubrik precis uttrycker den fråga jag ville veta mer om. Alltså, hämta en kopp kaffe och sätta sig ner vid datorn för en timme - eller?

Alls icke! Ty med förvåning ser jag att tråden hittills bara levat ett par dagar i juni 2008. Varför är detta förvånadne? Jo därför att ämnet tycks vara ett av de hetast just nu bland de många som nu överväger att köpa en ny V70 II (annan än V70 2.0F) med automat. På bilverkstäder, i bilhallar, bland vänner, bland kolleger, på detta Volvoforum, för att inte tala om utländska internetsajter, ja överallt blir det tydligt att dubbelkopplingslådan Powershift till Sveriges mest sålda bilmodell rönt stor förväntan - och stor besvikelse över att inte ha kommit till större delen av V70-programmet.

Märkligt är att det gått flera år nu utan några signaler om spridning av dubbelkopplingslådan till hela V70/XC70-programmet. Ändå finns alltså en färdig sådan låda i just V70 2.0F och modifieringen som erfordras för funktion i de andra bilmodellerna borde vara genomförbar - och lönsam. Under alla dessa år har hela tiden kommit nyheter om andra bilmärken (Audi, WV, Porsche,...) som erbjuder nya modeller med dubbelkopplingslådor. Just idag toppar t ex Auto Motor & Sport sin hemsida med en artikel om om nya VW Tiduan som nu får DSG-låda (VW:s motsvarighet). Detta kommer att bli ett allt större konkurrensproblem för Volvo. En atuomatlåda som är befriad från den traditionella, stora nackdelen, den högre bränsleförbrukningen, detta är något som många vill ha. Många vill också ha V70II, inte tu tal om det. Men om dessa önskemål inte går att förena, då börjar V70:s marknadsandel att hotas på marginalen.

Förvisso finns många hos Volvo som läser detta forum, för jobbet eller privat. Det vore intressant om någon sådan med rätta insikter kunde bidra till förståelse för vad som är problemen för Volvo med Powershift - och till förhoppning om att problemen löses så snart att bilspekulanterna blir beredda vänta lite till innan de byter märke.
av Amli
Tarsiger skrev: Förvisso finns många hos Volvo som läser detta forum, för jobbet eller privat. Det vore intressant om någon sådan med rätta insikter kunde bidra till förståelse för vad som är problemen för Volvo med Powershift - och till förhoppning om att problemen löses så snart att bilspekulanterna blir beredda vänta lite till innan de byter märke.
Jag är inte alls insatt, men min gissning är att det bara hänger på ekonomin. Jag tror inte att kunskapen saknas i alla fall.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har kört powershiften på en 2,0F. Var vär OK men jag trodde att den skulle vara mer distinkt. Som det nu var kändes den mer som en traditionell manuell låda och kändes lite "seg". Kan iofs haft med motorn att göra, ha, ha :D Men vid det laget körde jag faktiskt en 2,0F manuell själv så jag borde haft en bra referens...... Vet inte om det är för att det inte är en egenutvecklad låda som Volvocars inte erbjuder den. Det är ju en låda från Getrag om jag inte minns fel.

I övrigt var den rätt "ok" men jag hade nog hoppats på en lite mer distinkt känsla. Man vill ha den snabbare responsen från en manuell låda men behålla smidigheten i en automatväxlad. Den skall ju erbjuda det bästa av båda världar....
av chuckbuck
Har åkt runt i en 2,0F med powershift i drygt ett år nu. Till en början var den rena katastrofen av seghet. Blev klart bättre efter ny mjukvara för gasrespons.
Felet är att den är felprogrammerad. Växlar väldigt lusigt även om man vill ha kick-down. Då är det ok att det rycker lite kan man tycka, men samma mjuka sävliga växling så det tar en sekund eller så innan det blir nån acc överhuvudtaget. Den är snåloptimerad utan någon adaption för "sportig" körning eller tungt lass. Ligger gärna på 1300 varv och durrar när den försöker segdra. Det kanske funkar på nån annan råstark motor men inte på en med lite mer toppig karaktär. Här blir det helt fel. Full gas från 51-100 landar den på 3:an och det tar därmed 12-13sek. Samma som 0-100.

Helt kort, en duktig labbingenjör o mjukvarukille kan fixa det bättre på en halvdag än vad Volvo lyckats med power shit i 2,0F. Momentomvandlare löser upp en del av bristerna. -Så beklaga er inte att få "gamla" lådan i en FT. Mycket bättre än stolpig power shit.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nja. jag är tämligen säker på att det är 2.0F som är boven i dramat. den motorn lirar väll lite dåligt med bilens tygn, så det är väll inte lådans fel.

det lilla jag har kört denna låda i 2liter s40 så är lådan kanon o käns istort set som en helt vanlig automat låda.
lådan är aningen tung, men det är den starkaste lådan av alla lådorna (tål mest vrid)

denna låda ser ut att vara dyr att tillverka, sen kanske vikten är en nackdel??? annars vet jag inte varför den inte fins i fler bilar.
kanske kan var svårt att saluföra den i USA (nått som styr enormt mycke)
Användarvisningsbild
av Funk
Powershiftlådorna har haft vad man kallar packningsproblem. Det innebär att vissa mått inte stämmer med alla kaross och motor kombinationer. Så det som passar i en V70 passar inte i en S40 och vise versa... Till saken hör också det faktum att den fyrcylindriga 2.0D motorn utgår och ersätts av en Euro5-klassad 2 liters femma där platskraven är ännu mer annorlunda, sådär föll den varianten bort...
Det kommer dock en 2.0 GTDI med Powershift i ett par modeller, en kombination som i mitt tycke var riktigt trevlig då jag fick testa den under en kortare testtur. Men visst kunde det kommit fler...

/Thomas
av chuckbuck
Det är sant att 2,0F är lite för liten för den tyngden, men varvar man lite så drar den acceptabelt. Jag hade önskat en mer offensiv nedväxling lämplig just för att få lite varv och effekt. Vrid saknar Fordmotorn och man måste ta hänsyn till körbarhet när man mappar växlingspunkter, inte bara ekonomi. Varje acceleration under 60 kräver ofta dubbel nedväxling.

Idén med lådan är bra men utförandet är inte direkt outstanding. Funkar för frugan att köra lugnt med men inte i lite hetsigare Stockholmstrafik.

Funkar säkert bra med en diesel så länge den är över tomgångsvarv så att turbon laddar.
av Tarsiger
Funk skrev:Powershiftlådorna har haft vad man kallar packningsproblem. Det innebär att vissa mått inte stämmer med alla kaross och motor kombinationer. Så det som passar i en V70 passar inte i en S40 och vise versa... Till saken hör också det faktum att den fyrcylindriga 2.0D motorn utgår och ersätts av en Euro5-klassad 2 liters femma där platskraven är ännu mer annorlunda, sådär föll den varianten bort...
Det kommer dock en 2.0 GTDI med Powershift i ett par modeller, en kombination som i mitt tycke var riktigt trevlig då jag fick testa den under en kortare testtur. Men visst kunde det kommit fler...

/Thomas
I detta inlägg anar man viss insikt.
Men om det fortfarande är packningsproblem med Powershift i diesel-V70II så blir väl slutsatsen att Volvo antingen sökt förgäves bland befintliga lådor från Gertrag eller att Gertrag sagt till Volvo att dom inte kan göra en låda med de måttspecifikationer som Volvo angett. Många V70-spekulanter med läggning för automat har nog genom motorjournalister fått uppfattningen att samarbetet mellan Volvo och Gertrag varit så långsiktigt och förutseende att Volvo skulle se till att plats fanns för den mest efterfrågade automatlådetypen i V70 med just de "bredvridiga" dieslar som dubbelkopplingslådan som princip - enligt vad flera svenska och utländska tidningsartiklar låtit förstå - är allra mest lämpad för.

I stället skulle alltså Powershift nu komma till 2.0 GTDI som väl är en ren bensinmotor? Sådana efterfrågas ju knappast i Sverige. Särskilt betänkligt är dock att Volvo på sin hemsida för denna motor anger följande bränsleförbrukningar för manuell / Powershift (antagligen blandad körning):
S80: 7.9/8.3 lit/100 km
V70: 8.1/8.4 lit/100 km
alltså en markant högre förbrukning med Powershift om än inte lika störande som med Geartronic. VW har med sin dubbelkopplingslåda DSG fått lägre förbrukning än med manuell för samma motor. Varför lyckas inte Volvo med detta - beror det på att VW-siffrorna förutsätter diesel?
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]