- fre 04 jun 2010, 15:23
När jag letade bland diskussionsämnena hittade jag till slut denna tråd, vars rubrik precis uttrycker den fråga jag ville veta mer om. Alltså, hämta en kopp kaffe och sätta sig ner vid datorn för en timme - eller?
Alls icke! Ty med förvåning ser jag att tråden hittills bara levat ett par dagar i juni 2008. Varför är detta förvånadne? Jo därför att ämnet tycks vara ett av de hetast just nu bland de många som nu överväger att köpa en ny V70 II (annan än V70 2.0F) med automat. På bilverkstäder, i bilhallar, bland vänner, bland kolleger, på detta Volvoforum, för att inte tala om utländska internetsajter, ja överallt blir det tydligt att dubbelkopplingslådan Powershift till Sveriges mest sålda bilmodell rönt stor förväntan - och stor besvikelse över att inte ha kommit till större delen av V70-programmet.
Märkligt är att det gått flera år nu utan några signaler om spridning av dubbelkopplingslådan till hela V70/XC70-programmet. Ändå finns alltså en färdig sådan låda i just V70 2.0F och modifieringen som erfordras för funktion i de andra bilmodellerna borde vara genomförbar - och lönsam. Under alla dessa år har hela tiden kommit nyheter om andra bilmärken (Audi, WV, Porsche,...) som erbjuder nya modeller med dubbelkopplingslådor. Just idag toppar t ex Auto Motor & Sport sin hemsida med en artikel om om nya VW Tiduan som nu får DSG-låda (VW:s motsvarighet). Detta kommer att bli ett allt större konkurrensproblem för Volvo. En atuomatlåda som är befriad från den traditionella, stora nackdelen, den högre bränsleförbrukningen, detta är något som många vill ha. Många vill också ha V70II, inte tu tal om det. Men om dessa önskemål inte går att förena, då börjar V70:s marknadsandel att hotas på marginalen.
Förvisso finns många hos Volvo som läser detta forum, för jobbet eller privat. Det vore intressant om någon sådan med rätta insikter kunde bidra till förståelse för vad som är problemen för Volvo med Powershift - och till förhoppning om att problemen löses så snart att bilspekulanterna blir beredda vänta lite till innan de byter märke.