Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
XC90_Executive skrev:
Det är insugningsröret till turbon. Tror jag! :wink:

Givetvis står ÅF för lånebilen!
Men är inte "röret" gjutet i alumiunium? Har ingen aning hur det ser ut på en D5 motor men något rör som kan lossa och hamna snätt brukar det väl inte vara? Har du hört talas om detta fel tidigare?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
kave skrev:Men är inte "röret" gjutet i alumiunium? Har ingen aning hur det ser ut på en D5 motor men något rör som kan lossa och hamna snätt brukar det väl inte vara? Har du hört talas om detta fel tidigare?
Jag vet inte hur det ser ut.

Har hört talas om detta tidigare, eftersom jag har varit med om detta själv nämligen. :wink:
Användarvisningsbild
av kave
En uppdatering, fortfarande efter nästan två veckor är bilen på verkstad. Efter lyft av toppen så kunde det konstateras att ramlagren skurit. Ny motor är därför beställd.
Hoppas nya motorn håller längre :)
Användarvisningsbild
av Guligan
kave skrev: Hoppas nya motorn håller längre :)
Jotack, det får man väl verkligen hoppas...
Ser att du är från Borås, har du tagit ut bilen där?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det skulle inte kännas kul för mig och veta att jag har kört 5 mil med bilen så har någon redan varit och skruvat i bilen, byte av motor då. :cry:

/Kalle
av riha
~Kalle~ skrev:Det skulle inte kännas kul för mig och veta att jag har kört 5 mil med bilen så har någon redan varit och skruvat i bilen, byte av motor då. :cry:

/Kalle

Bättre o veta att hela motorn är bytt än att de bytt separata delar. Vem vet hur mycket mer som gått åt helvete i den motorn.
Användarvisningsbild
av kave
XC90_Executive skrev:Någon förklaring på raset?

Felbyggd? Ingen olja? Eller har nån på åf kört sönder den? Om det nu är möjligt....
De håller på att byta motor just nu. Jag gissar att ÅF inte tar isär motorn och kollar utan den skickas kanske direkt till skövde där man undersöker det närmare.
av riha
Gott Kave, hojta till när du fått hem den igen och hur den funkar.
Jag har kommit runt 250 mil med min nu och det har blivit en STOR del häst o släp dragning. Funkar fint.
av JK24T
Alla ni som hämtar ut en ny bil, kolla oljenivån i motorn ! Nivån brukar ligga på min eller strax under ! 3-5dl olja kostar stora pengar ggr antal bilar.

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]