Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Själv brukar jag tröttna på en bil efter 2 år, så 4 skulle kännas alldeles för länge för mig. Bensinpriset går ju inte direkt neråt.
Den användbara prestandan i en D5 är förmodligen väl så god som i en T6, dessutom ingår väl dieselvärmaren, värd sin vikt i guld.
Automobil skrädde inte orden om T6 i V70II, de tyckte den kändes extremt föråldrad och drog väldigt mycket bränsle, dubbelt så mycket som en A6 2.7D Quattro i samma test.
dali skrev:Ta bilen du känner mest för, brukar bli bäst resultat då ... eftersom det är en tjänstebil så är ekonomin inte lika kritisk, det är väl bara att lämna tillbaka den när kontraktet löper ut om T6:an blir "omöjlig" att sälja.
Så enkelt är det inte. Har man kalkylerat för högt restvärde kan det bli till att betala mellanskillnad. Hur kul är det? Finns ju viss risk att begagnatpriserna på, i varje fall törstiga bensindrivna bilar, sjunker mer än vi idag vågar tro. Att Volvos värde varar kanske fortfarande gäller, men i relation till vad? Världen är inte längre sig lik på den här fronten.
Sejfa lite och ta dieseln. Du ska leva även efter fyra år och under de tre åren med en D5:a kommer du att ha rätt kul ändå.
Du kan alltid själv lösa ut bilen till restbeloppet, men bilen kan ju faktiskt vara värd mindre på marknaden. Lämnar du tillbaka bilen till bilfirman som inbyte gäller det ju att den inte har ett mindre värde än vad marknaden värderar den till. Är det så den dagen du vill byta till nytt, får du pynta mellanskillnaden. Man kan säga att leasingen blev dyrare än beräknat tre år tidigare.

Nu är jag egenföretagare och står för alla dessa ev kostnader själv. Vet inte om det fungerar annorlunda för en anställd med förmånsbil. Det är förstås så att företaget får pynta om det går lite snett och den anställde behöver inte bry sig?
Om restvärdet blir sämre än beräknat vid kontraktets ingång så är det leasingtagaren som står för den smällen, inte leasingbolaget. Så snälla är de inte...
andreas_lofgren skrev:Om restvärdet blir sämre än beräknat vid kontraktets ingång så är det leasingtagaren som står för den smällen, inte leasingbolaget. Så snälla är de inte...
Beror på om avtalet är finansiell leasing eller operationell leasing.
Dock väldigt ovanligt att även om avtalet är finansiellt att förmånstagaren, dvs föraren, behöver ta del av ev restvärdessmällar.
Okej, då kan man säga att din chef eller den som beviljar din förmånsbil blir lite sur om din bil visar ett sämre restvärde än kalkylerat den dagen byte ska ske. Det är ju trots allt någon som ansvarar för ekonomin - inte en rik onkel i amerikat.
Utan att i detalj studerat skillnader i utrustningspecifikation verkar merpriset för XC60 T6 mot XC60 D5 vara betydligt högre än skillnaden mellan V70II T6 och V70II D5 AWD.

Jämför,

XC60 T6 467 900,-
XC60 D5 414 800,- (Automat och Summum)

V70II T6 409 900,-
V70II D5 AWD 388 700,- (Automat och Summum)

Om man väljer T6 för att få bättre prestanda så bör man nog funderar om man med XC60 väljer rätt biltyp. Jag är helt övertygat att en D5 räcker till i en XC60. Volvo har dessutom begränsat toppfarten till 210 km/h för T6 så har man tänkt köra fort på autobahn med sin XC60 har man begränsad nytta av sitt motorval.
210 km/h med en bensinare - hm den förbrukningen per mil är inte å leka med. En liter soppa varar inte så länge på Autobahn. Om än hypotetiskt.
av riha
mikeS80 skrev:Utan att i detalj studerat skillnader i utrustningspecifikation verkar merpriset för XC60 T6 mot XC60 D5 vara betydligt högre än skillnaden mellan V70II T6 och V70II D5 AWD.

Jämför,

XC60 T6 467 900,-
XC60 D5 414 800,- (Automat och Summum)

V70II T6 409 900,-
V70II D5 AWD 388 700,- (Automat och Summum)

Om man väljer T6 för att få bättre prestanda så bör man nog funderar om man med XC60 väljer rätt biltyp. Jag är helt övertygat att en D5 räcker till i en XC60. Volvo har dessutom begränsat toppfarten till 210 km/h för T6 så har man tänkt köra fort på autobahn med sin XC60 har man begränsad nytta av sitt motorval.

Eftersom D5:an räcker til XC90 å är nog inte XC60 något problem, jag tror inte att XC60 väger mer än XC70 exempelvis och där funkar D5 bra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]