Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Jag har hört mycket om det där knarrandet på bakluckan, men främst från dem med elbaklucka. Även den demobil jag lånade hade det och när jag nämde det för killen på Volvo var det uppenbart att jag inte var den första som nämnt det. Är det även samma sak om man har "vanlig" baklucka eller är det främst ett känt fenomen med elbakluckan?
Användarvisningsbild
av bylle
Tror inte man bör göra för stor grej av det, bara låta Volvo fixa det med lite fett när det uppstår. Vad jag förstod på min verkstadskontakt så var infettningen att betrakta som en tillfällig lösning i väntan på en mer permanent lösning framledes så jag känner mig inte alls orolig.
Användarvisningsbild
av henka35
bylle skrev:Tror inte man bör göra för stor grej av det, bara låta Volvo fixa det med lite fett när det uppstår. Vad jag förstod på min verkstadskontakt så var infettningen att betrakta som en tillfällig lösning i väntan på en mer permanent lösning framledes så jag känner mig inte alls orolig.
Nä det är lungt. Sedan om garantin går ut innan fixet finns så lär ju Volvo lösa det ändå. Annars så kostar en tub fett inte många kronor och jobbet tar 2 min max.

//Henrik
av Amli
Nej, jag tror inte heller det är något problem. Verkar ju onekligen lätt att åtgärda. Det är dock det absolut värsta jag vet när det knarrar någonstans i bilen...
av mikeS80
Amli skrev:Nej, jag tror inte heller det är något problem. Verkar ju onekligen lätt att åtgärda. Det är dock det absolut värsta jag vet när det knarrar någonstans i bilen...
Om Du söker en bil som är fri från knarr är nog inte en XC70II rätt val. Jag kör inte en XC70II men väl en V70II som allt annat en fri från störande knirr och knarr från inredning och dörrar. Personligen anser jag att de ljud som kommer från dörrar och backlucka är tecken på svagheter hos XC70/V70 som är betydligt allvarligare än vad som görs gällande här på forumet.
Användarvisningsbild
av kave
Amli skrev:Hmmm... Det är exakt det som jag fruktar med modellen.
Det är väl bara att ut och provköra så märker du hur det är?
Jag har då inte märkt något på de 3 olika XC70 jag provkört. Vissa av dem nästan nya och andra med runt 1500 mil på mätaren.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kör ibland en XC70 3,2, en tidig vagn som inte uppvisar några problem bortsett från att den är törstig som bara den. Men det är klart, den får gå hårt...
Vi har haft knarr i baklucka och en felaktig indikering av öppen baklucka, efter justering av luckan och smörjning av låset är den nu OK.

/Thomas
av Amli
Som jag nämnde innan, har jag varit och provkört XC70 och den hade just det där problemet med bakluckan. Men skit samma, det verkar vara känt och lättåtgärdat så nu har jag bestämt mig och lagt in en beställning på ovanstående bil. Har ju inte sett någon helhetsbild på dom där sidotrösklarna så jag hoppas dom ser bra ut :) Det får bära eller brista enkelt :)
Användarvisningsbild
av kave
När du har lagt på all annan utrustning så hade jag valt till Subwoofern också, 2500 extra för ett klart bättre ljud.
Hastighetsberoende servo var väl inget som testarna tyckt speciellt bra om, det blir bara trögre eller lättare, ingen ökad körkänsla eller så.
Om du har passagerare kanske du skulle välja till armstöd med mugghållare bak, det ingår inget armstöd bak annars. Vidare hade jag med din budget valt ventilerat läder istället för de infällbara backspeglarna, om du nu inte ofta befinner dig i Turin eller så.

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?