Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JasonCW
Om BSR utvecklar seriösa konverteringar lär endast framtiden utvisa, för det är närmast självklart att de inte har resurser till att livslängdsprova bilarna och motorerna i olika tänkbara situationer och bränsleblandningar i en hel livslängd inom en rimlig tidshorisont.

En sak man kan börja med är däremot att göra en sökning på patent som har tagits på olika lösningar för att gå runt problem som har uppkommit under utveckling av E85-motorer.
Bland annat finns ett sådant patent som ägs av Ford.
http://www.google.com/patents?id=VR0HAA ... +corrosion
Det är ett patent på en lösning för ett problem med av etanol uppkommen korrosion i spalten mellan ventilsätena och cylinderhuvudet. Denna korroision kan enligt texten i patentet gå så långt att det blir en kanal mellan ventilsätena och kylmanteln. Finns väl också en uppenbar risk att ventilsätet lossnar innan korrosionen gått så långt.
Detta patent är dock inte använt på Fords FlexiFuelmotorer i produktion utan vad jag har hört blev den slutliga lösningen att byta alu-legering i cylinderhuvudet till en med mindre kopparhalt som inte drabbas av samma kraftiga korrosion vid kontakt med etanol.

SAAB fick enligt en rapport jag läst också problem med cylinderhuvudet vid drift på etanol, något med termiska spänningar, vilket man löste genom att bland annat byta alu-legering till en med något mer koppar från den man hade med mycket lite koppar. Den nya legeringen har eventuellt införts på både de vanliga bensinarna och på BioPower-motorerna, dock inte före de började tillverka den första BioPower-motorn.
Läs på sid 9-10, där tas detta upp tillsammans med några andra modifieringar som SAAB har gjort.
http://www.vv.se/filer/52893/Biofuel%20 ... -04-10.pdf

I princip är ovanstående två olika problem med samma lösning, fast åt olika håll. I ena ändan av alu-legering kopparhalt-spannet fick Saab problem med termiska spänningar och i det andra fick Ford problem med korrosion.
Jag betvivlar tyvärr att BSR och andra efterkonverterande firmor har koll eller resurs till att leta efter dessa problem om de inte har "oturen" att råka få ett haveri under den korta utvecklingstiden.
Olika legeringar av till exempel aluminuim påverkas uppenbarligen väldigt olika och vem vet med säkerhet om en tillverkare har samma legering från en årsmodell till en annan? En skillnad i eller ändring av alu-legering kan ju utan vidare finnas eller uppstå vid byte av leverantör eller gjuteri.
Rimligtvis kan motsvarande problem uppstå på alla motordetaljer i för bensindrift utvecklade motorer som vid drift på E85 på något sätt kommer i kontakt med bränslet eller dess biprodukter.

Vem av er är villig att testa vad Volvos motorer tål? Jag avstår och stannar på de 10% som Volvo har sagt att motorerna tål.

Kontentan av det jag skriver är väl följande:
Kom inte och påstå att det inte potentiellt krävs stora ombyggnader för att konvertera en bil/motor för E85-drift, för visst går det att köra en bensinbil på E85 redan efter en minimal konvertering men konverteringen kan i min värld endast klassas som tillräcklig när bilen/motorn klarar sig helt utan negativa följder över dess fulla normala livslängd.

Någon frågade vad Heico har bytt för att kunna köra sin S80 T6 konceptbil på E85?
Troligtvis inte mer vad som krävs för att motorn skall starta och snurra nu och imorgon. De har vad jag vet inga planer på att erbjuda denna etanolkonverterade bil/motor till försäljning och därmed krävs det inga garrantier för att bilen klarar sig en livslängd på över 25000 mil utan problem på grund av bränslebytet.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Intressant det dära.
Hade bara Volvo / Ford fått sina flexifuelmotorer till att gå ordentligt också så hade jag varit nöjd.

BSR har Steg E85 på g till vissa volvomotorer som kommer att visas i Höst.
Jag har ställt lite olika frågor till BSR för att föröska få reda på vad som kommer till just Volvo.

Hej Fredrik
Bränslepumpar klarar normalt sätt E85 lika bra som bensin. De projektbilar vi kört i över 12 år vissa med 25000 mil på mätaren uppvisar överhuvudtaget inga problem eller skador.

Vilka bilar kan vi i dagsläget inte svara på men i första hand arbetar vi med turbomotorerna på Volvo.
Inom någon dag kommer vi att göra en "intresselista" på vår site där du kan knappa in ditt intresse.
Det kommer också inom samma tid mer info om bl.a. förmåner och efter hand även fler FAQ.

Med vänliga hälsningar /BSR

Mig veterligen har väl Volvo bara 3 Turbomotorer, 2.4T T5 och T6 :wink: .

BSR är inte direkt kända för att göra skitprodukter. Men som sagt vem vet vad som händer med en etanolmotor i långa loppet.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Vill man fördärva sin bil är ju etanol.nu det ultimata stället att göra det på.
Jag kan bara avråda från deras hemmakonverteringar med höjt tryck och signalmodifierande. Jag har själv varit dum att gå på många expriment där och kan bara avråda.

Ska du konvertera så satsa på BSRs grejer, de vet vad de håller på med och det gör inte "Nisse75" fastän han har kört sin Volvo 740 i 10 000mil på etanol. Definitionen av att bilen går bra verkar vara upp till var och en. Det märks kanske inte i en 740 om motorn går magert och fel för det gjorde den kanske innan också.
Användarvisningsbild
av Kliszow
FiddeUBC skrev:Vill man fördärva sin bil är ju etanol.nu det ultimata stället att göra det på.
Jag kan bara avråda från deras hemmakonverteringar med höjt tryck och signalmodifierande. Jag har själv varit dum att gå på många expriment där och kan bara avråda.

Ska du konvertera så satsa på BSRs grejer, de vet vad de håller på med och det gör inte "Nisse75" fastän han har kört sin Volvo 740 i 10 000mil på etanol. Definitionen av att bilen går bra verkar vara upp till var och en. Det märks kanske inte i en 740 om motorn går magert och fel för det gjorde den kanske innan också.
Nu var det enbart som info jag hänvisade till denna sida. bla så finns det ett forum där bla dom som har haft problem vid konvertering etz har skrivit . :-)-)
av JasonCW
FiddeUBC skrev:Jag har ställt lite olika frågor till BSR för att föröska få reda på vad som kommer till just Volvo.

Hej Fredrik
Bränslepumpar klarar normalt sätt E85 lika bra som bensin. De projektbilar vi kört i över 12 år vissa med 25000 mil på mätaren uppvisar överhuvudtaget inga problem eller skador.

Vilka bilar kan vi i dagsläget inte svara på men i första hand arbetar vi med turbomotorerna på Volvo.
Inom någon dag kommer vi att göra en "intresselista" på vår site där du kan knappa in ditt intresse.
Det kommer också inom samma tid mer info om bl.a. förmåner och efter hand även fler FAQ.

Med vänliga hälsningar /BSR

Mig veterligen har väl Volvo bara 3 Turbomotorer, 2.4T T5 och T6 :wink: .

BSR är inte direkt kända för att göra skitprodukter. Men som sagt vem vet vad som händer med en etanolmotor i långa loppet.
Jag har bara en fråga som bör få de flesta kloka människor att dra öronen åt sig.
Hur mycket tror ni att en Volvo V70 2.5T från till exempel 2004 har gemensamt med en mer än 12 år gammal Volvo 945?
Även en V70 2.5T från 2004 som konverteras av BSR lär nog fungera ett bra tag, säkert flera år utan problemen blir uppenbara, men om och när något händer... Vad finns det då som säger att BSR inte i förhållande till er kan påstå att det är normalt slitage som även hade inträffat med bensin i tanken? Och på samma sätt, vad har ni för rättighet att ifrågasätta Volvos bedömning att ett fel beror på BSR's etanolkonvertering om de själva kan bevisa att samma detalj/system har blivit modifierat på deras egna FlexiFuel-modeller?
Nej, tyvärr riskerar den bilägare som anlitar en firma som BSR för etanolkonvertering att hamna mellan två jättar om något går sönder. Lagstiftningen är minst sagt luddig kring vem som bär ansvaret för garrantierna efter konverteringen. Förslaget till lagtext menar att konverteringsfirman delvis skall överta garrantin för emissionssystemet men att ursprungstillverkaren fortsatt skall stå för maskingarrantin trots att de inte har någon som helst makt över de modifieringar som konverteringsfirmorna gör och inte gör.
Det är ingen slump att flertalet av alla försäkningsbolag tar det säkra före det osäkra och idag ställer sig bland de som i försäkningsavtalen säger att maskinförsäkningen upphör att gälla vid etanolkonvertering.

Kort sagt:
Den person som låter sin bensinbil efterkonverteras för etanol tar medvetet risker som varken konverteringsfirman eller ursprungstillverkaren enligt lagtexten förväntas eller kan förväntas ta ansvar för. Den första har begränsat ansvar och den senare har ingen laglig möjlighet att påverka konverteringens innehåll.
Inte ens försäkningsbolagen är övertygade om att de inte tar en stor risk om de stödjer efterkonverteringsvågen.
av frgusto
Som sagt, visa gärna upp fakta om det finns någon korrekt konverterad motor som har fått skador pga etanolen.
För den som har synpunkter på de metoder som beskrivs på etanol.nu finns alla möjligheter att diskutera dem på deras forum.

Vad gäller försäkring finns det flera bolag som tar ansvar även för konverterade motorer. Kolla med ditt bolag före ev. konvertering.
av phaest
Det är för mig fortfarande en gåta hur ett "nytt" bränsle som etanol kan vara ett sådant upprörande och hett ämne för vissa. Vad jag undrar är varför människor, som åtminstone inte uppenbart verkar arbeta för oljebolag engagerar sig så starkt i frågan?
Jag skulle väldigt gärna vilja veta varför vissa människor känner sig så hotade av alternativa bränslen och vad det egentligen är ni upplever som ett stort hot? Själv upplever jag det som att vi kommer behöva flera olika bränslen för att upprätthålla och eventuellt utveckla den existerande infrastrukturen i vårt vackra land. Detta kanske är ämne för ytterligare en tråd och somliga kanske anser att jag borde söka i forumet men för att ställa frågan i ett sammanhang provar jag att göra det här.
Tacksam för svar om varför icke fossila bränslen är så förfärliga.
Användarvisningsbild
av Funk
phaest skrev:Det är för mig fortfarande en gåta hur ett "nytt" bränsle som etanol kan vara ett sådant upprörande och hett ämne för vissa. Vad jag undrar är varför människor, som åtminstone inte uppenbart verkar arbeta för oljebolag engagerar sig så starkt i frågan?
Jag skulle väldigt gärna vilja veta varför vissa människor känner sig så hotade av alternativa bränslen och vad det egentligen är ni upplever som ett stort hot? Själv upplever jag det som att vi kommer behöva flera olika bränslen för att upprätthålla och eventuellt utveckla den existerande infrastrukturen i vårt vackra land. Detta kanske är ämne för ytterligare en tråd och somliga kanske anser att jag borde söka i forumet men för att ställa frågan i ett sammanhang provar jag att göra det här.
Tacksam för svar om varför icke fossila bränslen är så förfärliga.
Bränslena är inte förfärliga, däremot så är det tyvärr i vissa fall att den komplexa kemin som uppstår vid förbränning av olika bränslen inte alltid är så enkel.
De flesta som är aviga här och på andra forum är det troligen utifrån ett hållbarhetsperspektiv, och då gällande bilarna.. Och det är inte helt enkelt för en glad amatör att avgöra vad långtidseffekten av att köra på etanolblandningar i en "vanlig" bil blir.

Själva debatten om bränslena i sig är en annan fråga, och huruvida t.ex etanol egentligen är ett bra bränsle totalt sett kan vi diskutera i en annan tråd.

/Thomas
av frgusto
Ja för tänk om ventilsätena BARA håller 25000 mil. Det vore ju jättehemskt!

Och glöm för allt i världen inte att pensionsspara riktigt ordentligt och gå ALDRIG mot röd gubbe.
Ta inga risker där!

Etanol, nä usch det måste vara farligt. Förstör.

Hej, Äldre V50 2007 var säteskläds[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

Hej, ska vara till överdelen på kamk&ar[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Nu har jag plockat bort vattenpumpen. Den ser fin […]

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]