Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Billy
Jo, läste att dessa skulle ha extra stoppning, men formen ser ut att vara exakt samma som tidigare. Jag skulle villja att det erbjöds en stol med annan design (precis som skillnaden mellan komfortstol och sportstol i gamla S60/V70N). Det skulle inte sitta fel då med en sportigare variant med ex. utdragbart lårstöd då dynan känns väldigt kort jämfört med äldre P2-modeller. Men tills dess att jag provat stolarna i R-paketet får jag väl acceptera det som ett vettigt alternativ.
freeman skrev:Har inte 100% koll på de nya stolarna.
Men om de nya R-design stolarna är lika bra som stolarna i min V70 T5 Summum -05 är jag nöjd.
Generellt sett är stolarna "sämre" på V70II jfrt med V70N, enligt både mig och kolleger som lagt många mil med V70. Sittdynan känns lite "kort" och säte/ryggstöd platta, just denna bit kanske är bättre på R-design.
Det finns tydligen eller har funnits ett principbeslut att det är för dyrt att utveckla och tillverka en mer avancerad stol, liknade de stolar som exv. Audi och BMW har som tillval med bl.a utskjutbart lårstöd.
Man kan bara hoppas att Volvo har förändrat detta beslut.
av Billy
Ja som det ser ut nu har dom nya stolarna fått på nöten av både Audi och BMW's modeller med utdragbart lårstöd, vilket dom inte fick tidigare då dom var tillräckligt rejäla ändå. Dom nya stolarna känns mer som S40N/V50 än S60/V70N. Jag hade dock för mig att stolarna i XC90 Executive som i övrigt bara kan jämföras med en riktig lyxfåtölj hade utdragbar framdel eller har jag helt fel?
Billy skrev:Jag hade dock för mig att stolarna i XC90 Executive som i övrigt bara kan jämföras med en riktig lyxfåtölj hade utdragbar framdel eller har jag helt fel?
Finns inte utdragbart lårstöd i XC90 Executive. Men det är utan tvekan dom skönaste stolarna jag har haft i en bil! Lyxfåtölj som du skrev passar bra som liknelse! 8)
av Billy
joo köper man så dyr bil som en executive borde man ju få något utöver det vanliga :wink: . Någon som testat de upplyxade stolarna i nya S80 Executive? Ser också ganska lika ut de vanliga men ser lite mera välstoppade ut.
Håller med att standardstolarna inte är de allra vassaste som finns, speciellt om man vill köra aktivt, men att de skulle vara hårda som plankor känner jag absolut inte igen. Dels så har de ett rejält svankstöd, dels så är de rejält mjuka, i mitt fall så kan det kanske ha att göra med att jag har Sovereign hide läder. Kanske är det så att med den klädsen så blir det mer och mjukare stoppning föruom den tjockare och mjukare läderkvaliten. Kan vara ett tips för er som inte tycker att stolarna håller måttet. Orsaken till att jag valde det till min bil var en provkörning med fru och barn i en bil med just Sovereign hide och gissa om de gillade det, mjukt och skönt, blev en dyr provkörning :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]