Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Japp och om tre år när man tröttnat på stereon måste man skrota hela bilen ......
Är man snål när man köper bilen så....
Jag är supernöjd med Premium Sound!! 8)
Har väl inget med snålhet att göra. Integrerad stereo ligger 5-10 år efter övriga markanden, bara att acceptera att även om du köper premium sound så ligger du på stenåldersnivå funktionellt. Mp3 har ju funnits i 10 år och kommer först nu i volvostereon !!!!

Finns massor av saker som integrerade stereon klarar som jag enkelt köper i en normal stereo idag, som tex USB eller SD eller det jag saknar mest A2DP som många apparater har idag.... när får man se det i en volvo?

Men som sagt, det värsta är ju att man inte ens kan uppgadera sig när det kommer ännu fler roliga saker i morgon.....
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ipod, övriga mp3/usb-minnen finns ju till Volvo. Men vem behöver SD-läsare!? :shock:

Jag har ju 6-cdskivor i spelaren, plus 20 000 + 15000 låtar i mina två 'Ipods'. Det räcker mer än väl. Ljudkvalitén är det viktiga. Där är Volvo låångt fram! Låter helt enkelt suveränt! :-)-)
av bilgalen
XC90_Executive skrev:Ipod, övriga mp3/usb-minnen finns ju till Volvo. Men vem behöver SD-läsare!? :shock:

Jag har ju 6-cdskivor i spelaren, plus 20 000 + 15000 låtar i mina två 'Ipods'. Det räcker mer än väl. Ljudkvalitén är det viktiga. Där är Volvo låångt fram! Låter helt enkelt suveränt! :-)-)
Fast du fattar visst fortfarande inte problemet som VolvoB20 tar upp!!

Volvo ligger inte alls lååångt fram. De ligger heller inte sämre till än övriga bilbranschen. MEN hela bilbranschen ligger ju hopplöst efter när det gäller infotainment i bilarna. Som nyss nämdes så är det ju först nu det börjar bli usb.uttag, ipod-koplingar osv i bilar när det ju faktisk varit en verklighet i 10år.

Snart kommer det något nytt smart vi vill kunna lyssna på. Då tar det 10år igen innan bilbraschen vaknar. :(
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Fast du fattar visst fortfarande inte problemet som VolvoB20 tar upp!!

Volvo ligger inte alls lååångt fram. De ligger heller inte sämre till än övriga bilbranschen. MEN hela bilbranschen ligger ju hopplöst efter när det gäller infotainment i bilarna. Som nyss nämdes så är det ju först nu det börjar bli usb.uttag, ipod-koplingar osv i bilar när det ju faktisk varit en verklighet i 10år.

Snart kommer det något nytt smart vi vill kunna lyssna på. Då tar det 10år igen innan bilbraschen vaknar. :(
Men det är samma med allt. Ett företag som bara håller på med stereoanläggningar lägger ner hela sin budget på att bara utveckla systemen.

När Volvo och dom övriga märkena utvecklar sina system så får dom ju se vad medelkunden vill ha. Istället för att bara stoppa i all skit dom hittar. Det ska vara lätt att använda, krångelfritt och ha ett bra ljud. Man får tänka att mer komponenter gör det svårare att hitta en bra lösning. Volvo ligger bra till, dom har väldigt bra ljud, och snygga installationer. Smidiga att använda är dom också....
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag tycker inte det är problem med att det saknas funktioner/anslutningar i den integrerade stereon. Huvudsaken är att det levereras "bra ljud" och det får man faktiskt redan om man går upp till High performance.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Fast du fattar visst fortfarande inte problemet som VolvoB20 tar upp!!

Men det är samma med allt. Ett företag som bara håller på med stereoanläggningar lägger ner hela sin budget på att bara utveckla systemen.

När Volvo och dom övriga märkena utvecklar sina system så får dom ju se vad medelkunden vill ha. Istället för att bara stoppa i all skit dom hittar. Det ska vara lätt att använda, krångelfritt och ha ett bra ljud. Man får tänka att mer komponenter gör det svårare att hitta en bra lösning. Volvo ligger bra till, dom har väldigt bra ljud, och snygga installationer. Smidiga att använda är dom också....
Felet är ju att man bygger ihop en sak som är helt stenålders efter 3 år med en bil som ska rulla i 20 år, hur smart är det på en skala 1-10 ?

Alla bilar jag har haft som rullar lite flera år får en ny stereo med nya features med jämna mellanrum. Nu är det totalkört. Som när man tex gick över från analog till DVB-T detta året .... hur kul var det för alla som fick svart i rutan i bilen.

Det är ju lika dumt som du skulle integrera ihop TVn med villan hemma så att du kommer at få stå ut med samma TV i all framtid.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Felet är ju att man bygger ihop en sak som är helt stenålders efter 3 år med en bil som ska rulla i 20 år, hur smart är det på en skala 1-10 ?

Alla bilar jag har haft som rullar lite flera år får en ny stereo med nya features med jämna mellanrum. Nu är det totalkört. Som när man tex gick över från analog till DVB-T detta året .... hur kul var det för alla som fick svart i rutan i bilen.

Det är ju lika dumt som du skulle integrera ihop TVn med villan hemma så att du kommer at få stå ut med samma TV i all framtid.
Du tror inte att biltillverkarna vill att du ska byta bil oftare?? :wink:

Men i din V70N kan du ju byta stereo utan problem iallafall...
av Steff 99
XC90_Executive skrev:

Nu är det inte så att Volvo och andra tillverkare sitter o utvecklar sina ljudsystem, man utnyttjar kunskapen där den finns, bl.a hos Alpine, Harman Kardon, B&O med flera som är involverade i att ta fram ljudanläggningar ihop med biltillverkarna.
Men att få helheten och integreringen ligger på biltillverkarens bord.
Vad vi kan vara överens om är att biltillverkarna inte ligger i framkant precis när det gäller tekniken inom ljudsystem.
Integrerade ljudsystem, navigationssystem.m.m. är att bra sätt att få ökade intäkter, som konsument blir man helt låst till det som exv. Volvo erbjuder.
Konsumentkostnaden för att köpa dessa tillval är nästan astronomiska, en avancerad ljudanläggning och navigator drar lätt iväg till 30-40.000kr extra när man köper nytt, nära nollvärde i andrahand när bilen byts in
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:Felet är ju att man bygger ihop en sak som är helt stenålders efter 3 år med en bil som ska rulla i 20 år, hur smart är det på en skala 1-10 ?

Du tror inte att biltillverkarna vill att du ska byta bil oftare?? :wink:

Men i din V70N kan du ju byta stereo utan problem iallafall...
Japp, det är väl sista Volvon det går att byta i, Jappsare, BMW mfl har ju kört så ett tag och nu hoppar Volvo på trenden med.

Prisskillnaden är ju rätt absurd också, du kör väl Premium idag. Det rockar väl loss på 27 lökar :-O) Såg att originalradion kostar 12.000 eller vad det var... och ett kryss i Premium tar 15.000 till dvs 27.000 kr och för sådana summor bör det väl låta ok.

Tänk när man får alla features som den här makinen har tex. Den fixar ju nästan ALLT, Bluetooth, A2DP, USB osv och kostar bara 2500 kr :-O) Men då får man inte Volvos snygga knappar, är det värt 25.000 kr till att få det + att man tappar massor av funktioner

Bild
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Japp, det är väl sista Volvon det går att byta i, Jappsare, BMW mfl har ju kört så ett tag och nu hoppar Volvo på trenden med.

Prisskillnaden är ju rätt absurd också, du kör väl Premium idag. Det rockar väl loss på 27 lökar :-O) Såg att originalradion kostar 12.000 eller vad det var... och ett kryss i Premium tar 15.000 till dvs 27.000 kr och för sådana summor bör det väl låta ok.

Tänk när man får alla features som den här makinen har tex. Den fixar ju nästan ALLT, Bluetooth, A2DP, USB osv och kostar bara 2500 kr :-O) Men då får man inte Volvos snygga knappar, är det värt 25.000 kr till att få det + att man tappar massor av funktioner
Jag vill att det ska se snyggt ut, det gör det aldrig när man sätter i en eftermarknadsgrej. Vet inte exakt vad premium sound kostar, men alla tillvalen är ikryssade på båda bilarna, så det försvinner liksom i mängden! :wink: :lol:

Jag har ju ändå telefon, inbyggd cd-växlare, navigator, on call (räddnings/spårsystem) osv osv. Allt snyggt integrerat! Det är det jag vill ha! :-)-)
Oljeläckage S40 1.8F -08

En olycka kommer sällan ensam. Vid byte av ge[…]

..så det blir lite larvigt att häv[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Ny generator och nu fungerar det. Tack för hj[…]

Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]