Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordan
Det låter ju väldigt premium att bilen helt plötsligt tappar kraften mitt i en omkörning bara för att partikelfiltret ska renas.....
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Nordan skrev:Det låter ju väldigt premium att bilen helt plötsligt tappar kraften mitt i en omkörning bara för att partikelfiltret ska renas.....
Det låter väldigt fel bara.....

Givetvis ska den inte göra det. Låter som att den har gått in i "limp home mode".
av tobben_b
Kan det va så att din bil gör det på något felaktigt sätt... Som sagt har min inte gått mer än 100mil nu, och jag har inte märkt nått än.

Nån annan med längre körsträcka på en patrikelfiltrerad bil borde kunna svara på det? (Borde ju va samma oberoende av chassie, bara det är samma motor+pfilter)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
tobben_b skrev:Nån annan med längre körsträcka på en patrikelfiltrerad bil borde kunna svara på det? (Borde ju va samma oberoende av chassie, bara det är samma motor+pfilter)
Har kört 2300mil med D5 185hk + automat. Har aldrig luktat bränd plast och har aldrig uppfört sig konstigt....
av Tekla
Hittade detta på nätet, det står i och för sig inte något om att det själ någon effekt.
Jag ska kontrollera med Volvo igen i början på veckan!

"Alla varianter av den nya dieselmotorn har partikelfilter som standard. Det renar avgaserna mycket effektivt från sotpartiklar. Reningen är över 95%. Filtret är av typen CDPF - Coated Diesel Particulate Filter. En speciell beläggning bidrar till att bränna bort partiklarna. Därför behövs ingen tillsats i bränslet och heller ingen service. Sotavbränningen, som tar cirka 20 minuter, sker automatiskt var 50-100:e mil, beroende på körförhållanden."
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kört 5000 mil med filter och aldrig märk något effektbortfall.

Det som sker är ju att man höjer avgastempen genom att spruta in lite mera diesel sent i förbränningsfasen för att få filtret att bränna upp sotpartiklarna.
Användarvisningsbild
av Korny
Har råkat ut för samma problem som trådskaparen idag :cry:
Bilen har gått 400mil och de 185 hästarna kändes som knappa 85, bilen står nu på verkstad....

Premiumbilskänslan jag haft under den dryga månaden jag ägt bilen har fått sig en duktig törn :evil: :evil: :evil:
av klabban
Men den fick i alla fall tillbaks effekten efter ett par minuter? Ska bli intressant att höra vad din verkstad har att säga om detta! Har kört drygt 800 mil nu, men har inte märkt av fenomenet någon mer gång (ännu).
Användarvisningsbild
av Korny
klabban skrev:Men den fick i alla fall tillbaks effekten efter ett par minuter? Ska bli intressant att höra vad din verkstad har att säga om detta! Har kört drygt 800 mil nu, men har inte märkt av fenomenet någon mer gång (ännu).
Nja... Bilen va orkeslös till-och-från under de 30 minuter det tog att åka till verkstan. Om jag låg i 90-100km/h på sexan så kunde jag hålla gasen i botten utan att de hände ett smack, om jag frikopplade och gasade så varvade motorn långsamt upp men nått va definitivt inte som de skulle med bilen.
Frugan sa att hon upplevde att nått luktade lite brännt också...

/David
Användarvisningsbild
av Korny
Då va bilen tebax med ny EGR ventil, bara hoppas att det ryckiga/hackande fenomenet vid start av kall motor ger med sig...

/David

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lanse[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! Då jag inte lyckades montera av den ga[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Hej, VOC framfjädrar är ca 38N/mm dvs e[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Har du tillgång till kap och svets? Du beh&o[…]