Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Nej, så länge staten ger 10 000 till en F/FT så är det nog som du säger.

Fast 1,8 i V50 är ju en ännu onödigare motor eftersom det finns 1,6 o 2,0 och 2,4...

vi får väl se om Volvo säljer några V70 2,0 utan F...
Det blir säkert samma som med SAAB ..merparten kommer att säljas med Etanol alt. Diesel.
Bilar med bensinmotorer blir mindre efterfrågade, i varjefall som nybilar
av perhall
Steff 99 skrev:

Fast 1,8 i V50 är ju en ännu onödigare motor eftersom det finns 1,6 o 2,0 och 2,4...

Det blir säkert samma som med SAAB ..merparten kommer att säljas med Etanol alt. Diesel.
Vi får väl se om bensinmotorn får en renässans. Fördelen är gångkultur (ej 4-cyl) och driftsäkerhet. Men när det kommer snålare direktinsprutade bensinbilar är ju risken att driftsäkerheten blir sämre liksom gångkulturen...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
dali skrev:Låter som om BSR mfl kommer att få nya kunder ... lär nog lösa problemet. Som vanligt är det på egen risk, alla garantier upphör.
Så blir det. Man kan inte både äta upp kakan och ha den kvar! Köper man den minsta turbomotorn så kan man inte heller förvänta sig prestanda som en T6.....
av ansa
XC90_Executive skrev:Så blir det. Man kan inte både äta upp kakan och ha den kvar! Köper man den minsta turbomotorn så kan man inte heller förvänta sig prestanda som en T6.....
Förväntningarna, som jag kan utläsa från inläggen ovan, verkar vara i linje med V70N 2,5T. Menar du att V70N 2,5T motsvarar V70II T6?
Användarvisningsbild
av tjotto
perhall skrev:
Steff 99 skrev:

Vi får väl se om bensinmotorn får en renässans. Fördelen är gångkultur (ej 4-cyl) och driftsäkerhet. Men när det kommer snålare direktinsprutade bensinbilar är ju risken att driftsäkerheten blir sämre liksom gångkulturen...
Se på "volvos" försök med 1,8i på v40, försvann efter några år. Dyra servicar och krånglade väll en del har jag för mig. Det man sparade i bensin la man ut i annat...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
ansa skrev:
XC90_Executive skrev:Så blir det. Man kan inte både äta upp kakan och ha den kvar! Köper man den minsta turbomotorn så kan man inte heller förvänta sig prestanda som en T6.....
Förväntningarna, som jag kan utläsa från inläggen ovan, verkar vara i linje med V70N 2,5T. Menar du att V70N 2,5T motsvarar V70II T6?
Nej, men jag menar att om man köper en 2.5T så kan man inte klaga på att den inte är jättesnabb. Det kan ju knappast vara en nyhet att en bil som väger 1700kg+ med 200hk/300Nm inte är en raket. Jag tycker dock att den går helt ok! Men vill man ha snabbare så får man gå upp till T6 eller liknande istället.
av Pachipachihand
Eller så trimmar man bara bilen så har du en bil som inte är tråkig längre. Volvos motorer är grovt underpresterande jämfört med vad det finns för kapacitet. Men det handlar ju mer om avgasemitioner,anpassning till olika länder, prestanda på olika altituder och allmän anpassning till andra motoralternativ samt konkurrens fördelar. Körglädje kommer alltid i andra hand. Finns många volvo handlare som tillochmed rekomenderar att uppgradera programvaran. Men det är klart att volvos officiella policy blir att säga nej detta är skadligt,ej förenligt med våran verksamhet bla bla..

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]

Utmärkt, ja förutom på huven d&ari[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpro[…]