Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBM
~Kalle~ skrev:Det är väl för att du har bromskraftfördelning? (Kommer inte på vad det egentligen heter). Bilen reglerar bromsverkan till bakhjulen men om du tvärnitar så fördelas mest kraft till framhjulen.
8)
/Kalle
Stämmer verkligen detta? Det låter ju helsjukt. Att fördela bromskraft till dem bakre hjulen med minst bromskraft. Inte ens Volvo kommer på en sådan lösning, eller?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
VolvoBM skrev:
~Kalle~ skrev:Det är väl för att du har bromskraftfördelning? (Kommer inte på vad det egentligen heter). Bilen reglerar bromsverkan till bakhjulen men om du tvärnitar så fördelas mest kraft till framhjulen.
8)
/Kalle
Stämmer verkligen detta? Det låter ju helsjukt. Att fördela bromskraft till dem bakre hjulen med minst bromskraft. Inte ens Volvo kommer på en sådan lösning, eller?
Helt rätt kanske jag inte har men Volvo skriver så här:

Electronic Brake Distribution (EBD) fördelar bromskraften mellan fram- och bakhjulen för att uppnå optimala resultat beroende på last- och körförhållanden.

/Kalle
Användarvisningsbild
av Nexus
lite offtopik :oops: men på Toyota rav 4 fick vi byta klossar bak med ca 2000 mils intervall på bilar som var "nya" så inget kärvade en konstruktions miss som jag hoppas de har löst nu. Värsta jag har varit med om är 200 mil på klipp ny avensis automatare med blankslitna klossar och förstörda skivor fram (komun bil) . Hur lyckas man med det??? foten på bromsen hela tiden ???
Användarvisningsbild
av Bothner
Jo, jag kör ju taxi i Stockholm och har haft samma blyfot i 11 år och reagerar nu på den otroliga förändringen i slitage! Har inte kollat med några kollegor än men de flesta har ju väntat på 70 karossen.
Användarvisningsbild
av tjotto
Det kan inte vara så att volvo medvetet lagt mer broms bak för att inte skivorna skall rosta igen då det varit otroliga bekymmer för alla oss som inte kör så mycket. Det är ju bättre att oftare få byta klossar än att skivorna rostar och blir skrot.
Användarvisningsbild
av Bothner
Kan nu meddela att vid 8000 mil tog framklossarna slut, då var de helt utslitna.
Användarvisningsbild
av henka35
Mina bromsskivor bak ser mycket mera slitna ut än framskivorna efter 500 mil. Måste visa det på måndag när jag har en verkstadstid på Volvo. Kan det vara DSTC under vintern som gör detta??
/Henrik
av freeman
Är det inte kneppigt att jämnföra slitage av bromsar mellan förrare?
T.ex byter jag frambelägg varannan säsong(2000-2500 mil)(V70 T5 -06). Medans en kollega inte behövt byta på 10.000 mil.
Användarvisningsbild
av Bothner
freeman skrev:Är det inte kneppigt att jämnföra slitage av bromsar mellan förrare?
T.ex byter jag frambelägg varannan säsong(2000-2500 mil)(V70 T5 -06). Medans en kollega inte behövt byta på 10.000 mil.
Självklart har du rätt!
Men början till tråden var ju det skumma med att för första gången, tog klossarna bak slut först, på de nya bilar jag haft.
Användarvisningsbild
av gooose
tjotto skrev:Det kan inte vara så att volvo medvetet lagt mer broms bak för att inte skivorna skall rosta igen då det varit otroliga bekymmer för alla oss som inte kör så mycket. Det är ju bättre att oftare få byta klossar än att skivorna rostar och blir skrot.
Detta kom det en lösning på V70 N med ett mjukare belägg så att klossen fick slitas lite mer så att den ej fatnade i bromsokshållaren kan det vara så att det är tänkt så från början på denna modell kan ju oxo tilläggas att om en taxi har passagerare bak ofta så blir bilen tyngre bak och EBD systemet reglerar då ut mer bromsverkan bak ?? vad vet jag men en liten tanke som kanske kan vara till nyttta för någon

//Goose
Vibrationer bakvagn vid inbromsning.

Byt hjul mellan fram och bak? När du bromsar […]

Startar ej, V90 D4 -17

Symtom? Det vill säga - går startmotorn[…]

Jag hade liknande problem, men bara vänster s[…]

Vad är den värd?

Finns nog en särskild sida på forumet f[…]